Op dinsdag 17 januari staat BOYBAND, de literaire boyband in het knusse Nijmeegse poppodium Merleyn. Op deze avond presenteren de vijf heren voor een vrijwel uitverkochte zaal hun debuutplaat In Canon. Dat album is een cocktail van spoken word, theater en pure poëzie. Slaat het publiek hierop aan?

Het concert
Albumrelease BOYBAND, de literaire boyband + Tim Koehoorn (voorprogramma)
Dinsdag 17 januari 2023, Merleyn Nijmegen

Voorprogramma
Zanger Tim Koehoorn en hoogleraar Nederlandse Letterkunde van de Radboud Universiteit Jos Joosten vullen het voorprogramma. Beiden komen bijzonder komisch uit de hoek. Zo is Joosten meer een soort cabaretier en zoekt Koehoorn de publieksinteractie op een ludieke manier op. Tim, die alternatieve nederpop maakt, vertelt bijvoorbeeld: ‘’Sinds een jaar of vijf heeft elke vader een nieuwe hobby’’. Direct hier achteraan begint hij op zijn gitaar te spelen en zingt hij: ‘’Vroem vroem, Max Verstappen. Snelle man in een snelle auto.’’

De literaire boyband
Na het ietwat uitgelopen voorprogramma is het tijd voor BOYBAND, de literaire boyband. Aangezien Merleyn geen achteringang heeft, moet de band door de stroom bezoekers om bij het podium te komen. De toeschouwers maken een looppad en vormen met hun handen in de lucht een erehaag, waar de bandleden doorheen lopen. Het is haast een parodie op Mozes die de Rode Zee splijt. De mannen betreden onder luid gejoel van de zaal de planken, waarna het publiek zich weer door de hele zaal verspreidt.

Tim Koehoorn

De Literaire Boyband

De band start bijzonder geestig. Wanneer alle vijf leden het podium op zijn geklauterd, begint Wout Waanders. Hij vermeldt dat vanaf dit moment hun debuutalbum online staat en dat de fans in de zaal de eersten zijn die dat nu weten. Wout vraagt ook of de fans hun Spotify willen openen om het album op het allerlaagste volume af te spelen. ‘’Per stream krijgen wij namelijk drie cent’’, zegt hij met een grote grijns op zijn gezicht.

Tekst is bij het vijfkoppige gezelschap een belangrijk thema. De muziek is een aanvulling op de poëzie die zij voordragen. Zo draagt Laurens van de Linde de volgende tekst voor: ‘’Ik wil mijn hoofd op een T-shirt van een fan geprint, totdat het refrein begint.’’ En voilà, Koen Frijns start een baslijntje. Het refrein kan beginnen.

De keuze om ‘boyband’ in de bandnaam op te nemen, blijft zeker niet onopgemerkt. De teksten bevatten een prima ‘gillende-fangirls-achter-ons-aan’ gehalte. Zo hoor je het publiek lachen bij teksten als 'we willen handtekeningen op bierviltjes zetten’ en ‘we willen meisjes die met ons mee op luchthavens blijven lummelen'. Ook geniet het publiek van de (soms niet al te scherpe) choreografie. Terwijl Martin Rombouts – die we afgelopen week bij tv-programma De Slimste Mens mochten aanschouwen – de tekst van ‘Feestnummer’ inzingt, staan de vier anderen hun ingestudeerde danspasjes uit te oefenen. Totdat het refrein begint. Dan beginnen ze alle vijf te dansen en wordt Martin zelfs opgetild.

De Literaire Boyband

Een ander verrassend moment op de avond is wanneer de bandleden plotseling stoppen met spelen en ze alle vijf hun shirt verwisselen. Het publiek reageert gecharmeerd. Alle heren dragen nu een wit T-shirt met de vijf hoofdjes van de formatie erop geïllustreerd. De shirts blijven aan tot het einde van het optreden. ‘’Jullie vragen je misschien af: hoeveel kosten deze shirts?’’ grapt Martin nog.

Al met al zorgt BOYBAND de literaire boyband voor een hoge entertainmentwaarde. Catchy baslijntjes en creatieve danspasjes zijn een groot onderdeel van de show. En toch zit in vrijwel alle nummers een flinke dosis steengoede poëzie en literatuur. De taalliefhebbende bezoekers genieten er zichtbaar van en kunnen met een grote glimlach Merleyn uitlopen. Sloeg de cocktail van spoken word, theater en pure poëzie aan vanavond? Volmondig ja dus.

De Literaire Boyband