Maar als er vanavond iets opvalt, is het hoe positief de heren in het ondernemen staan. Ieder dieptepunt, hoe vervelend ook, is tegelijkertijd een kans en helpt Drift als organisatie verder te ontwikkelen. Zo ook de coronapandemie: de rust die dit noodgedwongen met zich meebracht, werd door de organisatie gebruikt voor zelfreflectie. En daar zijn ze erg enthousiast over. Mauke: “Op een bepaalde manier is Corona het beste wat ons had kunnen overkomen. Zonder de gigantische, negatieve impact te bagatelliseren die het op de sector, het bedrijf en alle individuen die verbonden zijn aan Drift heeft gehad, moeten we niet onderschatten wat de waarde is van dat je opeens verplicht bent om stil te staan.”
Dat vergt wel een nadere toelichting. Mauke: “Het gaat goed, je organiseert hartstikke leuke evenementen en je rent eigenlijk van evenement naar evenement. We namen niet eens de tijd om een succesvol gelopen festival goed te vieren met elkaar, want dan zaten we alweer in het volgende traject. Heel intensief, leuk, maar je loopt jezelf ook voorbij.” En dus gingen ze terug naar de basis om de identiteit van Drift in kaart te brengen. Wie zijn we? Waarom doen we dit? Waarom stoppen we ons hart en ziel hier in en hoe uit zich dat? Hoe komt dat tot zijn recht en wat zijn de producten die daar uit komen?
Het enthousiasme waarmee Mauke over het proces verteld werkt enorm aanstekelijk: “Na 18 jaar hadden we nog steeds maanden nodig om het op papier te krijgen. Onze identiteit is de basis. Nu weten we wie we zijn, wat ons vertrekpunt is, wat we willen en gaan doen de komende jaren, waar we naartoe gaan werken en hoe we ervoor zorgen dat we die doelstellingen gaan realiseren. Dit is de grootste stap die we hebben gemaakt, we kunnen nu alles uitleggen: wat onze doelstellingen zijn, wie of wat we daarvoor nodig hebben. En we weten dat het kan, dat geeft veel vertrouwen en positieve werksfeer.”
Maar levert het ook verrassingen op? Kom je dingen over jezelf te weten die je ervoor niet wist? Mauke: “Er zijn natuurlijk geen dingen uit de lucht komen vallen, maar het is wel moeilijk om de juiste woorden om het op papier te zetten. Elk begrip afwegen, dat is een megakritisch proces. Het levert geen verrassingen op, maar wel een groter besef. Je leert wat je kerncompetenties zijn en wat de waarde is voor je team en de bezoekers. Mede dankzij dit proces zijn we open geweest naar onze bezoekers en hebben we tijdens de pandemie een brief aan hen geschreven, waarin we gewoon vertelden dat we het even niet meer wisten en wat we voelden.”