Te beginnen met Whispering Sons, wellicht de voornaamste Vlaamse bijdrage aan de post punk-golf van de laatste jaren. Muzikaal gevarieerder dan veel collega's binnen het genre bewandelen ze het pad tussen new- en no wave, met agressieve industriële uitbarstingen die opvallend goed en hard tot hun recht komen over de speakers van de Fuzzy Lop-tent deze middag. Een belangrijke rol is weggelegd voor de emotioneel geladen zang van Fenne Kuppens, met haar donkere bij vlagen indrukwekkend lage stemgeluid. Een energieke en emotioneel geladen performance complementeert de rest.
Voor de meer feestelijk ingestelde festivalgangers zullen de Nederlandstalige retro-beats van Goldband op het Hotot-podium daarna een stuk verteerbaarder zijn. Even leek het nog de vraag of het Haagse stukadoorstrio wel in volledige bezetting het podium ging betreden, nadat zanger Boaz Kok gisteren zijn voet brak tijdens hun optreden op Rock Werchter. Toch weet hij, been gegipst en al, vandaag de set vandaag prima mee te kunnen doen. Een set die soms wel wat inzakt bij de langzamere nummers als 'Kinderwens', maar met 'Noodgeval' en 'Witte Was' krijgt men zonder moeite het grote veld tot aan de food-stands achterin in beweging.
Met de ladders en steigers op het podium heeft het allemaal enigszins een novelty-gehalte. Hoe groot de houdbaarheid van het concept is - de tekst van corona-lijflied 'De Langste Nacht' lijkt nu al uit een ander tijdperk te komen - moet de tijd nog leren, maar voor nu is hier het feest voor wie daar naar op zoek is.