Terug naar de doom, al is de doom (of dööm, zo u wilt) van DÖ bijzonder toegankelijk door het ietwat hogere tempo en de variatie: het schurkt ongegeneerd tegen het veel luchtigere stoner aan. Twee weken voor de show bracht de band zijn tweede album Astral Death Cult uit (via het Nijmeegse Lay Bare Recordings!), dus het is niet gek dat het album vandaag de hoofdrol speelt. Hoewel ‘Planet Eater’ niet boven de standaard doom uitstijgt, doet afsluiter ‘Beyond The Cosmic Horizon’ dat wel degelijk. Hoogtepunt van de set is het psychedelische ‘Cosmic Communion’, dat op hoog tempo door de zaal dreunt. Net als op het album is dit een heerlijke trip die op positieve zin met enige regelmaat uit de bocht vliegt. Het is geen makkelijk genre om je in te onderscheiden, maar het lijkt erop dat het DÖ wel degelijk gelukt is!
En dat gevoel houden we nog even vast, want ook de post-rock/metal van Pelican is om je vingers bij af te likken. Hoewel het er misschien niet van afspat zijn de Amerikanen gretig en spelen ze vlekkeloos. Daarnaast is het geluid goed en wordt de show voorzien van de beste lichtshow van de dag. Al vroeg in de set horen we knallers als ‘Deny The Absolute’ en ‘Nighttime Stories’, maar ook het stevige ‘Full Moon, Black Water’ dendert heerlijk door de Rode Zaal. Doordat de band zich focust op de laatste twee albums is er helaas geen ruimte voor oudere nummers als ‘The Creeper’, maar dat is slechts een kanttekening bij deze vlekkeloze show. Met DÖ en Pelican is Soulcrusher IV pas echt begonnen!
De Duitse inbreng komt deze editie van Cranial. Met hun debuut Dark Towers / Bright Lights maakten ze in 2017 grote indruk, dus de blijdschap was groot toen vorige week eindelijk de opvolger Alternate Endings uit kwam (met prachtige artwork, overigens). De sludge van de Duitsers differentieert nadrukkelijk van de andere bands die vandaag horen door de agressie in de muziek. Cranial is geen stoomlocomotief die onberoerd doordendert, maar een meedogenloze machine die zich over een onverhard pad ijskoud door obstakels heen moet beuken. Het is een welkome afwisseling, zeker door de invloeden die onder meer uit de black metal lijken te komen, al komen de vocalen niet altijd even sterk uit de hoek.
Ook Mizmor (officieel geschreven als מזמור, Hebreeuws voor ‘psalm’) probeert het publiek wat bijzonders voor te schotelen met wat ze zelf wholly doomed blackmetal noemen. Voor de groep rond A.L.N. is de show op Soulcrusher de laatste van hun allereerste tour, die ze samen met bevriende groep Hell ondernemen. De muziek is een mengelmoes van luchtige doom, black metal en folk-invloeden, maar hoe spannend dat op papier ook klinkt, vandaag komt dat niet helemaal uit de verf. Een nummer als ‘The Serpent Eats Its Tail’ is absoluut niet slecht en een prima afwisseling van het andere muzikale geweld, maar het lukt A.L.N. en zijn mannen niet om ons bij de lurven te grijpen. “I know you gotta leave to see Lingua Ignota. I don’t blame you,” zegt A.L.N. voor het inzetten van het laatste nummer, en een enkeling geeft daar dan ook gehoor aan. Hierdoor missen ze echter wel ‘i. Woe Regains My Substance’, dat op de valreep voor een opleving in de set zorgt.