Het Zweedse Katatonia presenteert vandaag een integrale vertolking van hun klassieker Night Is the New Day uit 2009. De band en zijn geluid staan als een huis, maar nummers worden gespeeld in de volgorde van de plaat, dus de set biedt niet veel aan verrassingen. Of het moet de afsluitende Judas Priest-cover ‘Night Comes Down’ zijn.
Op datzelfde moment biedt Hank’s Garage een podium aan het Haagse Monomyth dat met eerdere optredens op Valkhof en Oranjepop geen onbekende is op de Nijmeegse festivals. Met sinds kort gitarist Boudewijn Bonebakker, voor de oudere headbangers nog bekend van de legendarische Zeeuwse death metal-formatie Gorefest, in de gelederen weten ze met hun psychedelische, instrumentale krautrock het publiek moeiteloos mee te nemen in hogere sferen; tijdens de traditionele afsluiter ‘LHC’ swingt de tot de nok gevulde tent van muur tot muur met de band mee.
Sinds ze twintig jaar geleden aan de vooravond van de powermetal-revival stonden heeft het Zweedse Hammerfall haar succesformule in ruim twintig jaar niet veranderd. De aanstekelijke metal-singalongs bieden dan ook geen verrassingen, maar de aan Judas Priest herinnerende presentatie, inclusief synchroon bewegende gitaartendem, weet het publiek ook vanavond vrij moeiteloos mee te nemen. Soms hoeft het ook niet te ingewikkeld te zijn.
Juist wél ingewikkeld is Animals as Leaders. De instrumentale progressieve djent van het Amerikaanse trio rond gitaarvirtuoos Tosin Abasi knalt echter vanaf de eerste noten met een topgeluid door de speakers en ondanks het ontbreken van een opzwepende frontman blijft de Tent Stage haast onverwacht goed gevuld. Het spelniveau is zeker indrukwekkend, maar nog bewonderenswaardiger is hoe de band zijn complexe songs, vol polyritmes en tempowisselingen, tóch zo’n aanstekelijke groove weet mee te geven.