De Feestfabriek is een evenementenorganisatie die eigen evenementen en festivals organiseert, zoals Zwarte Cross en Mañana Mañana. Met het festivalseizoen in de open lucht weer voor de deur, een op voorhand uitverkochte editie van Zwarte Cross en de verhuizing van Mañana Mañana naar Vorden ruim voldoende gespreksstof voor een interview met programmeur Elianne Weijers.

Wie ben je en wat doe jij bij de Feestfabriek?

“Ik ben Elianne Weijers. Ik ben programmeur bij de Feestfabriek. Mijn officiële functienaam is medewerker Programma en Sfeer. Ik ben lid van het team Programma en Sfeer, een team van tien creatievelingen op het gebied van aankleding, muziek, theater, stunts en vormgeving. Eigenlijk alles wat je hoort en ziet op het festival, komt bij ons team uit de koker.”

“De hoofdzaken van het programma doen we met z’n allen. Iedere donderdag hebben we teamoverleg en op die middagen worden verschillende zaken besproken. Deze week hebben we bijvoorbeeld gebrainstormd met het team om weer grappige nieuwe ludieke borden te bedenken. Daarvan staan er meer dan 700 op het festival!”

"Ons team is het hele jaar door druk met de Zwarte Cross. Vaak staat er in augustus, na de Zwarte Cross, alweer een brainstorm gepland om nieuwe dingen te bedenken voor het volgend jaar. We willen graag zoveel mogelijk vernieuwen. Met de Zwarte Cross zitten we al min of meer vol, dus daar leggen we alles kritisch onder de loep. We bedenken natuurlijk een nieuwe slogan; dit jaar is het ‘Niks is onmogelijk’. We kijken of we nieuwe weides willen, nieuwe podia, nieuwe ideeën omtrent (spraakmakende) programma’s, promodingen, we kijken wat we kunnen met Nozem (een drankje origineel ontwikkeld voor Zwarte Cross, red.) enz. Dat doen we allemaal al in augustus.”

Zwarte Cross

Hoe werkt de programmering bij jullie?

“Wij hebben ons eigen evenement in eigen handen. Mojo bijvoorbeeld, is een bedrijf dat meerdere festivals (mede) organiseert, maar daarnaast ook artiesten in een eigen roster heeft (een soort artiestenportefeuille). Wij hebben zelf geen artiesten in een roster. Wij nemen wel af van Mojo, maar ook van Friendly Fire en van Radar, zeg maar van alle grote boekingskantoren in Nederland. Wij zijn zelf geen onderdeel van Mojo."

"Grote buitenlandse acts vragen we aan bij buitenlandse boekingskantoren. Maar we benaderen bands ook zelf via het management of het binnenlandse boekingskantoor. Het is een bijzonder spel van bieden en gunnen. Anders dan bij andere grote festivals die ook zelf een roster met binnen- en buitenlandse artiesten hebben, hebben wij dat niet en stellen we ons programma samen door het bij andere kantoren af te nemen. Als iets beschikbaar is, betaalbaar is en past binnen onze programmeringsvisie, wordt het geboekt.”

Wat is daarbij jullie afweging?

"Zwarte Cross is een festival met meer dan 20 podia met muziek. Voor ieder podium hebben wij een bepaald kader opgesteld en daarbinnen boeken wij. Hendrik-Jan Lovink en ik zitten op kantoor en doen echt de overhead, maar er werken zeven bookers voor ons die ieder hun eigen expertise hebben. Zo hebben wij bijvoorbeeld de reggae-weide; daarvoor programmeren Jasper Bax en Pieter Both (zanger van Beef). We hebben ook een booker voor de Undercovertent en voor Exoticana. Met Frank Satink werken wij samen voor het hoofdpodium, de megatent, Bayou en Roadhouse enzovoort. Ik houd daar min of meer het overzicht over."

Wie regelt de optredens naast de muziek?

"Dat ligt bij mijn collega Remko Keizer. Die doet de theaterboekingen. Hij werkt nauw samen met de Schoenfabriek, de externe partner die ons ondersteunt in het programmeren van de theaterweide. De Schoenfabriek zit in Nijmegen en doet bijvoorbeeld ook Festival op ’t Eiland tijdens de Vierdaagsefeesten."

De Staat op Zwarte Cross

Ik las ergens dat jullie wellicht overwegen om de Main Stage te schrappen?

"Zeg nooit nooit. Wij durven alles wel tegen het licht te houden met de vraag of het nog bestaansrecht heeft en of we ’t misschien anders kunnen doen, of beter. Als daar uitkomt dat het er volgend jaar weer staat, dan blijft ‘t. Door de stijgende gages en buitenlandse beschikbaarheid is het hoofdpodium, wat betreft booking, af en toe best moeilijk. Het ene jaar is het makkelijker dan het andere jaar."

"We willen graag laten zien dat de Zwarte Cross een festival is met heel veel podia en dat ieder podium of weide eigenlijk een minifestival an sich is. Als je bijvoorbeeld rockliefhebber bent, kun je een heel weekend goed vertoeven in de Roadhouse. Op die podia willen we ook graag laten zien wat de nieuwe bands zijn en wat opkomende talenten uit het buitenland zijn. Daar willen we ook wel graag de diepte in gaan."

Wat is de kracht van de Zwarte Cross? Zwarte Cross staat voor deze schrijver voor gezelligheid, noaberschap, biertjes drinken, gemoedelijk zijn met elkaar.

"Dat omschrijft wel wat het is, maar het is ook humor en dat we willen verrassen en maatschappelijke betrokkenheid willen tonen. Zo werken we nauw samen met verenigingen in de Achterhoek. Door een bardienst bij ons te draaien verdienen zij geld om de clubkas van de vereniging te spekken."

"We vinden bij de Cross alles even belangrijk. Daarom zetten we ook een Black Eyed Peas naast een Hällas en een workshop filosoferen. Het is de mengelmoes van wat er is en we hopen dat de bezoeker rondjes loopt en alles ontdekt. Het blijft ook wel leuk, omdat we om de zoveel jaar veel dingen omgooien en nieuwe dingen hebben. Zo dagen we onszelf als organisatie ook ieder jaar uit om een nieuw programma aan te bieden.”

Zwarte Cross 2018

Over Black Eyed Peas gesproken: waarom?

“Wat we merken met het hoofdpodium, is dat waar we vroeger de gitaarbands voor het uitzoeken hadden, het in het huidige muzieklandschap heel anders is. Hiphop is heel groot geworden, singer-songwriters zijn populair evenals dj’s. Bij de Zwarte Cross programmeren we geen singer-songwriters, hebben we één danspodium en sinds vorig jaar ook een hiphoppodium en we merken dat in het aanbod aan de andere kant de spoeling steeds dunner wordt; er zijn gewoon niet zo heel veel gitaarbands meer die het hoofdpodium kunnen vullen."

"Daarom moet je je horizon gaan verbreden en kijken wat wel werkt. We hebben er bovendien mee te kampen dat de markt in Azië en Zuid-Amerika ook steeds groter wordt, waardoor het niet meer vanzelfsprekend is dat bands Europa aandoen, laat staat Nederland. Vandaar dat we deze kans hebben gepakt toen we de Black Eyed Peas aangeboden kregen. We zijn uiteindelijk heel tevreden met hoe het er nu uitziet, wat betreft programmering. Bovendien is de Zwarte Cross nooit een puur gitaarfestival geweest, Black Eyed Peas past ons inziens prima in onze visie."

Mañana Mañana

Over Mañana Mañana: wat is jouw rol daarbij?

"Bij Mañana Mañana programmeren we, in tegenstelling tot bij de Cross, alles zelf. We benaderen de bandjes zelf, we boeken ze zelf, vullen zelf de koelkasten en zetten ze zelf als ’t ware klaar. Dat doe ik, samen met vier of vijf collega’s hier van De Feestfabriek. De programmeringsvisie van Mañana Mañana is niet zozeer gerelateerd aan een kader per podium, maar er wordt wel per podium gekeken naar een globaal kader met specifieke genre’s: wat bieden we elders aan als we hier bijvoorbeeld gitaarmuziek aanbieden? We kijken daarbij ook vooral naar verrassende bands. De visie is eigenlijk: als we het met z’n allen goed vinden, dan mag ’t komen. We proberen veel Gelders talent neer te zetten, nieuw Nederlands talent en talent uit het buitenland."

Hoe scout je zoiets?

"Dat doet eigenlijk iedereen op z’n eigen manier. Ik let vooral veel op wat er nieuw opkomt in de muziekindustrie, de Popronde, wat er op de radio of online komt of wat er in de regio naar voren wordt gebracht, anderen spelen zelf in een band en hebben zo een flink netwerk. Op die manier proberen we een divers programma samen te stellen."

"Om de twee weken zitten we bij elkaar, dan gaan de speakers aan dan gaan we luisteren. Bij Mañana Mañana hebben we, gelukkig, ook de bewegingsvrijheid om iets meer te experimenteren met nieuwe dingen. Op de Cross moet je, in bijvoorbeeld de megatent, bekendere dingen neerzetten die mensen ook verwachten en op het hoofdpodium moet je al snel bands programmeren die veel mensen op de been brengen. Maar het zijn vaak de kleinere podia waar je een beetje kunt experimenteren en verrassen. Mañana Mañana is ook wel iets meer gericht op muziekliefhebbers, maar evenzogoed op mensen die het leuk vinden om een weekendje met het gezin weg te zijn."

Mañana Mañana

Mañana Mañana is verhuisd van Hummelo naar Vorden. Vertel daar ’s over.

"Graaf van Rechteren Limpurg, de eigenaar van het Landgoed Enghuizen, het terrein in Hummelo, merkte dat het festival veel schade en herstelwerkzaamheden met zich mee bracht. De ondergrond is daar van klei. Als we daar een festival hadden gedraaid, waren we tot weken daarna nog bezig om het terrein te herstellen. Ook als je in de week voorafgaand aan het festival een regenbui had, had je daar het hele weekend last van. De grond was het absoluut niet geschikt voor een festival als Mañana Mañana. Toen bleek ook nog ’s dat de aanslag op de natuur erg groot was, dus toen zijn we maar op zoek gegaan naar iets anders. Het was tenslotte de achtertuin van de Graaf, waarin wij dit feest gaven."

"We zijn ontzettend tevreden met de locatie in Vorden. Het is mooi en wat betreft productie fijner en de Mañana-gedachte is overeind gebleven. De bevolking van Vorden is er ook erg enthousiast over en is erg betrokken. Voorlopig blijven we nog wel een paar jaar daar. Er is nu een overeenkomst getekend voor de aankomende vijf jaar."

"We zijn met Mañana Mañana nog steeds heel erg aan het ontwikkelen. Komend jaar zal er weer een nieuwe podiumindeling zijn, zullen er richting de avonden meer dansfeestjes zijn, zowel toegankelijk als alternatief. Zo hebben we bijvoorbeeld Laundry Man Men geboekt. Dat zijn twee dj’s met een wasmachine en een paar strijkplanken en een bubbelapparaat, waar je je kleren kunt laten strijken op electromuziek. Maar we hebben bijvoorbeeld ook Nona, een zangeres die ook wel de Nederlandse Amy Winehouse wordt genoemd, een hele goeie soulact. Zo proberen we dingen met elkaar af te wisselen."

"Bij Mañana Mañana is dat allemaal ook iets persoonlijker en kleinschaliger. En omdat we daar alles zelf doen, zien we ook hoe dingen uitpakken en de reactie van het publiek. Die ervaringen kunnen we dan ook weer meenemen naar de Zwarte Cross. Zo proberen we toch twee verschillende festivals neer te zetten, maar wel altijd met de insteek om te verrassen, met humor en service, hetgeen voor ons ook heel belangrijk is."

Zwarte Cross is dit jaar van 18 tot en met 21 juli (uitverkocht) en Mañana Mañana van 13 tot en met 16 juni 2019.