Concerten in de Sint-Stevenskerk zijn we vooral gewend tijdens de Vierdaagsefeesten. Maar op een doodnormale woensdagavond in februari mag Ásgeir nu zijn kunsten vertonen in Nijmeegs architecturale trots. De IJslandse singer-songwriter tourt langs bijzondere plekken om zijn in 2017 uitgebrachte album Afterglow te promoten. In Nederland doet hij alleen Amsterdam en Nijmegen aan, wat deze show bij voorbaat al bijzonder maakt. De setting is er dus: benut Ásgeir dit live ook optimaal?

Hoe ziet dat eruit, een optreden in de Stevenskerk?

In de kerk is een klein podium geplaatst. Daar tegenover en aan weerszijden zit het publiek op de traditionele misbanken, die vanavond een andere functie vervullen. Stipt om 19:45 uur is het showtime: licht uit, spot aan en de rookmachine begint te werken. Ásgeir Trausti Einarsson, zoals hij voluit heet, betreedt het podium. Solo begint hij aan zijn optreden, met alleen een gitaar als gezelschap. Gauw krijgt hij bijval van een collega-muzikant en samen produceren ze het tweestemmige geluid dat het debuutalbum In the silence kenmerkt.

Wat de bijzondere setting versterkt, is de lichtshow die de muziek vergezelt. Enkele spots zorgen voor een zorgvuldig afgestemd lichtspel van kleuren en vormen dat op de muren en het plafond van de Stevenskerk danst. Ásgeir zelf wordt zo nu en dan als enorme schaduw op de tegenoverliggende wand geprojecteerd. Op het podium zelf gebeurt weinig opwindends, dus het pubiek heeft alle tijd om haar blik door de ruimte te laten dwalen.

Setlist Ásgeir, 20 februari 2019

Þennan Dag
New Day
Besta Gjöfin
Dýrð í dauðaþögn
Torrent
Frost
Dreaming
Myndir
Lifandi Vatnið
Hærra
Youth
Vonin
Glæður
Andann Dregur
Going Home
Hringsól
King and Cross

Ásgeir

Hoe ontwikkelt het optreden zich gedurende de avond?

De show begint klein, bescheiden en fragiel. De folk-achtige liederen passen binnen de sfeer die het religieuze gebouw uitademt. Voor een man heeft Ásgeir een hoog bereik in zijn stem, wat in de galm van de kerk betoverende klanken oplevert. Zoals in iedere kerk laat de akoestiek te wensen over, maar bij deze muziek is het niet eens zo erg. Wel valt het daardoor extra op hoe breekbaar de stem van de zanger soms is, iets dat enigszins in zijn nadeel werkt.

Geleidelijk aan ontwikkelt het optreden in de Sint-Stevenskerk zich, net als de muziek op de twee albums van Ásgeir. Er zit een duidelijke opbouw in de set. Nadat hij enkele nummers staand met gitaar heeft uitgevoerd, neemt Ásgeir plaats achter het keyboard. Daar blijft hij de rest van de avond zitten.

Een derde muzikant betreedt het podium: de man die de beats produceert. Deze elektronische sound was minder prominent aanwezig op het debuutalbum, maar is kenmerkend voor Afterglow. Geleidelijk krijgt de muziek wat meer body. Dit maakt het optreden gelaagder en interessanter, zonder dat de folkroots verloren gaan. Het optreden bereikt haar hoogtepunt met 'King and Cross', het nummer dat in 2013 de doorbraak betekende voor de zanger.

Ásgeir

Ásgeir

Had dit optreden niet ook in Doornroosje gekund?

Uiteraard, maar het zou niet hetzelfde effect bereikt hebben. In Doornroosje zou het publiek staan. Toegegeven, dat zou vanwege de oplopende vloer waarschijnlijk beter zicht op het podium bieden. Maar toch is dit bij uitstek een zitconcert. Daarnaast is het gedurende de avond merkbaar dat Ásgeir geen prater is. Hij stelt zijn band voor, kondigt af en toe een nummer aan, en that's it. In Doornroosje zouden de neuzen dus allemaal gericht zijn op een podium waar weinig interactie met het publiek vandaan zou komen. Dan is de kans groot dat toeschouwers, mede door de aanwezigheid van alcohol, veel meer door de muziek heen zou praten. En dat is nou juist wat deze muziek niet kan gebruiken. De setting in de kerk dwingt af dat mensen stil zijn en luisteren.

Maar het belangrijkste is uiteindelijk dat de Sint-Stevenskerk een sfeer biedt dat je niet kunt evenaren in een concertzaal. Dit tilt de muziek naar een hoger niveau en maakt dit avondje uit tot meer dan 'even naar een bandje luisteren'. Kleuren, vormen en klanken komen samen tot een inspirerend geheel. Het grootste minpunt is dan ook dat om 21:00 uur de lichten alweer aan gaan. Was je er niet bij? Dan heb je een bijzonder schouwspel gemist.

Ásgeir