Al om kwart over vier is het aan de Palestijnse pianist Faraj Suleiman de taak om het festival te openen. De tegenwoordig vanuit Parijs opererende muzikant speelt vanavond solo achter zijn vleugel en bewandeld met zijn materiaal het pad tussen klassiek en jazz met onmiskenbaar Arabische invloeden. Zijn spel is afwisselend ingetogen en traag, dan weer staccato en snel. Diep voorover gebogen duikt hij zijn toetsen in, zijn pianokruk vaak 45 graden richting klavier gedraaid. Hij went zich in het midden van zijn set even kort tot zijn publiek, grapt wat ongemakkelijk over de uitspraak van Nijmegen en zijn aanstaande vakantie, maar Suleiman's ware communicatiemedium is zijn muziek. Kudos ook voor het langzaam binnenstromende publiek, dat gedurende de gehele show muisstil blijft. Zeker gezien de afwachting van het muzikale geweld dat de verdere avond nog zal gaan volgen.
Doornroosje's kleinere Paarse Zaal is voor de gelegenheid van deze avond omgedoopt tot New Electric Ride. Evenals het festival zelf zijn alle zalen genoemd naar nummers van de legendarische Captain Beefheart - dit om het thema van muzikale avontuurlijkheid te onderstrepen. Daar heeft het Taiwanese instrumentale kwintet Go Go Machine Orchestra inmiddels het podium beklommen. De band brengt een eclectische mix van percussie, gitaar, piano en elektronica. Vaak behoorlijk minimalistisch, maar bij vlagen wordt ook de distortion op de gitaar er flink bijgetrokken. het resultaat is interessant, maar ook enigszins vervreemdend. Men bediend zich van een effectieve lichtbegeleiding en hoewel de band zich als geheel wat afstandelijk opstelt is hun langharige, digitale knoppenman met zijn onderkoelde swingpartijen verreweg de minst statische podiumpersoonlijkheid.
Meer Aziatische instrumentalisten daarna in de grote Rode Zaal (vandaag de Sugar Bowl) met het Japanse De Lorians. De vijf mannen uit Tokyo spelen een instrumentale mix van fusion jazz met progressieve rock en doen naast Frank Zappa ook denken aan de Engelse Canterbury-bands als Soft Machine en Caravan. Maar dan wel met een hedendaagse twist wanneer het tempo en volume op de meest onverachte momenten omhoog kan schieten. Het resultaat is spannend, swingend en bovenal onvoorspelbaar. De band lijkt zich enigszins bewust van zijn eigen exotische karakter in deze regionen blijkens een opzichtige pluche Pikachu tussen de instrumenten van bandleider Takefumi Ishida (óf het moet een subtiele verwijzing zijn naar De Staat omdat men vandaag in Nijmegen speelt).