The Naked Sweat Drips zijn terug. Eind 2017 sloeg het noodlot toe toen bleek dat gitarist (later synthspeler) Kristian Strik nog maar weinig tijd had door zijn ziekte. De band zette toen alles op alles om nog een album met hem te kunnen opnemen, en een eindshow te kunnen doen in Doornroosje. Dat album komt aanstaande donderdag 18 april uit. Reden genoeg om in gesprek te gaan met bandleden Winand Derks van de Ven (gitaar), Stefan Kollee (zang) en Jimmi Vos (drums).

‘’Het is fijn om weer bezig te zijn, ook met muziek, en heel praktisch: weer lekker shows te spelen. Het voelt goed om weer op het podium te staan, dat miste ik het meeste’’, zegt Stefan. ‘’De reacties tot nu zijn vooral positief, het staat er gewoon weer. Of nog steeds. In ieder geval; we zijn er nog, het collectief bestaat nog steeds.’’

In maart 2018 nam de band het nieuwe album Pain in Healing op in Moon Music Studios met Pieter Kloos als producer. Dit album was één van de laatste dromen van Kristian. ‘’De opnames waren eigenlijk de climax van vier maanden intensief schrijven, repeteren en weten dat er weinig tijd is. We hebben er alles uitgehaald en na 10 dagen studio was het resultaat er’’, vertelt Winand.

‘’Live gaan de nummers wel anders klinken dan de plaat omdat we nu met twee gitaristen zijn. Daarnaast zitten we nu zonder Hammond en het synthesizergeluid is er niet meer. De intensiteit is wel hetzelfde, maar door de verandering in samenstelling van de band is het livegeluid anders dan de plaat.’’

The Naked Sweat Drips

Winand: ‘’Waar bij het vorige album Psycho Sister het thema gekte/insanity was, gaat het nieuwe album over verlies, vastklampen en loslaten. Het is niet echt een plaat die je even gezellig opzet. Het is heel intens, maar het gevoel van verdriet is natuurlijk universeel. Het is een donker gevoel, maar af en toe kan het helend werken om het op zo’n manier aan te horen, zodat je het kan verwerken. Dat je het even kan uitschreeuwen." Jimmi: ‘‘We zaten er tijdens de opnames echt midden in en dat hoor je terug op de plaat. De dood kwam zo dichtbij, dan krijgt het leven veel meer betekenis.’’

Nadat het album was opgenomen en de afscheidsshow was gespeeld, overleed Kristian op 27 mei 2018. Stefan: ‘’Daarna hadden we even afstand nodig, Pieter ook. Het was allemaal zo persoonlijk en we wisten dat het album uit ging komen na zijn overlijden. We wilden het allemaal goed doen, dus we gingen er verder mee na de zomer. Het is allemaal zo emotioneel, maar je wilt ook iets neerzetten dat professioneel is. Er moest wat tijd tussen zitten voordat we ermee verder konden gaan, dus het mixen en masteren begon in september.’’

Het album is gefinancierd door middel van crowdfunding. Bepaalde donateurs mochten langskomen in de studio om ook wat op te nemen. Dit komt terug bij bijvoorbeeld ‘Patient (Reprise)’. ‘’Op de akkoorden van het nummer ‘Patient’ mochten mensen meezingen, gitaarspelen en percussie opnemen. Dit is vervolgens door Pieter in elkaar is gezet zodat het een nummer werd. Daarnaast is ‘Patient’ één van de kernnummers van het album. Het nummer gaat direct over verlies en het daarbij horende verdriet’’, vertelt Stefan. '’Now a memory, once a man. When thoughts live on, life won’t end’.

Winand benadrukt dat ook de werkwijze van dit album bijzonder was. ‘’We wisten dat Kristian kwam te overlijden en dat we dus die plaat snel moesten gaan opnemen. Je moet dan snel zijn met keuzes maken. Eerder waren we wel eens anderhalf jaar bezig met een nummer. Nu was het zo dat we twee maanden hadden, misschien drie. De kracht zit in samenspel en chemie’’, zegt hij tenslotte.

‘’Daardoor zitten er soms ook gelukjes tussen’’, vult Stefan aan. ‘’Bij het laatste stuk van ‘The Healing’ bijvoorbeeld, waar Kris de laatste noten speelt. Zijn versterker stond zo hard dat de buizen in de Leslie-speaker van Luc (toetsenist) begonnen te trillen. Daardoor klonken de tonen van Kristian door in de speakers van Luc. Dit is goed te horen. Dat zijn van die spookmomentjes, dat maakt een plaat. Na de tijd kijk je elkaar dan aan en dan zeg je: deze take komt erop. De zangtake van The Healing ging ook in één keer’’, gaat hij verder. ‘’Het ging gewoon in één keer, dat was hem dan en dan barstte ik in huilen uit. Dat kon gewoon niet puurder.’’

Naast ‘Patient’ is ‘The Healing’ één van de kernnummers van het album. Dit nummer ontstond tijdens de opnames van een film die Winand over Kristian maakte genaamd ‘Kristian’ s Prelude’. ‘‘In die film begon het nummer. Uit het niets begon Kristian die drie akkoorden te spelen als een jam. Daar zijn we toen op verder gegaan.’’

‘It’s the pain in healing which makes me feel alive’
‘Sometimes suffering can teach the good 
Hurt can be a wonderful thing, 
Just realize it the next time you fall: hurt can be a wonderful thing’

The Naked Sweat Drips

Winand: ‘‘Ik denk dat deze tekstfragmenten het thema zijn van de hele plaat. Het komt terug in de hoes in de zin dat de voorkant voornamelijk zwart is, waar dan kleuren doorheen prikken. Het is een abstract kunstwerk, wat past bij de abstracte gevoelens waar het album over gaat. De zwarte randen staan voor de dood. De kleuren staan voor de energie en levenslust die voortkomen uit het verdriet. Het gaat niet alleen om de dood. Er is inderdaad iemand weggevallen, maar de rest moet doorgaan. Dat zijn de felle kleuren. Kristian had ook altijd zo’n houding van dat als je ellende meemaakt, dat je er dan beter maar iets kan halen wat een bepaalde energie heeft. Dit kan mensen dan weer inspireren, ik hoop dat het album dat ook gaat doen.’’

‘’Als je echt pijn voelt, dan komt er een soort instinct in je omhoog omdat je wilt blijven leven. Er komt adrenaline in je lichaam. Alles roept dan: Ga leven en blijf leven. Leef, al is het aan een zijden draadje. Leef nog’’, aldus Stefan. ‘’Het zinnetje ‘I’m hurt and allright’ is ook belangrijk. Het feit dat je pijn kan voelen betekent dat je leeft.’’

‘’Pijn is een gevoel dat net zo belangrijk is als geluk’’ vult Winand aan. ‘‘Dat is dan ook de conclusie van de plaat’’, gaat Stefan verder. ‘’In het nummer ‘Mighty Fine’ gaat het juist om het ontkennen van pijn en verdriet en dan merk je ook dat het helemaal niet goed gaat. Je komt in cirkeltjes terecht. Als je je pijn en verdriet accepteert kun je het delen, en dat is fijn.’’

De hoes van ‘Pain in Healing’ is gemaakt door de kunstschilderes Marta Jedrysko (tevens de moeder van Winand). Winand: ‘’We wisten zelf totaal niet wat we als artwork moesten gebruiken voor dit album, dus we hadden wat mensen benaderd of ze wat wilden proberen. Mijn moeder maakte dit schilderij nadat ze het album heel vaak had geluisterd."

"Ze was begonnen met de felle kleuren en daarna kwam al het zwarte eromheen. Ze was natuurlijk heel close met ons en ook zij moest door het verdriet heen. Het thema van leven moest eruit komen, dat probeerde ze te vangen met het schilderij. Toen we het zagen wisten we direct dat dat het moest zijn. De binnenkant van het album is trouwens gemaakt door mijn zus. In tegenstelling tot de voorkant is het wit, het geeft een heel ander beeld. De twee verschillen veel maar op een mooie manier zijn de twee stijlen samen gekomen. Het voelt heel compleet.’’

Met het proces van de plaat en alles daaromheen achter de rug kijken de jongens nu naar de toekomst. ‘‘We gaan simpelweg heel veel live spelen, elk weekend tot juni. Op 15 juni hebben we een soort thuiskomstshow op het festival ‘Op De Tôffel’, in Vierlingsbeek. Dat is een regionaal festival in de buurt van ons thuisdorp Boxmeer. We zijn blij met wat we nu hebben. Wat try-outs achter de rug, een tourtje voor ons en het album gaat dan toch eindelijk uitkomen.’’

Het album ‘Pain in Healing’ komt uit op 18 april, met een releaseshow in poppodium Merleyn.
> Tickets

Tourdata The Naked Sweat Drips

  • 18 april, Merleyn – Nijmegen (albumreleaseshow)
  • 19 april, Boothill Saloon – Amersfoort
  • 20 april, Eetcafé Stathe – Utrecht
  • 4 mei, Paard – Den Haag
  • 11 mei, OJC Cartouche – America
  • 17 mei, Café Loburg – Wageningen
  • 18 mei, Poppodium Volt – Sittard
  • 23 mei, Cul De Sac – Tilburg
  • 7 juni, Luxor Live – Arnhem
  • 15 juni, Op De Tôffel – Vierlingsbeek