In het introductie-interview noemt de charmante Marike Jager, die de presentatie van de Stevenskerk-concerten voor haar rekening neemt, Joep Beving op een gegeven moment een 'popster'. En ze heeft gelijk! Het boomlange minimal music-icoon is op zijn eigen wijze een heuse popster. Al zijn er vanavond weinig gillende tienermeisjes te bespeuren zoals een paar dagen eerder bij YouTube-ster James TW. De artiest die zijn roem oorspronklijk aan Spotify te danken heeft, bracht zijn twee inmddels zéér succesvolle albums Solipsism en Prehension uit bij het chique Deutsche Grammophon.

Joep Beving

Bevings muziek is erg verstild. Hij weet een gevoel van sleur, dat bij dergelijke verstilde muziek na ruim een uur op zou kunnen treden, echter handig te ondervangen door na ieder viertal composities een pauze in te lassen en een korte toelichting te geven (voor het publiek gelijk de uitgelezen kans om te applaudiseren). Hij doet dit onder andere bij 'Sleeping Lotus', een compositie die hij schreef vlak nadat zijn oudste dochter Lotus geboren was en bij '432'.

432
Bij '432' (vernoemd naar 432 Hz, de toonhoogte waarop Joep Bevings piano gestemd is) zorgt de beiaardier van de Stevenskerk nog voor een handig ezelsbruggetje, omdat hij stipt om 21:00 uur zijn klokken luidt. Iets dat niet helemaal synchroon gaat met Bevings eigen composities. Het meeste publiek ervoer dat niet ècht als hinderlijk, zo blijkt bij navraag door de pianist. Maar Joep had er wel last van gehad, zo geeft hij toe. Temeer daar de klokken niet op 432 Hz gestemd waren, maar op 440 Hz. En de tweede frequentie spreekt de voorhoofdchakra aan, terwijl de eerste frequentie de hartchakra aanspreekt. "Dat heb ik niet zelf verzonnen, maar is bewezen theorie", zo verzekert Joep Beving ons, voordat hij al te zweverig begint te klinken.

HET CONCERT:
Joep Beving, Stevenskerk, woensdag 19 juli 2017

HET PUBLIEK:
Een heel gevarieerd publiek van dertigers tot zestigplussers, wél een tikkeltje intellectueel. Zoals je kunt verwachten bij liefhebbers van neo-klassiek.

WAS HET GOED:
Zéker! Met name door het verrassend geïnspireerde en stevige einde waarin Joep Beving zijn publiek weer uit de trance haalde waarin hij het eerst gebracht had.

HET NUMMER:
'For Steven', deze song voor een dierbare, overleden vriend was namelijk niet alleen het startschot voor Bevings carrière, maar krijgt ook een bijzonder geïnspireerde uitvoering mee. Toeval of niet: zijn vriend Steven heeft ook nog eens dezelfde naam als de Stevenskerk.

(Tekst gaat door onder de foto)

Vlak voor het einde last Joep Beving wederom een korte pauze in om zijn song 'For Steven' aan te kondigen. Steven was een zéér dierbare vriend van de componist die overleed op een Amerikaans festival. En deze song, die Beving voor zijn crematie componeerde, was tevens het startschot voor de composities op zijn Solipsism-album.

Joep Beving bezorgt het publiek met zijn verstilde composities en met de uitvoering van 'For Steven' en ' Hanging D' een grande finale. Ons chakra werd vanavond voldoende gekieteld. En dat mag best wat vaker in 432 Hz. Een staande ovatie valt hem dan ook ten deel. Maar de sympathieke Beving staat op dat moment al op zijn gemak buiten een sigaretje te roken.

Setlist

1. Etude
2. Sonderling
3. Zoetrope
4. Midwayer
5. Sleeping Lotus
6. Le Souvenir Les Temps Gracieux
7. Seelenkind
8. The Gift
9. 432
10. Kawakaari
11. An Amalgamation Waltz 1832
12. The Light She Brings
13. For Steven   
14. Hanging D

Het moment:

Het mag toeval zijn dat de naam van zijn goede vriend dezelfde is als van de fraaie Stevenskerk. Maar 'For Steven' klinkt vanavond bijzonder geïnspireerd en bijna rauw en boosaardig.

CV Joep Beving

2010: Soundtrack korte film 'Hortum'
2015: Soundtrack korte fim 'Het Cadeau'
2015: Release debuutalbum Solipsism
2017: Release tweede album Prehension