Nieuwe programmeur Luxor Live heeft één heilige missie Nieuwe programmeur Luxor Live heeft één heilige missie

Marijn de Valk, muzikant en platenverkoper: “ik zal áltijd reageren wanneer bands contact met me zoeken”

, Aukje Verstegen

Nieuwe programmeur Luxor Live heeft één heilige missie

Marijn de Valk, muzikant en platenverkoper: “ik zal áltijd reageren wanneer bands contact met me zoeken”

Aukje Verstegen ,

Vorig jaar september stelden wij nog aan jullie voor: ‘Ska-boeker van Nederland Jasper Bax nieuwe programmeur bij Luxor Live’. Nu, een jaar later is het bekende stokje alweer overgedragen. Marijn de Valk is al enige tijd de nieuwe bandprogrammeur van het Arnhemse Luxor Live. Opmerkelijk, want in tegenstelling tot vele andere programmeurs heeft Marijn geen achtergrond als boeker, promotor of marketeer. Marijn de Valk verkoopt plaatjes. Daarnaast is hij zelf ook muzikant. “De andere kant van de medaille zullen we maar zeggen”, aldus Marijn de Valk.

Geen ervaring als programmeur, Luxor is nog niet zo heel lang uit de rode cijfers en vele programmeurs zijn je voor gegaan. Waarom is de keus op jou gevallen denk je?
"Ik ben nu zo’n acht jaar werkzaam als verkoper in platenzaak Kroese. Dat betekent dat ik in al die jaren veel muziek voorbij heb zien komen. Dat gaat verder dan alleen een plaat afspelen. Je volgt de hele cyclus: voorafgaand aan de release van een nieuw album bijvoorbeeld vindt er al veel plaats op het gebied van publiciteit. Als bekend wordt dat een band bij een label tekent geeft dat al veel informatie over wat je zoal kan verwachten. En als een plaat bijvoorbeeld uitkomt midden in de zomer zie je wat zoiets doet in vergelijking met het voorjaar of najaar. Je herkent de patronen. En juist die combinatie zorgt ervoor dat je het net even op een andere manier ziet.
Daarnaast ben ik natuurlijk ook muzikant (vroeger Navarone, tegenwoordig La très illustre compagnie du Chat Noir). Ik ben dus ook bekend met die kant van de medaille. Ik weet wat er voor beginnende artiesten interessant is qua carrièreplanning. Uiteraard word ik in dit alles wel begeleid hoor, Hans Eliëns, directeur en zelf ooit programmeur geweest, coacht mij hierin." 

Opvallend bij de aanstelling van de vorige programmeur (Jasper Bax red.) was dat hij een achtergrond als ska-boeker had. Dit leek je ook terug te zien in de programmering. Is er iets specifieks wat jij inbrengt als nieuwe programmeur? Waar gaat jouw voorkeur naar uit?
"Dat zijn eigenlijk twee vragen. De insteek is breed te programmeren, je wilt iedereen in de stad bedienen. Daarbinnen creëer je ruimte om je profiel te kiezen en je hierin te specialiseren. Ik heb gekozen voor Americana. Los van dat ik er zelf graag naar luister is er veel aanbod binnen dit genre. Landelijk is hier vaak weinig tot geen aandacht voor en de acts spelen dan minder vaak in andere zalen. Ze zijn wel heel goed en verdienen deze aandacht ook. Het sluit dan ook goed aan bij een stad als Arnhem. Arnhem is geen studentenstad zoals Nijmegen waar veelal hippe indiebandjes geboekt worden. Arnhem trekt over het algemeen wat ouder publiek en past dus goed bij het genre Americana. Dat merk ik bijvoorbeeld ook in de platenzaak.
Daarnaast richten we ons ook op de Artez-student waar bandjes als CUT_ en Nausica weer goed bij passen. Het een sluit het ander niet uit maar je hebt wel de mogelijkheid er wat accent op te leggen."  

De bovenzaal leent zich nu voornamelijk voor lokale bands. Wat is jouw bijdrage als het gaat om talentontwikkeling voor de lokale scene?
“Je kunt de show stelen door een grote naam te boeken, zoals het Burgerweeshuis recent Xzibit heeft geboekt. Dat zijn leuke dingen die ik op termijn ook best zou willen, maar met één zo’n act bouw je nog geen profiel op. Die acts vallen onder de categorie ‘moeilijk’; ze zijn duurder en er liggen meer kapers op de kust. Juist door me meer te richten op niche, lokale acts wil ik me onderscheiden van andere podia. Op die manier ben je minder afhankelijk van het aanbod en kun je lokaal talent een podium bieden. In iedere stad zou er een plek moeten zijn waar nieuw talent zich kan presenteren. Ik vind dat tevens een maatschappelijke plicht van een poppodium. Iedere programmeur zal hetzelfde zeggen maar ik zie dit écht als een heilige missie: bij ieder podium moet er ruimte zijn voor de lokale muziekscene. Ik zal dus altijd reageren wanneer bands contact met me zoeken.”

Is dit geen gevaarlijke uitspraak?
“Kom maar door. Ik zeg niet dat ik ieder bandje daadwerkelijk ga boeken. Ik heb natuurlijk ook de maatschappelijke plicht om geen geld over de balk te smijten.” 
 

Wij horen regelmatig van lokale artiesten dat ze de stad juist eens uit willen omdat ze hun hometown onderhand al hebben plat gespeeld. Is er geen uitruilsysteem met andere podia mogelijk?
“Ja, dat balletje heb ik al eens opgegooid bij andere programmeurs maar dat is nog niet echt van de grond gekomen. Hoewel er in Arnhem de laatste twee, drie jaar een behoorlijke golf aan nieuwe artiesten is ontstaan, dat is nog lang niet opgedroogd. Luxor kan een belangrijke rol vervullen bij het ontwikkelen van een band zoals bij een albumrelease of als support voor een grotere act.”

 

nu op 3voor12