Zutphen heeft mogelijkheden voor popscene Zutphen heeft mogelijkheden voor popscene

Draagvlak aanwezig voor ontwikkeling van popcultuur

, Harold Broedelet

Zutphen heeft mogelijkheden voor popscene

Draagvlak aanwezig voor ontwikkeling van popcultuur

Harold Broedelet ,

Popronde Zutphen 2015 liet zien dat er mogelijkheden liggen om in Zutphen een popscene van de grond te krijgen. Horeca-eigenaren stelden hun gelegenheden beschikbaar voor de rondreizende karavaan van talentvolle Nederlandse popmuzikanten en het publiek kwam er massaal op af. Dat sterkte Hans Boersbroek, coördinator van Popronde Zutphen en medeoprichter van de stichting Zutpop, in de gedachte dat er nu een boost kan worden gegeven aan de verdere ontwikkeling van de popbeweging. Hoe ziet het poplandschap eruit in Zutphen?

Locaties

Om te beginnen heeft de Gelderse stad geen poppodium. Wel heeft ze een meer dan honderd jaar oude theaterzaal, de Buitensociëteit. “Er is een idee om het pand onder andere als poppodium te gebruiken, samen met andere gebruikers,” aldus Boersbroek. Daarvoor is samenwerking nodig met de naastgelegen Hanzehof, waar de zaal deel van uitmaakt. De Hanzehof zit in financieel zwaar weer, dus het zou een uitkomst zijn als meerdere partijen de ‘Buitensoos’ zouden gaan gebruiken.

Inmiddels wordt de zaal akoestisch aangepast en verbouwd, zodat er ongeveer 1.000 man in kunnen. Boersbroek noemt de zaal “het Paradiso van het Oosten.” Ook Het Koelhuis, waar vroeger zuivelproducten werden gekoeld, is tegenwoordig een bruisende hotspot waar onder andere muziek wordt geprogrammeerd. In 2014 werd er het 3FM Nachtfestival gehouden die druk werd bezocht. Zutpop had al in 2009 een voorstel ingediend om het gewenste poppodium daar onder te brengen, maar het voormalige industriepand heeft inmiddels een andere bestemming gekregen. De steun van de toenmalige directeur van De Hanzehof mocht niet baten.

Concerten en festivals

De gemeente Zutphen heeft wel een bevolking die vergrijst. Van de in totaal 47.145 inwoners (bron: CBS, 2012) is slechts 10% tussen de 15 en 25 jaar oud en 25% tussen de 25 en 45 jaar oud. Een kleine 5.000 jongeren vormen dus het grootste deel van de doelgroep waar Zutpop zich op richt. Boersbroek: "Nu trekken ze naar omliggende steden voor concerten en festivals. Wij willen ze hier in de stad zelf popmuziek aanbieden." Daar wordt trouwens al langer aan gewerkt. Zo organiseerde hij met medewerkers 'Zutpop Live Café' in verschillende cafés. Moke trad op tijdens het 's Gravenhof Festival. Op Bevrijdingsdag is sinds 2012 het festival 'Lokale Helden', waar opkomende bands uit Zutphen en de Achterhoek zich presenteren.

Het 'Woodwall Festival' vond traditioneel op Hemelvaartsdag plaats. 'Vond', omdat het na editie 2014 niet meer bestaat, ondanks dat bezoekers gratis konden genieten van gevestigde namen als Chef’s Special en Go Back To the Zoo. In de zomer waren er de 'Zomerfeesten' in Zutphen, later omgevormd tot 'Stadsfeesten'. Maar de organiserende stichting, bestaande uit negen horeca-ondernemers, trok al na twee edities de stekker eruit, omdat het meer geld kostte dan dat het opleverde. Aan de kwaliteit van de bands lag het niet, met 3FM Serious Talents Dudettes en When We Are Wild in de line up. Een groep Zutphenaren is inmiddels op Facebook een actie begonnen om het format van de ‘Zomerfeesten’ nieuw leven in te blazen.

De rol van de politiek

Het huidige College van B&W heeft in haar college-akkoord 2014-2018 opgenomen dat kunst en cultuur "kleur geven aan onze samenleving, die leefbaarder en dynamischer maken en bijdragen aan de sociale en economische vitaliteit en aantrekkingskracht van onze gemeente." Dat is nodig ook, want het bevolkingsaantal daalt al een tijd, al gaat het maar om kleine aantallen.

Samen met de Zutphense bevolking en met instellingen en bedrijven stelden het College een Cultuurnota op "waarin de gewenste ontwikkelrichting van alle facetten van Kunst & Cultuur voor de komende jaren staat beschreven. Cultureel Ondernemerschap is de norm: bestuurders van instellingen en initiatiefnemers van evenementen dragen zelf zorg voor onderscheidend vermogen, een aantrekkelijk programma én een gezonde financiële huishouding."

Een hele mond vol. Maar er is ook een zak vol met geld dat besteed kan worden, waar nog vóór het einde van dit jaar in de gemeenteraad over wordt gesproken. Boersbroek en Co. zijn inmiddels bezig met een Popcultuurnota die aan de Cultuurnota wordt toegevoegd. Hij stelt dat op jaarbasis slechts een bedrag van €25.000 voldoende is om heel veel dingen te doen: programma-ondersteuning (dus niet de zaalhuur, onkostenvergoedingen en andere organisatorische kosten) en het neerzetten van Zutphen als popcultuurstad van de Achterhoek.

Is dat niet aan de lage kant? "Nee. Met een dergelijk budget kunnen we zowel op cultureel als educatief vlak de popcultuur en beleving daarvan structureel onder de aandacht brengen, bijvoorbeeld via programmering in de historische Buitensoos, door middel van ondersteuning van het jaarlijkse Ambacht21-festival (waar jongeren met interesse voor ambachten onder andere kunnen kennismaken met de ambachten in de popcultuur), door ondersteuning van en het mede ontwikkelen van bestaande festivals tot meer toonaangevende festivals in de Achterhoekse regio wat betreft programmering en niet te vergeten het ondersteunen van het lokale muziekonderwijs en jong talent," aldus Boersbroek.

Subsidie

Met een dergelijke subsidieaanvraag zou Zutpop aan de voorwaarden voldoen. Een non-profitorganisatie waarvan de activiteit in Zutphen plaatsvindt en een toevoeging is op het reguliere kunst- en cultuuraanbod is slechts een deel van de waslijst aan voorwaarden. Ook "de positieve profilering van de kwaliteit van Zutphen" en "het vernieuwend karakter qua inhoud en/of uitwerking" zijn op het lijf van Stichting Zutpop geschreven. Maar ondanks jarenlang hard werken en lobbyen is het poppodium nog steeds niet van de grond gekomen. Het kost de gemeente Zutphen moeite om de doelgroep te bereiken met de activiteiten die er zijn. Er is dus nog heel veel werk te doen, ook door de politiek.

Toekomst

Intussen gaan Boersbroek en Berry Vink (het andere bestuurslid van Zutpop) vrolijk verder met hun missie. 'Live @ The Brons' is een relatief nieuw zomerfestival en ook ‘Gluren Bij de Buren’ is een regelrechte hit. Popronde Zutphen 2015 was een geslaagd project om de politiek ervan te overtuigen dat dat de weg is de jongeren aan de stad te binden en de vurig gewenste aantrekkingskracht van de Gelderse stad te vergroten.

Daarbij zoeken ze ook de samenwerking met de Achterhoekse popscene. In Het Koelhuis vond de 3e editie van ‘Koelhuis Singer Songwriter Contest’ plaats waarvoor Achterhoeks talent zich kon aanmelden. Eén dag vóór de Dag van de Achterhoekse Popmuziek op 28 november 2015 kunnen de finalisten op verschillende locaties laten horen wat ze kunnen. Ook andere Zutphense bands treden dan op. Boersbroek: "Wij hebben de ambitie om de pophoofdstad van de Achterhoek te worden."

nu op 3voor12