Dag van de Achterhoekse Popmuziek

Meindert Bussink: “Er is een vruchtbare muziekcultuur in de Achterhoek. Die verdient een breder podium.”

Gino van Zolingen ,

Aanstaande zaterdag vindt de 2e editie van de Dag van de Achterhoekse Popmuziek plaats. Op verschillende plekken in de Achterhoek spelen bands en openen studio’s hun deuren. Het initiatief komt van Dru Cultuurfabriek, Poparchief Achterhoek en Liemers (PAL) en het Achterhoekse muzieknetwerk Behind the Corner. Wat kunnen we precies verwachten? Waar komt de motivatie vandaan om dit te organiseren? Hoe is het met de Achterhoekse muziekcultuur gesteld? 3voor12 Gelderland sprak hierover met Behind the Corner-oprichter Meindert Bussink.

Wat kunnen we verwachten op 28 november?

“Uitgangspunt is het Record Store Day-gevoel: overal waar muziek is, waar muziek ademt, zou de Achterhoekse popmuziek centraal moeten staan: Podia, kroegen, oefenruimtes, muziekwinkels en opnamestudio’s. Een beetje geïnspireerd door de Donnerwetter-tour gaan wij met ‘Hooked on Plugged’ langs acht verschillende locaties. De eerste drie locaties gaan er wat singer-songwriters mee die de dag erna een finale hebben in Zutphen bij het Koelhuis.”
“Om 12:00 uur trappen wij live af in de studio van Optimaal FM. Met de songwriters van het Koelhuis spelen wij dan wat nummers. Dan rijden wij door naar muziekwinkel Brugman in Gaanderen. Vervolgens duiken wij de studio in van Dick Kemper (muziekproducent, bassist Vandenberg). Hij heeft op die dag zijn studio open voor het publiek. Je kan hem vragen stellen over zijn roemruchte carrière, maar ook met het mixen live in actie zien. Met de songwriters van het Koelhuis komen wij daar dan ook wat opnemen. Het publiek kan dan zien hoe dat er aan toe gaat. Daarna gaan wij door naar Euro-Studio in Lichtenvoorde, Rockcafé Taste in Groenlo, White Noise Studio in Winterswijk en café Merleyn in Doetinchem. De ‘finale’ vindt plaats in de Dru Cultuurfabriek in Ulft met een reünie-band Danvil, ISO Squad, Shock Royal en Hooked on 8erhook. In Baak is er de CD-presentatie van Moonyard en in de Koppelkerk in Bredevoort is er een optreden van singer-songwriter Démira.”

Een ambitieus en druk programma. Heb je energie teveel?

“Het is inderdaad wel druk, maar het zijn stuk voor stuk leuke dingen om te doen. En wat mij betreft is dit nog maar een pril begin en kan het tot iets veel groters uitgroeien. Het geeft mij energie. Het gonst ook letterlijk na, heb ik vorig jaar gemerkt. Mensen die ik dan spreek hebben zoiets van: ‘what the fuck is er allemaal gebeurd man?’ Ik merk dat er verbindingen worden gelegd en dat daaruit weer mooie projecten of bandjes ontstaan. Het is een dankbare taak om via de Achterhoekse muziek die verbindingen te kunnen leggen.”

Vanwaar jouw motivatie om de Achterhoekse popmuziek zo te promoten?

“Ik heb tien jaar in Amsterdam gewoond en ik zag daar regelmatig ook bij ‘De Wereld Draait Door’ bandjes uit de Achterhoek langskomen, zoals bijvoorbeeld: Automatic Sam, Shaking Godspeed en Tenement Kids. Dan hoor ik zo’n Mathijs van Nieuwkerk weer roepen: ‘kijk, weer zo’n gave Achterhoekse band!’ Er is een vruchtbare muziekcultuur in de Achterhoek. Die verdient een breder podium. Ik miste een actueel verhaal in woord en in beeld over deze Achterhoekse popcultuur. Er is wel een Achterhoeks poparchief, maar dat loopt tot het jaar 2000. Dat is het verleden, terwijl er nog steeds veel broeit en bloeit. Dat blijft maar doorgaan. De Achterhoek is een toffe regio en dat is het al decennia lang. Ik vind het mooi om jonge, beginnende muzikanten en gearriveerde ervaren musici met elkaar te verbinden.”

Waar komt die vruchtbare muziekcultuur vandaan?

“De podia zijn, vergeleken met het westen, toegankelijker voor beginnende bandjes. Deze bandjes kunnen rustig een jaar werken aan het opbouwen van een publiek en fans en de broodnodige meters maken om vervolgens honger te krijgen naar de grote podia, zoals Paradiso. In dezelfde kroegjes komen namen voorbij als wijlen Herman Brood, De Staat of andere grote bands. De café’s in het westen zijn kleiner. grote kroegen zoals een Schiller in Aalten of jongerencentra ontbreken daar. Het is een mooi klimaat om als muzikant op te groeien. Omdat bandjes veel meters kunnen maken in al die kroegen, oefenruimtes en schuren zijn ze best goed. Ok, het is misschien een beetje duimzuigerij, maar het zou een verklaring kunnen zijn.”

Naast je Behind the Corner-project heb je recentelijk ook een Achterhoekse Popcoaltie geïnitieerd. Met welk doel?

“Ik denk dat er nog een boel te winnen is, als de Achterhoekse muziekindustrie meer samenwerkt. In al zijn grootsheid is de Dru Cultuurfabriek bijvoorbeeld ook maar een kleine speler. In het openluchttheater in Eibergen gebeuren ook hele toffe dingen, zoals met Jett Rebel laatst. Huntenpop is ook goed bezig. Maar uiteindelijk profiteert niet iedereen er nog van of kan er nog niet echt een vuist worden gemaakt tegen nog grotere dingen. Met meer samenwerking op het gebied van onderwijs bijvoorbeeld, maar ook op het politieke vlak is er veel te winnen. Kijk bijvoorbeeld naar Limburg, daar is Popsport ontstaan. Dat is een coachingstraject dat hier in de Achterhoek wordt overgeslagen. Daar zitten mensen meer van bovenaf mee te denken over visies op het gebied van muziekonderwijs en doorlopende leerlijnen.”
“Maar misschien is ook wel het juíst tegen zoveel verschillende lampen aanlopen en lessen moet trekken door gewoon plat op je bek te gaan een succesfactor van de Achterhoekse muziekcultuur. Ik denk wel dat bandjes geholpen zijn met goed advies over wat er nog meer bij komt kijken naast alleen het optreden, met goede facilitaire ondersteuning en ik denk dat er wat jongerencentra overeind moeten blijven om voldoende speelplekken te houden. Ondanks alle verschillende belangen binnen zo’n coalitie, kan je met elkaar toch een aantal stappen vooruit maken.”