Max: “Ik ben nu 41, vanuit een bepaald perspectief misschien een ouwe lul. Vanaf het allereerste begin ben ik naar dancefeesten gegaan. Op een gegeven moment stond ik met een paar jonge leuke meiden te praten. Ze stonden mij dan glazig aan te kijken. Zo van: "huh, wat moet je?” Organisator van SundayPeople verklaart zijn motivatie om het te organiseren. “Ik had behoefte aan een sfeer waarin ik met iedereen kan praten. Waar een geintje of een dubbelzinnige grap ook daadwerkelijk wordt begrepen en gewaardeerd. Ik ben naar Luxor gestapt en heb daar aangegeven dat ik een 23+ concept op de zondagavond wilde doen. Iedereen verklaarde mij voor gek. Ik dacht: ik probeer het gewoon en zie wel. Vanaf dag één, zo’n drie en een half jaar geleden, is het een succes. Inmiddels heb ik een aantal grote namen hier gehad die op alle grote festivals hebben gestaan, waaronder Sander Kleinenberg, Mark Knight, Roger Sanchez, House Quake (Roog & Erik E) en Franky Rizardo. Ik denk dat Luxor Live met dit concept dus echt iets moois in handen heeft.”
Terug naar de essentie van house met SundayPeople
Todd Terry: “I try to play from where I’m from. I’m from everything, so I try to get everything”
De dag voor hemelvaart, woensdag 13 mei, werd SundayPeople georganiseerd in Luxor Live in Arnhem. Met een interessante line-up: de in de housescene invloedrijke Amerikaanse en Grammy Award genomineerde dj Todd Terry, ook wel bekend als ‘Todd the God‘, en Nederlandse dj Roog, die door schrijver Kluun in zijn bestseller ‘Komt Een Vrouw Bij De Dokter‘ omschreven werd als de ‘God in Holland’. Een ‘goddelijke’ line-up dus. Toepasselijk ook, zo richting het ‘Ascensio Domini': de dag dat binnen het christendom wordt herdacht dat Jezus naar de hemel stijgt, naar God. De ‘house goden’ daalden nu dus neer in de ‘muziekkerk’ van Arnhem. Daar waar het zondagsvolk ‘can heal their hurt.’
3voor12 Gelderland sprak met Max van SundayPeople, dj Roog en Todd Terry om hun motivatie te achterhalen en hoe zij de ontwikkelingen in de housescene momenteel zien.
'Huh wat moet je?'
Programmering
Max: “Ik programmeer alleen waar ik zelf achter sta; waar ik zelf van hou. Dat is commercieel gezien misschien niet zo slim, maar ik kan dat anders gewoon niet verkopen. Ik hou zelf van house waar nog echt muziek in zit. Ik hou van vocalen, van vrouwen die zingen. Tegenwoordig heb je veel jonge gasten die thuis achter hun keyboard luisteren naar iets wat ze gaan na-produceren. Dat klinkt dan allemaal hetzelfde. Pak gewoon je eigen sound! Ik hou van de originele en authentieke muzikale house die bijvoorbeeld Todd Terry en een DJ Roog uitdragen.”
Een hele avond ‘four to the floor’-kicks, dát was mijn 'epiphany'
DjRoog (Rogier van Bueren) zit al meer dan twintig jaar in het vak als DJ en producer. Samen met zijn broer Greg vormt hij het duo Hardsoul. Zij waren de eerste Nederlandse dj’s die gecontracteerd werden door Defected records, een Brits platenlabel dat wereldwijd een grote naam heeft in de house. Een nummer wat in 2008 in de tipparade van de Top40 belanddde was ‘Your Mind is Twisted'. Daarnaast werkt Roog ook samen met dj Erick E ( Erick Eerdhuizen) onder de naam Housequake
“Ik begon eind jaren 70 al met platen kopen. Op mijn 14de had ik mijn eigen drive in-show. De nieuwe generatie kent dat niet: een disco met alle spullen zoals disco-lampen die je zelf mee moet sjouwen. Er was toen nog geen house. In die tijd werden in clubs blokjes muziek gedraaid: een blokje disco een blokje funk een blokje rap en slow dance. Van alles een beetje. Toen ik eind jaren 80 voor het eerst een house-dj hoorde, met een hele avond ‘four to the floor-kicks’, wist ik niet wat ik hoorde. Ken je die film van The Blues Brothers? Op een gegeven moment komen ze in een kerk en zien ze letterlijk het witte licht. Zo voelde het toen ook voor mij, als een ‘epiphany’. Als één groove die alsmaar sterker werd. Als een trein die doordendert. Re-vo-lu-tio-nair!”
“Ik ben op jonge leeftijd begonnen met klassieke piano en heb in bandjes gespeeld. Dat is de reden dat ik mij aangetrokken voelde tot de muzikale variant van de house. Songs met vocalen. In Nederland is deze muzikale house door de serieuze pers nooit echt opgepikt. Een ondergeschoven kindje. In Nederland wordt alleen over techno geschreven. Punt. In Engeland werkte ik onder het grootste houselabel van de wereld: Defected. Dan speel je in de major league van de house. Maar in Nederland boeit dat niet.
Moederneukend funky
"Wat wel frappant en zelfs een beetje pijnlijk is voor ‘house heads’, is dat de techno-scene de ‘house sound’ heeft gekaapt. Vooral de early retro-house dingen uit de jaren ’90. Dat wordt dan op techno-feestjes verpakt als een soort van hip ding. Dus datgene wat ik al 25 jaar draai, wordt nu aan de kids verkocht als ‘hip-techno-iets’. Maar in essentie is het wel gewoon classic house.”
Roog: “Spreken we over classic house dan spreken we over Todd Terry. Zijn producties draai ik echt al vanaf de jaren 80 en begin jaren 90. Hij was echt de koning uit New York, die uit de hiphop kwam. Hij maakte een hiphop-style in de house. Zijn beats waren moederneukend funky. Het was rauw. Weet je, voor mij is hij één van de koningen van de housescene. Hoe knap is het als je toen al aan de top stond en nu nog steeds bent gebleven. Het mooie is dat hij is herontdekt voor een nieuwe generatie. Dat vind ik echt te gek.”
Todd the God
Todd Terry ook bekend als ‘Todd the God’ of simpelweg ‘God’ wordt door velen gezien als één van de grondleggers van de house. Ook als remixer en producer voor andere artiesten en bands - waaronder Michael Jackson, The Rolling Stones en Duran Duran - heeft hij faam gemaakt. Zijn bekendste doorbraak is de remix van het nummer ‘Missing‘ van de band Everything but the Girl. Deze remix uit 1994 scoorde beter dan het origineel en werd wereldwijd een hit. Dit zorgde ervoor dat Everything but the Girl zich ook qua stijl van pop meer richting dance ging begeven.
In een eerder interview vertelt Terry over een meisje in een club dat op hem afstapt terwijl hij diverse house-tracks aan het draaien is: “The girl comes to me and she goes: 'ooh hey I love the stuff and everything - but when do you gonna play house music?' And I was like: this is house music. She says: 'O no I mean the Swedish House Maffia.' She was like really confused about it too. Stood there, looked at me. I was like: 'Go away. Go away’"
Wanneer is house in zijn ogen goed? Wanneer heeft house de in zijn woorden ‘ Cool Factor’?
Terry: “Naar mijn mening gaat het om ‘blending the old with the new’. De jongere generatie probeer ik ook bij te brengen dat het samen mixen van muziek en coole beats goed werkt. Ik probeer daar enorm mee te spelen en het samen te voegen. Dat is ook voor mij een manier om te kunnen evolueren in de muziek. Het is goed om nieuwe sounds te blijven creëren, innovatief te blijven.”
De nieuwe generatie
“Ik denk dat de nieuwe generatie niet meer weet waar de muziek vandaan komt. Ik laat hen graag ontdekken waar een bepaalde stijl precies vandaan komt. Ik adviseer ze het dan te onderzoeken en ervan te leren, zodat zij ook verder kunnen komen met waar zij mee bezig zijn.”
“Wij moeten onze muziek en onze songs niet verliezen. Ik denk dat er niet genoeg songs zijn. Er zijn wel teveel tracks. Ik wil het met elkaar laten fuseren, just to keep the movement going.”
De set voor SundayPeople
“Ik draai van alles wat. Van house tot techno tot breakbeats and stuff like that. Ik probeer te draaien waar ik vandaan kom. I’m from everything so I try to get everything.”
Binding met Nederland
“Ongeveer 15 jaar geleden ontmoette ik Anna (red: Anna Knaup) van Anna Agency, bij een of ander modefeest in Nederland. De gast vóór mij draaide een commerciële set en ik draaide hardcore house. Zij vond dat geweldig en ze vertelde mij dat zij juist dat soort dingen wil gaan doen. And here we are today.’”
Nieuwe plannen?
“Ik werk nu in New York aan een mix van een tv-show - documentaire - film, ‘some weird thing’. Je weet van tevoren niet wat je precies krijgt. Dj’s zullen draaien, maar zo nu en dan ga ik op pad met mijn vrienden: ‘buggin’ out’. Het kan ook opeens een horrorfilm worden, of we zijn in snelle auto’s met elkaar aan het racen. Het zal echt heel ‘random‘ zijn. Er kan opeens een interview plaatsvinden, zoals wij dat nu doen, zonder dat daar een reden voor hoeft te zijn. Het wordt dus een soort van ‘freestyle, messed up, anything-go-show’. Je zet je tv aan en je ziet opeens een vrouw 20 minuten dansen. Ik wil met iets komen dat volledig buiten het dagelijkse is wat momenteel op tv is te zien. We zijn momenteel nog met de pilot bezig. We werken aan een volledige episode. Geld speelt dan ook een rol en het neemt nog even tijd in beslag om alles goed te krijgen.”
Op zondag 14 juni organiseert Sundaypeople ‘A Day at the Beach’ bij Watergoed in Valburg. DJ Roog is één van de DJ’s in de line up.