Muzikantendag on Tour strijkt neer in het Apeldoornse Gigant

Goede muziek is niet het enige dat telt

Egbert Middelink ,

De Muzikantendag-On-Tour is in 2015 terug met twee voorjaaredities. Podium Gigant in Apeldoorn is op 9 mei plaats van handelen voor de 21ste editie. Als muzikant wil je natuurlijk zoveel mogelijk energie halen uit je artistieke aspiraties. Toch zijn er ook zakelijke aspecten waar je als muzikant rekening mee moet houden. De Muzikantendag is hét evenement voor muzikanten die hun demo willen pluggen, hun netwerk willen uitbreiden en meer informatie willen over diverse aspecten van het muzikantschap.

Inkomsten

In de Theaterzaal bespreek Lars Kelpin van GRAP de inkomstenbronnen bij muziek in het panel 'Geld verdienen doe je zo'. Er zijn simpel gezegd drie mogelijkheden: eigen beheer, een licentiecontract of een master/artiestencontract, waarbij het (financiële) risico en de winst uiteraard maximaal zijn wanneer alles in eigen beheer wordt gedaan. Dat er inkomsten zijn uit airplay op radio en of TV is algemeen wel bekend. Bij de online en streaming diensten kan dat ook, maar wordt de kanttekening gegeven dat alleen bij echt grote aantallen views het geld binnenstroomt. Juliette Tetteroo van Buma/Stemra geeft uitleg over de vergoedingen vanuit het auteursrecht in de verschillende verdelingen tussen productie, muzikant en eventueel sessiemuzikanten die meedoen. De rechten van de Buma-leden zijn binnen Nederland goed geregeld. Cyrille Smith van het SENA productiefonds vertelt over de subsidiemogelijkheden. Met een aanvraag van een ‘uurtje werk’ zijn er wellicht extra financiële mogelijkheden om een album te maken. Een andere inkomstenbron waar een beginnende band uit kan putten is de merchandise. Volgens Lars een nog ondergeschoven kindje met toch hoge winstmarges: “Zorg dat je wat te verkopen hebt!”
 

Oorsprong

Peter Smidt, genremanager Pop/Rock van Buma-Cultuur, is de opdrachtgever van de Muzikantendag-on-tour. Voorheen tijdens de jaarlijkse Noorderslag was het alleen een conferentie voor mensen uit de business en kwamen er relatief weinig muzikanten. Specifiek voor de muzikanten is dit sinds 1997 een conferentie en vanaf 2010 door het land heen. “Vanuit Buma-Cultuur willen we muziek promoten, zoveel mogelijk informatie bieden,” aldus Smidt.  Als muzikant moet je onderscheidend kunt zijn: “Vanuit een economisch perspectief is er meer aanbod dan vraag. Om dus succesvol  te zijn moet uiteraard je muziek goed zijn, maar diegene die ook de zakelijke kant voor elkaar heeft, heeft net even meer voorsprong.” stelt Peter Smidt.

Demospreekuur

Waar in de Pop- en Theaterzaak van De Gigant in Apeldoorn de kennis wordt gedeeld, komt het merendeel van de muzikanten toch voor het Demospreekuur. Bij de opening van de dag staat er een lange rij tot buiten aan toe om een plekje te bemachtigen om bij circa 60 professionals uit de industrie met een ‘elevator pitch’ in 10 minuten het eigen werk te laten horen. Chris Walraven (3voor12), doet nu ongeveer voor de tiende keer mee met deze dag. Aan het eind van het eerste blok Demospreekuur heeft hij toch iets onderscheidends gevonden: Kid Harlequin. Chris: “De muzikant zit vaak zo dicht op zijn eigen muziek dat het goed is er iemand van een afstandje naar te laten luisteren.” Alleen goede muziek maken is ook volgens Chris niet voldoende: “Waar wil ik staan over 2 jaar als band en hoe kom ik daar? Maak een plan!”
Het Utrechtse singer-songwriter-duo Lisa en Tanja van Lang en Gelukkig zijn net bij Hanna Vink van DWDD geweest in het Demospreekuur. Lisa: “Iedereen in het spreekuur is open en eerlijk in de feedback.” Hanna Vink is wel enthousiast en stelt voor om eerst te investeren in een goede opname. De dames zijn op deze dag vooral op zoek naar tips om het ecologische en biologische merk van ‘Lang en Gelukkig’ beter te positioneren. Zo heeft iedere muzikant weer een eigen vraag in dit spreekuur. Het Gelderse Daniel Cane & The Rebellion is hier voor tips/trics en het netwerk: “Twee dingen zijn voor ons belangrijk: niet laf repeteren en altijd op een vriendelijke manier je band promoten binnen je netwerk.”

Hoe val ik op?

Muzieksamenstellers Tijs van Liemt van 3FM/Serious Talent, Arjan de Ruiter van NPO Radio2 en Flip van der Enden van Pinguin Radio leggen in de Popzaal uit hoe je aan (meer) airplay komt in 'Hoe kom ik op de radio?' Pluggers brengen zo’n 80 singles per week en daar gaan er bij 3FM maar 5 door voor airplay! Thijs van Liemt: “Het verhaal achter de muziek maakt het onderscheidend tijdens het pluggen.” Flip van der Enden vindt de macht van de sociale media belangrijker dan de plugger op dit moment. Een maatschappij bepaalt wat een plugger en dus het publiek te horen krijgt, terwijl online iedereen zelf kan bepalen wat goed is. Het gebruik van social media heeft een enorme vlucht genomen bij het profileren. Bouwen van een netwerk is fundamenteel. Bij een klein beetje interesse vanuit een boekingskantoor wordt zeker de social media nagelopen. Rick Mensink van Blaas en Glory, tijdens het panel ‘Boeken doe je zo’ in de Theaterzaal stelt verder: “Je moet meters maken, optreden, optreden, optreden…” Creativiteit wordt niet alleen verwacht bij het maken van de muziek, maar zeker ook om de aandacht te trekken van diegene die bands boeken. Alleen een cd opsturen en luisteren is geen tijd meer voor. Als muzikant moet je onderscheidend zijn om tussen al het aanbod op te vallen.

De onvermijdelijke zaken

Een muzikant is al snel ook een ondernemer met de daarbij horende zakelijke aspecten, die vaak onderschat worden. Ruud Hoevenaar  van EZ Boekhouding/Rockacademie: “Als muzikant ben je echt een onderneming.” Vaak gaat het al mis bij beginnende bands. Ruud adviseert iedere muzikant zichzelf als zzp’er in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Bijzonder is dat de Belastingdienst zelf adviseert om voor een band een VOF te vormen. Vanuit de praktische wetenschap dat een muzikant vaak ook in andere bands speelt of solo bezig is, is dat niet handig. Een band kan ook in een stichting worden ondergebracht voor subsidiedoeleinden. Farid Benmbarek van Top Notch/Universal Music NL en Bert Bieseman van Warner Music Netherlands bespreken in de Theaterzaal de meerwaarde van een platenmaatschappij. Eerder is al aangegeven dat er meer aanbod is dan vraag. Bert Bieseman geeft aan: “Iets nieuws zoek je niet, maar overkomt je.” Farid stelt dat je helemaal geen platenmaatschappij nodig hebt en eigenlijk alles zelf kunt doen. Farid: “Pas als je zelf de grootste drempel bent in het jezelf maximaliseren als muzikant, dan heb je een platenmaatschappij nodig.” Ook hier weer een eenvoudig bedrijfseconomisch principe toegepast: als je te druk bent met de zakelijke kant van muzikant zijn en daardoor niet meer aan spelen toekomt kun je die zakelijke kant uit besteden.

Afsluiting

Aan het einde van de dag is er een Demopanel in de Popzaal. Iedereen mag zijn of haar demo in de ‘demobox’ doen. Jasper van Vugt haalt daar dan een exemplaar uit en draait maximaal anderhalve minuut waarna de demo wordt besproken voor een volle zaal met Maarten Middendorp van Agents After All, Tijs van Liemt, Arjan de Ruiter en Max van Bossé van Paradiso. In die anderhalve minuut wordt de richting van het nummer gemaakt. Gezien de hoeveelheden nieuwe muziek die wekelijks binnenkomen moeten de panelleden ook binnen deze beschikbare tijd een keus maken. Het eerder genoemde Kid Harlequin heeft ook geen cd in het hoesje zitten en hoewel de band wel in de zaal zit, is Jasper ook hier onverbiddelijk. Van Liempt sluit af: “Heel serieus: laat zien dat je er ook alles aan doet. Website, hoes, presentatie is net zo belangrijk. Marketing hoort er ook bij.”