Liefde, friet en karma bij Le Camion Rosé

Artistiek vrije sfeer past goed bij Marlot Leemrijse

Gino van Zolingen ,

Het was liefde op het eerste gezicht. In 2006 haalde citroënspecialist Cyril Sars de roze Citroën N350 op in Reims. Op dat moment had hij nog geen flauw benul wat hij met dit vehikel eigenlijk aan moest. Totdat een andere liefde in zijn leven kwam: Mariël Kampshoff. Inmiddels is Le Camion Rosé een begrip geworden in Doetinchem. Een podium voor artiesten die in een kleine intieme setting willen spelen. Dit keer: Marlot Leemrijse.

We doen echt wat wij zelf leuk vinden

De roze bus staat sinds eind vorig jaar bij pop up-store Blend aan de Waterstraat in het centrum van Doetinchem. Om na sluitingstijd bij Le Camion Rosé te kunnen komen is een belletje met Cyril of Mariël noodzakelijk om binnen te kunnen komen. De bus staat namelijk op een patio dat door meerdere winkels wordt gedeeld en om die reden na sluitingstijd moet worden afgesloten.

“Het geeft wel een underground-gevoel,” zegt Cyril op fluisterende toon als hij met een rinkelende sleutelbos zijn rol als poortwachter vervult. Zijn ongeschoren voorkomen en wollen muts versterken dat gevoel ook wel.

Eenmaal op de overdekte binnenplaats voelt het alsof je in een scène stapt van La Vie de Bohème van de Franse schrijver Henri Murger. Een artistieke vrije sfeer midden in de binnenstad, zoals het in de negentiende eeuw in hartje Parijs geweest moet zijn. Mensen kunnen er een drankje en Achterhoekse frieten bestellen. Het creëren van sfeer is aan Mariël toevertrouwd. Zij heeft jarenlang een bedrijf gehad waarbij zij een vrachtwagen verhuurde als mobiele evenementenlocatie. Mariel: “Dat is in feite wat we hier doen, maar dan in een grotemensenversie. Toen de evenementenmarkt instortte zijn we gaan doen wat wij zelf echt leuk vinden. Ik vind Le Camion Rosé veel leuker dan die grotemensenversie.”

"Het gaat om het gevoel"

Mariël: “Mensen die Le Camion Rosé leuk vinden, vinden de winkel ook leuk en andersom. Als er een kledingmerk bijkomt dan moet dat binnen hetzelfde gevoel passen. Er zou een kapper bij kunnen, verse streekproducten, of iemand die verstelwerk doet. Ik wil niet alleen een winkel zijn, daar zit tegenwoordig niemand meer op te wachten. Dat doe je wel online. Je moet echt wel meer hebben dan alleen spulletjes. Het gaat om het gevoel. Zo is het idee van live muziek er ook bijgekomen."

Een aantal regionale talenten zoals Lizzy Ossevoort, Danny Bulten en Cas Miltenburg hebben hier inmiddels opgetreden. Zangeres en songwriter Evelien Scheers heeft de locatie gebruikt voor de opname van haar clip van haar nieuwe single die eind februari wordt verwacht. Vanavond is het de beurt aan Marlot Leemrijse (17) die in haar eentje zichzelf op zowel elektrische als akoestische gitaar begeleidt.

Marlot Leemrijse

Marlot is op haar achtste begonnen met klassiek pianospelen. Dat heeft ze heel lang met veel plezier gedaan. “Als je in de pubertijd komt ga je niet alleen met jezelf maar ook met muziek wat andere dingen ontdekken. Ik ben toen wat andere stijlen gaan proberen. Ik ben begonnen met nummers schrijven toen ik gitaar ging spelen en dat doe ik nu twee jaar.” Vorig jaar deed ze mee aan Kunstbende, een landelijke wedstrijd voor jong creatief talent. Met haar eigen nummer ‘Karma’ won ze de eerste prijs. Haar deelname was niet eens zozeer gedreven omdat ze een podium wilde, maar meer omdat ze vooral naar een objectieve mening snakte over haar muziek. “Mijn ouders zeggen toch vaak dat ze iets mooi vinden, ook al is het knoeperslelijk. Ik wilde graag kritiek van mensen die er echt verstand van hebben en die niet zozeer aardig hoeven te zijn. Wonder boven wonder ging dat goed. Ik werd winnaar van de regionale finale in Gelderland. Vervolgens mocht ik naar de landelijke finale in Amsterdam.”

Marlot weet de aandacht van het publiek in deze intieme setting goed vast te houden. Gelet op het feit dat er veel beweging is op de binnenplaats - mensen komen en gaan, of bestellen wat te drinken of een frietje - is dat een knappe prestatie. Ze maakt echt contact met de mensen en legt duidelijk uit waar haar nummers over gaan. Met haar vrolijke uitstraling heeft ze zichtbaar zin om haar nummers goed te vertolken. Met haar eigenzinnige versie van ‘Get Lucky‘ van Pharell Williams krijgt ze het publiek behoorlijk aan het swingen door haar fijne ritmische slag op haar gitaar. 

In haar Engelstalige nummers verwerkt ze veel humor, zoals in het nummer ‘Tipsy Love’. “Ik gebruik in mijn nummers graag humor omdat ik daarin ook mijn persoonlijkheid kan weergeven. Maar ik heb ook wel agressieve nummers: ik ben best wel een kleine meid maar ik heb ook wel wat agressiviteit in me.” Haar Nederlandstalige nummers gaan meer de poëtische kant op. ‘Zoals ik toen deed’ gaat over broers en zussen die ruzie maken.

Marlot is breed georiënteerd en is in muzikaal opzicht divers. Het publiek bij Le Camion Rosé kan de diversiteit wel waarderen. “Ik kijk altijd vanuit mijzelf als ik naar iemands optreden ga. Wat zou ik leuk vinden als ik in het publiek sta? Ik vind het zelf heel gaaf als iemand heel veel speelt en dat je niet de hele avond naar één bepaald genre moet luisteren.”

Samen met haar eigen band wil Marlot vooral zoveel mogelijk spelen om bekendheid te kweken. “Er is binnenkort ook de Achterhoekse bandcompetitie. Daar willen wij aan meedoen, omdat de winnaar daarvan op Huntenpop mag spelen. Dat soort dingen zijn voor ons de perfecte gelegenheden om onszelf op de kaart te zetten.”