Frontman Coert de Boe: "Power metal, stonerrock en akoestische gitaar leidden tot de elektronische popplaat Electricity"

Try-out van nieuwe Arnhemse band Under the Water in Luxor Live

Eric Veltink ,

Het is vrijdagnamiddag, eind november, en ik ben op weg naar een afspraak met zanger-gitarist Coert de Boe, ex-Monokraft en tegenwoordig frontman van de nieuwe Arnhemse band Under the Water. We hebben afgesproken in Café Meijers in het centrum om te praten over de try-out van eersteling Electricity. Bij Meijers aangekomen blijkt Coert al een fijn hoektafeltje te hebben geconfisqueerd. We bestellen een herfstbiertje en steken van wal.

Hoe lang is het inmiddels al geleden dat je op de planken stond?
"De laatste keer dat ik speelde was afgelopen zomer op Roof Garden, maar vorig jaar speelde ik al tijdens Muziek bij de Buren. Enkele nummers van Under the Water kon je daar ook al akoestisch horen. Het laatste grote optreden was het afscheidsconcert met Monokraft tijdens SPIJKERROK in Willemeen, een jaar of vier geleden."

Is dit nieuwe project mede ontstaan doordat je je muzikale ideeën onvoldoende kwijt kon binnen Monokraft?
"Nou, al tijdens Monokraft ontmoette ik Harry Holzhauer (toetsen, gitaar en tweede stem) en Paul Gutteling (bas). Beiden speelden in King Locust, een experimentele stonerrockband. Harry speelt bovendien in KYU, een heftige power metal band. Met Paul en Harry heb ik een aantal keren afgesproken en we waren al gauw bezig met het schrijven van nummers. Bij Monokraft ging het maken van nieuwe nummers vaak moeizaam doordat de ideeën en meningen van de bandleden flink uiteen liepen. Die verschillen vormden ook een kracht, maar toch, het ging niet eenvoudig. Uit de samenwerking met Paul en Harry ontstonden in twee jaar tijd liedjes met een elektronisch geluid, maar wel liedjes die ik in mijn eentje akoestisch op gitaar kan spelen."

Wat is bij het maken van de nummers de rolverdeling tussen de verschillende bandleden?
"Ik ben de zanger en schrijf ook de teksten, de composities doen we met ons drieën. Harry benadert de muziek vanuit zijn achtergrond in de metal, op een andere manier dan mijn ‘popliedjes-benadering’. Hierdoor is er bijvoorbeeld in de ritmes een sterke eigenheid ontstaan. De gitaren en orgeltjes komen doorgaans van mij en Paul is goed in het mixen en zowel het overzicht als de details. Harry zorgt voor een te gekke productie en gaat in zijn aanpak als een raket, wat voor ons als band erg motiverend is."

Uit welke zaken put je je inspiratie voor het schrijven van de teksten?
"Ik schrijf meer over maatschappelijke zaken dan over bijvoorbeeld mijn eigen leven of de liefde. Het zijn vaak overdenkingen waarin ik niet belerend wil zijn. Mogelijk zijn het meer vragen aan de luisteraar. De inspiratie komt veelal uit de samenleving. Ik denk dat ik me net als veel andere mensen verbaas over de harde toon van veel discussies over onze samenleving zoals deze de laatste tijd klinkt. Het lijkt wel alsof we het zijn verleerd om naar elkaar te luisteren en begrip op te brengen voor andermans situatie. Ik vind dat treurig, het doet me wat en het komt terug in mijn teksten."

Wat zijn de belangrijkste muzikale invloeden voor Under the Water?
"Een heel sterke invloed voor mij persoonlijk is Depeche Mode. Daarnaast zijn we zeker schatplichtig aan bands als Portishead, Nine Inch Nails en Radiohead. Het kan niet anders dan dat Harry en Paul een deel van hun inspiratie halen uit verschillende metalbands, maar bij hen is het zeker ook veel meer dan dat. Al met al zijn we geen ruige band, maar maken we meer sferische muziek. Denk bijvoorbeeld ook aan een project als UNKLE, die sound ligt ons wel!"

Wasting Time is de eerste single van de plaat, wat kun je vertellen over de bijbehorende videoclip?
"De video is gemaakt door Lukas Holzhauer, de broer van Harry. In de clip zie je de roze gestifte lippen van een Frans model die het nummer zingt, dus met mijn stem. Het is een beetje vervreemdend. Het is geen video waar een heel duidelijk verhaal achter zit, maar het voelde passend bij dit nummer. De achtergrond van het nummer? Via internet kun je je helemaal in andere werelden verliezen door het doorklikken en kijken naar allerlei bullshit. Wat er verder achter zit is een vlucht. Uiteindelijk is het voor ieders eigen interpretatie."

Op de hoes van Electricity zien we drie mannetjes op een halfrond schijfje staan, het lijken spelertjes van een voetbalspel. Wat is het idee achter deze hoes?
Coert lacht en antwoordt: "Het zijn inderdaad voetbalspelertjes, van een jaren ’80 tafelvoetbalspel dat Subbeteo heet. Met de hoes willen we een soort van anonimiteit als band uitstralen, in ieder geval als het gaat om het album zelf. Het is geïnspireerd op Kraftwerk, een band waarvan de leden ook in hoge mate anoniem zijn. Omdat we nog niet wisten wat we op het podium gingen doen – gekke pakjes aan of gewoon als onszelf – laat deze hoes het beeld en het imago van ons als band fijn in het midden. We gaan overigens voor het laatste, gekke pakjes zijn aan ons niet meteen besteed…"

Wat kunnen we verwachten van de try-out in Luxor Live?
"We brengen de nummers met een band van vijf man. Aanvullingen zijn Valentijn de Leeuw op drums en Dennis Spee (Hømpfdinga) doet de samples. We spelen de hele plaat van negen nummers in ongeveer een uur zonder support, we gaan meteen knallen!"

Electricity van Under the Water wordt op vrijdag 4 december om 21:00 uur met een try-out gepresenteerd in de bovenzaal van Luxor Live.