Ramaker is sinds 2009 programmeur van de DRU Cultuurfabriek in Ulft. De DRU Cultuurfabriek (tot eind 2010: Drufabriek) bevat onder meer een theater, een poppodium en een muziekschool en is gevestigd in de gebouwen van de vroegere ijzergieterij DRU. In één van die zeven panden, het oude Portiersgebouw, is sinds september 2009 de DRU Cultuurfabriek gevestigd, direct gelegen aan de rivier Oude IJssel. Aan de overkant van de rivier vinden jaarlijks meerdere evenementen plaats, waaronder Huntenpop en Huntenkunst. In november van dit jaar was er de tweede editie van de Dag van de Achterhoekse Popmuziek, een initiatief Dru Cultuurfabriek, Poparchief Achterhoek en Liemers (PAL) en het Achterhoekse muzieknetwerk Behind the Corner.
In 2015 bestaat 3voor12 Gelderland al ruim 10 jaar. Donderdagavond 7 januari 2016 is in Luxor Live in Arnhem de uitreiking van de eerste 3voor12 Gelderland Awards. Deze awardshow, met optredens van veel Gelderse artiesten is het slotakkoord van een jaar vol activiteiten rondom het tienjarig jubileum van 3voor12 Gelderland. Als opmaat naar 7 januari 2016 hebben we een flink aantal Gelderse muziek-kopstukken gevraagd antwoord te geven op een paar vragen. Deze keer is het aan Erik Ramaker, programmeur van de DRU Cultuurfabriek in Ulft.
Erik Ramaker
Waar ken je 3voor12 Gelderland van? Welke associatie heb je daarbij?
"Ik ken 3voor12 Gelderland vooral zoals het bedoeld is, een regionale afdeling van de landelijke site. Voor mijn werk dus het meest interessante deel van de site. Vooral handig om bij te blijven wat betreft nieuws en ontwikkelingen in het muzikale Gelders landschap. Vooral het nieuwsoverzicht en de Luisterpaal raadpleeg ik regelmatig. Wat echt een gemis is, is het ontbreken van een goede coördinator Achterhoek. De Achterhoek is een groot en belangrijk deel van Gelderland en verdient het een goede coördinator te hebben. De nadruk ligt nu op Arnhem/Nijmegen, ook een belangrijke regio, maar Gelderland is groter."
Hoe zie jij de Gelderse muziekscene? Waar zouden we volgens jou echt aandacht aan moeten besteden?
"De Gelderse muziekscene leeft als nooit tevoren, en dat is al tijden gaande. Misschien ben ik niet helemaal objectief, maar ik vind dat Gelderse bands het erg goed doen, ook landelijk. Wat 3voor12 beter zou kunnen doen, is eerder actie ondernemen als een band/muzikant goed bezig is en niet pas in een later traject als de rest van Nederland er ook al kennis mee gemaakt heeft. Voor bands is het erg lastig om verder dan hun eigen omgeving onder de aandacht te komen, alle hulp is daarbij welkom. Dus een uitwisseling van bands/muzikanten tussen verschillende regio’s is dan een goede zet in de rug."
Is er iets dat je mist in Gelderland? Zijn er voldoende podia en/of ontplooiingsmogelijkheden voor (nieuwe) acts?
"Wat je merkt en om je heen ziet, is dat er veel kleine podia verdwijnen en wegbezuinigd worden, dat is vooral voor minder bekende bands en startende muzikanten echt jammer. Hoe meer plekken of verschillende niveaus hoe beter. Een band moet ook wat betreft podia kunnen groeien. Je kunt lastig vanuit oefenruimte meteen doorstomen naar het poppodium zoals de DRU bijvoorbeeld. Daar zitten nog flink wat stappen tussen en die mogelijkheden moeten wel blijven."
Wie verdient volgens jou een 3voor12 Gelderland-award? In welke categorie zou diegene die award moeten krijgen?
"De laatste tijd is Meindert Bussink flink aan de weg aan het timmeren geweest met zijn Behind The Corner en ik moet zeggen dat zowel bands als podia daar echt wel wat aan hebben. Hij heeft een prachtig platform opgebouwd waar vanuit hij alle aspecten van de Achterhoekse Popcultuur in beeld brengt. En niet alleen in beeld en schrift, maar ook in praktijk. Toen ik vorig jaar een Dag van de Achterhoekse Popmuziek in mijn hoofd had, was het een logische keus om Meindert bij deze dag te betrekken. Dat vanwege zijn enthousiasme, ideeën en tomeloze inzet als het gaat om de Achterhoekse Popcultuur onder de aandacht te krijgen. Van mij mag hij een award krijgen in de categorie 'Hardest working man in (Achterhoekse) showbiznis'."
Wat is je muzikale hoogtepunt van de afgelopen 10 jaar?
"Voor de DRU Cultuurfabriek ongetwijfeld de try-out die Doe Maar in ons poppodium heeft gehouden. In één klap stond de DRU in heel Nederland op de kaart en hoefde ik geen enkele collega meer uit te leggen wat of waar de DRU was. Dat heeft erg geholpen om als Achterhoeks poppodium serieus te worden genomen in de rest van Nederland."
Wat mogen we in 2016 van je verwachten?
"We proberen ons programma altijd zo breed mogelijk te maken, omdat Ulft nou eenmaal iets anders is als Arnhem of Nijmegen met een duidelijk profiel. Waar we aandacht aan blijven besteden, is talentontwikkeling door middel van de Achterhoekse Bandcompetitie in samenwerking met Huntenpop. Ook met Local Heroes: lokale muzikanten op het podium, meestal 3 verschillende bands die samen voldoende publiek trekken, een Battle of the Tributebands en lokale support bij grotere namen."
"Verder organiseren we zogenaamde specials waarbij we het hele gebouw betrekken. Binnen de DRU bevindt zich namelijk ook nog een theater/filmhuis, Grand Café, Foyer en meer verschillende ruimtes waarbij de mogelijkheden oneindig zijn om er meer van te maken dan alleen concert. Goed voorbeeld zijn de Herman Brood Dag, de David Bowie en Pink Floyd Convention en recentelijk nog een special rond Queen waarbij alle betrokkenen er een prachtig geheel van maakten."
Welke Gelderse act gaat het helemaal maken in 2016?
"Wie gaat het maken? Ik kijk erg uit naar nieuwe platen van bands waar ik zelf veel mee heb. Dit moment zitten in de studio of zijn aan het afronden: De Staat, Donnerwetter, Birth of Joy, Raw Flowers, Automatic Sam. Daar kunnen niet anders dan goede dingen uitkomen. Het wordt een mooi jaar!"
3voor12 Gelderland awards
Donderdag 7 januari, Luxor Live, Arnhem
Tickets á €10 hier verkrijgbaar