De Roots Van Rogier Pelgrim

De Roots Van: een videoserie over de roots van bijzondere muzikanten

Felicia Tielenius Kruythoff ,

De Roots Van Rogier Pelgrim, een titel die misschien aan het denken zet. Onze eigen Gelderse liedjesschrijver is naast muzikant ook videomaker en vond het interessant om te onderzoeken wat een achtergrond met een muzikant doet. Hiervoor ontwikkelde hij de videoserie De Roots Van voor de website nieuwwij.nl. Tijd voor 3voor12 om hem aan de tand te voelen over dit audiovisuele project en natuurlijk over zijn eigen Gelderse roots.

Wat is Nieuwwij.nl eigenlijk?
Het is een website die is ontstaan na 11 september toen de spanningen opliepen tussen verschillende etnische groeperingen in Nederland. De website is bedoeld om mensen te verbinden. De makers willen mensen niet meer laten focussen op de verschillen en mensen meer laten begrijpen van elkaars cultuur, geloof en achtergrond. Nieuwwij is heel breed, het gaat van moslims en christenen tot New Age en atheïsten.

Waar komt het idee voor ‘De Roots Van’ vandaan?

Ik werk al een paar jaar als freelancer voor Nieuwwij en tijdens onze maandelijkse redactievergadering kwam ik met dit idee. Ik wilde graag mijn andere liefde, de muziek, met Nieuwwij verbinden. Als muzikant heb ik ook een eigen netwerk waaruit ik mensen kon benaderen. Ik denk ook dat het tijdens de interviews zelf helpt dat ik zelf muzikant ben. Het schept een band. Je weet allebei gevoelsmatig waar je het over hebt en dan stel je ook hele andere vragen.

Hoe denk je dat iemands roots de muziek ook beïnvloeden?

Ik denk dat je beïnvloed wordt door wat je meemaakt in je leven en door waar je vandaan komt. Dat is wat je heeft gevormd. Om een paar voorbeelden te geven, Angela Moyra, heeft ouders die van de Molukken komen, maar ze is er zelf nog nooit geweest. Het verlangen naar een plek die ze eigenlijk niet kent, daar zingt ze over. Ntjam Rosie is geboren in een heel klein dorpje in Kameroen en is op haar negende naar Maastricht verhuisd. Dat is een hele grote overgang en dat hoor je ook terug in haar muziek. Kameroen heeft een cultuur waar veel gezongen wordt, als je op het land werkt dan zing je. In Nederland ging ze veel naar de kerk waar ook veel gezongen wordt. Dat heeft haar al op jonge leeftijd geraakt en heeft haar bewogen om muzikant te worden. Ze vertelde ook dat sommige van haar liederen gebeden zijn. Ze heeft dus toch vaak een spirituele insteek in haar muziek, zonder dat ze meteen wil preken of bekeren. Het zit in haar natuur, haar roots.

Het valt me op dat je het in je filmpjes niet alleen over etnische roots hebt, maar ook over de plekken waar mensen in Nederland zijn opgegroeid.
De plek waar je opgroeit, kleurt je ook. Daar kan je misschien heel goed tussen passen of misschien een beetje anders zijn dan de anderen. Of je in Maastricht of in de Bijlmer opgroeit, maakt ook een groot verschil. De samenleving om je heen bepaalt ook heel erg hoe je naar jezelf kijkt en ook hoe je je verhalen vertelt.

Heb je een gemeenschappelijke factor ontdekt in je filmpjes?
Het is me opgevallen dat bij heel veel muzikanten de liefde voor muziek al op redelijk jonge leeftijd getriggerd werd. En als je me dan vraagt hoe dat bij mij ging? Het is ontstaan door een hele grote voorliefde voor optreden. Ik zat op een school met elke vrijdag een weekafsluiting. Ik stond het liefst elke week op het podium. Op de middelbare school ben ik me meer met musicals gaan bezighouden en vormde ik mijn eerste bandje. Toen ben ik pas echt serieus begonnen met zingen. Maar een van mijn vroegste herinneringen met muziek was dat ik met mijn ouders ergens op bezoek was en daar hadden ze een kamertje waar ook allemaal instrumenten lagen, zoals een schudeitje en een xylofoon. Daar lag ook een drumcomputertje en een cassetterecorder. Ik had ze allebei aangezet en daar ging ik allemaal hele onzinnige teksten overheen zingen, dat vond ik echt fascinerend. En ik ging ook steeds nieuwe dingen opnemen en mezelf terugluisteren. Ik zou willen dat ik dat bandje nog ergens zou kunnen vinden.  Wel grappig dat deze herinnering nu is teruggekomen, nu ik het ook aan andere mensen vraag.

Je komt zelf uit Gelderland. Hoe inspireren jouw roots jou?
Ik kom zelf uit Ede en dat is een plek waar mensen elke zondag naar de kerk gaan en dat doe ik nog steeds. Dat is onderdeel van mijn identiteiten. Het beïnvloedt ook de manier waarop ik naar de wereld kijk en hoe ik muziek maak. Als je opgroeit met de bijbel, dan groei je ook op met een bepaalde taal waarmee je jezelf ook weet uit te drukken. En het betekent dat ik soms ook over die thema’s schrijf, want dat is mijn leven en ik zing over wat me in mijn leven bezig houd. Geloof is absoluut niet het enige waar ik over zing, maar het hoort er wel bij. Soms ben ik bang dat een bepaalde religieuze insteek mensen afschrikt, maar ik denk dat alleen hele slechte muziek mensen afschrikt. Zolang je mensen maar niet overtuigingen probeert op te dringen, is het goed om jezelf te zijn. Ook het feit dat ik ben opgeleid tot journalist, vormt mij. Als journalist leer je om verhalen te vertellen en in de muziek komt dat terug. Het verschil zit hem in de insteek. Als muzikant hoef ik niet objectief te zijn, dan moet ik juist gekleurd zijn. Maar ook het streven naar objectiviteit is volgens mij bij voorbaat een verloren zaak, omdat je altijd beïnvloed wordt door al je voorkennis en je bagage, door je roots.

Je naam lijkt door deze verhalen wel heel goed te passen. Is Rogier Pelgrim je echte naam?
Ja, als we het dan toch over roots hebben… Volgens mijn vader zijn onze voorouders ook echt pelgrims geweest en gaat de naam ook terug tot de middeleeuwen. Ze hebben ooit een Lutherse kerk gebouwd in Duitsland en eentje in Leerdam. Later zijn ze glasblazers geworden. In Leerdam ligt zelfs nog een pad dat het Pelgrimspad heet. Toch waren pelgrims vroeger niet altijd vrome mensen. Het kon ook iemand zijn die door de bisschop was veroordeeld. Als zo iemand dan zo’n tocht overleefde, dan was dat zijn straf geweest. Het was in die tijd namelijk een hele riskante onderneming. Maar ik vind het wel leuk dat mijn voorouders zo avontuurlijk waren, dat stel ik me er dan bij voor.