“Wat is dat eigenlijk, de Vierdaagse?” vraagt hij. Als Azier hoort dat het om vier dagen wandelen gaat, vraagt hij wat dat in hemelsnaam te maken heeft met zuipen en naar de klote gaan. “Ja op zich is dat wél leuk.”
Azier is op het Valkhof Festival al wat vrienden tegen gekomen. Zo ook Jaakko eino Kalevi. Een vriend uit Finland die in het dagelijks leven overigens gewoon tramchauffeur is. Triomfantelijk vertelt Azier dat hij al ruim twee jaar enorm fan is van Mdou Moctar. Ook hem kwam hij zojuist hier tegen. “Superweird ze hier te mogen ontmoeten! Ik wist niet eens dat de band op tour was. Volgens mij hebben ze nu voor het eerst een show buiten Niger. Vijf jaar geleden heb ik hun tapes besteld en het duurde een jaar voor ik ze had. Via een dubieuze Nigeriaanse website had ik geld overgemaakt, ik dacht dat ik kon fluiten naar die tapes. Ik ben verliefd geworden op hun muziek. Tijdens hun reis door de Sahara hebben ze gespeeld op bruiloften en voor groepen mensen die ze onderweg tegenkwamen. Hier hebben ze bestandjes van opgenomen en deze wisselden ze dan uit via bluetooth. Dat is hun muziekdistributiesysteem, echt zo cool! Een westerse gast heeft dat materiaal verzameld en er een compilatiealbum van gemaakt: Music From Saharan Cellphones. Hij wist niet hoe de tracks heten want vaak hadden ze geen naam. Dus kregen ze namen als Guitar Algeria omdat hij daar toevallig was, Autotune omdat ze autotune gebruikte en Niger. Op die compilatie heb ik een track gehoord waar ik superverliefd op was. Ik heb net heel lang met ze gesproken. Ik kan gewoon niet geloven dat ze hier nu zijn”, vertelt hij enthousiast. “Ik ben echt fan van hen, zoals je fan kan zijn van Kanye West. Ze kennen mij natuurlijk niet. Ik heb geprobeerd Mdou Moctar te contacten, maar hij had dus ook geen mailadres. Ik ga er hopelijk dit jaar nog heen om met hem samen te werken.”
Een andere vriendschap die Thomas Azier heeft overgehouden aan een samenwerking is die met Stromae. In bepaalde nummers zoals Batârd en Merci zijn zijn invloeden goed te horen. “Ik vind het heel leuk om een soort van helicopterview te hebben en mensen adviezen te geven over de productie en arrangementen. Een soort van frisse blik, dat heb ik bij mijn proces moeten missen.” Hij pronkt liever niet met veren als ‘die ene die met Stromae heeft gewerkt’.