Wijken voor Kunst Buitenpodium pakt uit met acht bands

Klarendal en omgeving schatkamer van muzikaal talent

Robert Koekkoek ,

Wijken voor Kunst is een sinds 2005 jaarlijks terugkerend evenement in de Arnhemse wijken Klarendal, Sint Marten, Sonsbeekkwartier en Spoorhoek, wijken die grenzen aan de Noordoostkant van Arnhems centrum. Kunstenaars uit Klarendal, die gezamenlijk groepsexposities organiseerden, zetten de eerste stap die uiteindelijk leidde tot de manifestatie Wijken voor Kunst. Intussen is Wijken voor Kunst uitgegroeid tot een groots cultureel weekend van en door kunstenaars, culturele ondernemers, muzikanten en creatieve bewoners in de genoemde wijken.

Op meer dan 40 locaties valt het hele weekend van 21 en 22 september te genieten van een zeer divers programma: beeldend kunstenaars zetten hun ateliers open; lege winkelruimtes zijn getransformeerd tot expositieruimtes; singer-songwriters treden her en der in de wijken op; poëzie, dans en theater vinden hun plek in cafés, op pleinen, afgezette straten en in een speeltuin; galeries organiseren speciale tentoonstellingen, de MoMarket - een mode- en kunstmarkt - staat dit weekend in het teken van Wijken voor Kunst.

Voor bands is er zondag 22 september het ‘Buitenpodium’. Het criterium om op te kunnen treden op dit podium is dat minimaal één bandlid woonachtig moet zijn in het werkgebied van Wijken voor Kunst. De programmering laat zien dat Klarendal en omgeving veel muzikaal talent herbergt. Acht bands staan er op de bühne. Daarvoor is een strak tijdschema gemaakt. In eerste instantie laat de PA-installatie het afweten, maar kabels worden opnieuw aangesloten, de mengtafel ontvangt een paar rake tikken, en dan is er eindelijk geluid. Een klein halfuur te laat trapt de driemansformatie Page Zero af met alternatieve rock met een twist van gekheid. Het geluid is in het begin nog belabberd; optimaal zal het de hele dag niet worden. Page Zero deert het niet. Ook al is het nog vroeg op de middag, de energie spat er vanaf.

Daarna is het de beurt aan Claus, eveneens een trio. Uptempo rock, punk, noise-funk, tien liedjes in een halfuur, en steeds sneller schreeuwt Claus het levensleed uit. Stropdassen zijn niet gewenst. Claus speelt een gedegen set Ritalin-sound.

Claus maakt plaats voor de vier rockers van Memory Hotel. Het is het afscheidsoptreden van de band. Na deze Wijken voor Kunst behoort Memory Hotel tot het verleden. Maar dit rockhotel is ongetwijfeld in het collectieve geheugen van de Klarendallers genesteld. Al vanaf de eerste editie van het Wijken voor Kunst Buitenpodium deed Memory Hotel mee. Dat het een afscheidsoptreden is merk je niet: de band speelt recht uit het hart. Hooguit piept en kraakt het hier en daar. Deze Wijken voor Kunst-veteranen vergeef je dit graag. 

In Kill the Poodle drumt organisator/programmeur van het Buitenpodium Sander Roerdink mee. Hij heeft het maar druk op zo’n dag. Ook bij de afsluitende act, La Zona, zit hij weer achter de drumkit. Sinds kort staat Kill the Poodle met z’n vijven op het podium. Zangeres Dewi Wanders (Pink Circus) versterkt de gelederen met een stem die naadloos aansluit bij de stevige rock- en powerballads. Met deze frontvrouw zet Kill the Poodle een stoere stap vooruit.  

New Best Friend start als vijfde band wat ongelukkig. Voordat gitarist/zanger Bram Derksen mag beginnen krijgt hij een paar vragen voorgeschoteld over z’n andere band. Misschien begrijpelijk, omdat Derksen (vooral) ook bekend is met Achterdochtig. Maar Derksen heeft er, een beetje geïrriteerd, geen zin in om vragen te beantwoorden die niet met New Best Friend te maken hebben. Die vragen waren er niet, dus spelen maar. Gelukkig is bij de eerste noot de irritatie volledig weg en is er alle ruimte voor de korte puntige punkrockliedjes van het viertal.

Tuesday is de tweede band die op het Buitenpodium een afscheid viert. Gelukkig houdt niet de hele band er mee op. Integendeel: Dennis Tappij Gielen is sinds kort Tuesday’s nieuwe aanwinst op toetsen. Hierdoor krijgt gitarist Erik Boom meer ruimte om op gitaar te excelleren. Nee, afscheid wordt er genomen van bassiste Marlies Eusterbrock, tot nu toe verantwoordelijk voor een steady basis onder de poprocksongs van Tuesday. Ook vandaag laat Tuesday zien de terechte winnaar te zijn van de Park Open Publieksprijs 2013. Met haar charme neemt zangeres Amber Nefkens ook hier het publiek met gemak voor haar in.  

Na de jonge garde, vertegenwoordigd door Tuesday en New Best Friend, is het de beurt aan een band die al wat langer aan de weg timmert: De Materie. Het is inmiddels bijna donker en het geluid uit de P.A. is nog steeds niet optimaal. Maar écht ergerlijk is het ontbreken van podiumverlichting. In allerijl worden er uit het tegenover het podium gelegen Café Atlanta twee spots opgehaald, later nog aangevuld met een lichtbak die ooit bedoeld was als reclame voor een bepaald biermerk. De verlichting krijgt zo een spooky effect. Eigenlijk past dit wel bij De Materie, met hun sound die in de verte doet denken aan 80’s New Wave met country- en folk invloeden. De band brengt Nederlandstalige songs met teksten met soms filosofische inhoud. 

 De afsluiter van de avond is La Zona. Deze band bestaat een jaar of drie in wisselende bezettingen, zoekend naar de juiste sound en experimenterend met niet alledaagse geluiden en songstructuren. Met de komst van zanger Vincent van Baarsel (Be’s Dog) lijkt La Zona zijn bestemming gevonden te hebben. De band speelt een set pakkende songs met kop en staart. De stem van Van Baarsel brengt empathie en emotie in het geluid.

Volgend jaar, in 2014, vindt de 10de editie van Wijken voor Kunst plaats. De organisatoren van het Buitenpodium hebben de ambitie om in deze jubileumeditie groots uit te pakken. Te hopen valt dat er dan ook een jubileumbudget is voor geluid en licht. De organisatie en de Klarendalse muzikale talenten verdienen dit.