Metamorphosa transformeert industrieel lab tot partyscene Metamorphosa transformeert industrieel lab tot partyscene

Totaalbelevenis in leegstaand KEMA-lab

, Marjolein Kats

Metamorphosa transformeert industrieel lab tot partyscene

Totaalbelevenis in leegstaand KEMA-lab

Marjolein Kats ,

Het nieuwe concept Metamorphosa wil feesten organiseren op ongebruikte en ongebruikelijke locaties in Arnhem. Vrijdag 25 oktober vond de eerste editie plaats in Laboratorium De Zoeten/hal B16 bij Arnhems Buiten. Het monumentale pand werd nieuw leven in geblazen met een line-up van dj’s en live-muzikanten, zangeressen, dansers, beeldende kunst en theater.

Er hangt een zekere zachtheid in de lucht door de indian summer die vrijdag nog overheerst. Ook al regent het af en toe, de temperatuur is aangenaam. Dat is maar goed ook. De hal waar het feest plaatsvindt, is open. De rokersplaats en toiletten bevinden zich buiten onder een hoge overkapping, in de buurt van de snacks van catering de Kookplaats.
Aan alles is gedacht. Dat begint al als je het terrein op komt. Rijdend door de slingerstraatjes van Arnhems Buiten, een kantorenpark in het groen, stuit je bij iedere bocht op verkeersregelaars die je enthousiast welkom heten, de goede kant op wijzen en je veel plezier wensen.
Vervolgens loop je de mooi verlichte feestlocatie tegemoet. Daar kijk je je ogen uit en is het puur genieten van het pand.

We’ll meet again
De monumentale hal B16 was ooit een testlab van KEMA. Hier werd elektrische spanning opgebouwd die op de testplaats verderop door onderdelen van het elektriciteitsnet werd gejaagd. De plek waar het kon knallen en bliksemen doordat testproducten tot ontploffing werden gebracht. Nu doen dampende bassen de ramen trillen.
Dohan & Walter Vooys staan samen met zangeres Jutta als eersten geprogrammeerd. Op de beats brengt Jutta een nog wat voorzichtig We´ll Meet Again van Marlene Dietrich ten gehore. De zaal is nog niet gevuld, maar begint langzaam vol te stromen. Publiek dat binnenkomt, vergaapt zich aan de indrukwekkende locatie.
In de hoge industriële hal is rechts een grote bar ingericht, uitgebaat door Stadsvilla Sonsbeek. Links bevinden zich inhammen waar beeldende kunst wordt geëxposeerd. Verf bladdert van het plafond en de muren. De zaal is warm verlicht, waardoor deze iets stijlvols krijgt. Voor de visuals en lichten wordt gebruikgemaakt van originele elementen van het gebouw, bijvoorbeeld de voormalige controlekamer die je vanaf de hal kunt zien. Achter de dj-booth schildert beeldend kunstenaar Philip de Rooij de hele avond aan een drieluik. Af en toe neemt hij een trek van zijn sigaar.
Het feest begint vroeg en iedereen moet zorgen dat hij op tijd binnen is. De deuren sluiten om 22 uur stipt. Is de totaalbelevenis te indrukwekkend voor het Arnhemse publiek? Is de avond te vroeg begonnen? Het duurt in ieder geval erg lang voordat het publiek op gang komt. Het lijkt wel of iedereen eerst broodnodig moet bijpraten. Maar dat maakt de sfeer niet minder. Vooraan bij het podium wordt gedanst op de strakke dj-set van de Arnhemse dj Oxtrademus.

 

Woestijnpakje 
Het publiek raakt afgeleid als twee paaldanseressen hun kunsten vertonen. Daarna staat de Duitse dj Gorge op het programma. Hij wordt begeleid door de beeldschone Ghanese zangeres Ava Asante. In haar futuristische woestijnpakje lijkt ze weggelopen uit een Mad Max-film. Ze speelt op een zwarte elektrische viool die al even futuristisch oogt, maar ze moet wel erg veel stemmen. Haar zangstem daarentegen is prachtig en het publiek geniet zichtbaar.

Een jongen die verzekert dat hij geen pillen op heeft, staat vanaf de start van de avond pal voor de dj-booth te dansen. Hij is er samen met zijn vriend ‘het konijn’, een jongen die een konijnenmuts draagt. “Dat is mijn alter-ego in het weekend,” zegt Ravi Ramautar, het konijn. Ze zijn er vanavond bij omdat het een primeur is. “Maar,” zo vindt het konijn, “het is iets te overgeorganiseerd.” Hij denkt dat het lang duurt voordat het op gang komt, omdat de gemiddelde leeftijd van het publiek wat hoger ligt, die ligt rond de 33.

“Misschien duurt het wat langer voordat het publiek op gang is,” zegt Metamorphosa-organisator Jeroen Hammer even later, “maar als het op gang is, dan is het ook goed op gang.” Bij de laatste set van de avond is dat zeker te merken. Live act Kamara van Kasper Kwant, percussionist Martijn Jacobs en live sequencer Ralph Jacobs, weet het publiek volledig op te zwepen. “Vroeger beginnen haalt je uit je context,” zegt Mike Costez, organisator van Work them in Luxor en gast van Metamorphosa. “Kwestie van wennen. Metamorphosa heeft het heel goed gedaan. De sfeer is goed. Het is moeilijk om het geluid in zo’n hal goed te krijgen.”

Konijnen
Het wordt later en meer konijnen duiken op in de hal. Vrouwen met dierenmaskers begeven zich dansend door het publiek en over het podium. Aan de zijkant van de hal is een kunstwerk te zien van  Sander Zijlstra, die speciaal voor dit evenement string art heeft gemaakt. “Op psy trance- en goa-feesten zie je dit veel,” zegt hij, “en ik introduceer het nu in de housescene.”
Woldraden worden via spijkers over een basisframe van hout gespannen. Met woldraad in verschillende kleuren kun je lagen creëren en in combinatie met het blacklight reageren de kleuren op elkaar. Zijlstra wil het bij een volgende editie graag nog groter aanpakken. Hij denkt bijvoorbeeld aan decorstukken, of om de string art zelfs boven het publiek te spannen. “Zodanig dat het impact heeft en prikkels geeft aan het publiek.”

De wc-dame draagt veren in het haar. Ze neemt haar taak serieus. De gratis toiletten worden keurig bijgehouden. Het kraantje mag tijdelijk niet meer gebruikt worden wegens dreigende overstroming. Ze staat normaal in Luxor, vertelt ze, maar deze locatie vond ze wel heel bijzonder. Bovendien is ze gevraagd, zegt ze met enige trots.
Bij de damestoiletten staat een rij. Wendy Vink en Floor “achternaam doet er niet toe” vinden dat er wel een damestoilet bij had gemogen op vijfhonderd bezoekers. Ze hebben het naar hun zin. “Het is een superleuke locatie en er is veel aandacht besteed aan de visuals,” zegt Vink. “Het is leuk dat het zo kleinschalig is en dat ze het zo hebben gehouden, ook al verliep de ticketverkoop ontzettend goed.”

Metamorphosa was al binnen drie dagen uitverkocht, terwijl de line-up nog niet eens bekend was. Het feest is een succes te noemen: blij publiek, een ontspannen sfeer, tevreden horeca, een strakke organisatie en tomeloze energie door allemaal vrijwilligers. En dat bovendien op een bijzondere locatie. Metamorphosa mag trots zijn. Deze avond geeft weer een extra shot aan de stroom van creativiteit die op partygebied door Arnhem raast. Arnhem transformeert tot partystad die wat te vertellen heeft. Arnhem is los en Metamorphosa draagt daaraan bij.

Lees ook het interview met de organisatie van Metamorphosa.

nu op 3voor12