Dat Kayak anno 2013 nog bestaat, mag gerust bijzonder worden genoemd. De groep werd in 1973 opgericht door wijlen Pim Koopman (drums), Max Werner (zang) en Ton Scherpenzeel (toetsen) en kende veel bezettingswisselingen. Na het vertrek van Koopman (hij werd producer) ging Werner drummen en trad Edward Reekers (ook de huidige zanger) toe tot de band. Maar hun grootste succes, de hit Ruthless Queen, kwam mede tot stand door de (tijdelijke) toevoeging van twee zangeressen, wat niet geheel onomstreden was binnen de groep. Mede door de opkomst van de punkbeweging raakte Kayak meer op de achtergrond en nadat het platencontract in 1982 was verlopen, werd sindsdien weinig meer van hen vernomen.
De ommekeer kwam in 1999 toen De Kast vroeg of ze als gastband wilden optreden. Muzikaal gezien een ideale combinatie: het repertoire van beide bands wordt gekenmerkt door lange, gedragen songs, waarbij toetseninstrumenten en theatrale zang voor een mystieke sfeer zorgen.
Zo ook in Ulft. In het voormalige industriële complex laat Kayak zich van zijn beste kant zien. In het lijzige Anna Boleyn is een belangrijke rol weggelegd voor de gitaristen Joost Vergoossen en Rob Vunderink, oudgediende in het vak. Lange gitaarsolo's maken het nummer tot een genot voor de oren. Vunderink toont zich een ware spreekstalmeester: met verwijzingen naar historische gebeurtenissen en met de nodige humor kondigt hij de nummers aan. Moeiteloos hopt hij van de verloren WK-voetbalfinale in Argentinië naar koningin Maxima en dus naar ... Ruthless Queen. Nee: Phantom of the Night wordt gespeeld.
De muzikanten van Kayak spelen twee strakke sets, maar als de gelegenheid zich voordoet, leven Vergoossen en Vunderink zich uit in virtuositeit.
De ruggegraat van Kayak wordt gevormd door Hans Eijkenaar (drums) en Jan van Olffen (bas). Eijkenaar (voormalig drummer bij onder andere Candy Dulfer en Anouk) staat bekend om zijn energieke live-performance. Moeiteloos varieert hij tussen up-tempo en rustiger gedeeltes, zoals in They Get To Know Me.
Het vocale gedeelte is versterkt door de komst van Cindy Oudshoorn. Hoewel Reekers nog steeds loepzuiver zingt, is de power waarmee hij ooit zong wel afgenomen. Oudshoorn beweegt zich als een verleidelijke cat woman over het podium, sexy en uitdagend. Maar belangrijker is dat ze beschikt over een krachtige stem, met veel variatie. Daardoor klinken songs als Self Made Castle krachtiger dan ooit.
En Ton Scherpenzeel? Hij speelde op zijn keyboards zijn mysterieuze melodielijnen en zag dat alles goed was.
De muziek van Kayak staat als een huis en klinkt als nieuw. Het zal daarom waarschijnlijk niet bij deze 40 jaar blijven.