Crowdfunding is een alternatieve manier van fondsenwerving voor ondernemers, aanvankelijk alleen voor artiesten in de kunstensector. In Nederland is het inmiddels een bekend fenomeen, hoewel het pas rond 2009 uit de VS is overgewaaid. Het idee is dat vele investeerders (the crowd) zonder tussenkomst van bijvoorbeeld een bank een project van een artiest zonder voldoende startkapitaal mogelijk maken. Een bekend voorbeeld van crowdfunding in Nederland is regisseur Eddy Terstall die er de financiering voor zijn film Deal mee rond kreeg. Arnhemse singer-songwriter Miriam Moczko probeert met crowdfunding de opname van haar nieuwe ep te bekostigen. Eén ding is zeker: met crowdfunding komt het geld niet vanzelf binnenrollen, het is enorm hard werken.
Miriam Moczko crowdfunds her way naar de nieuwe ep
"Ik heb weleens een crowdfunder bedankt met een zelfgemaakte chocoladetaart"
Het is een zachte voorjaarsavond, enkele dagen na de abdicatie van Willem-Alexander. In de tuin van Casa de Pauw aan de Oude Velperweg spreekt 3voor12 tussen de bloesems van magnolia- en fruitbomen met singer-songwriter Miriam Moczko. Een gesprek over haar nieuwe ep die in september uitkomt, maar vooral een gesprek over de totstandkoming van de nieuwe plaat. Dankzij crowdfunding. “Ik ben over de helft en het komt vast goed, maar het is nog wel even heel erg spannend!”
Moczko vertelt hoe ze gestart is met het idee om op deze wijze haar nieuwe ep te maken.
“Ik ben net voor het opnameproces gestart met mijn crowdfundingproject. Doorgaans wordt hiermee begonnen wanneer er nog geen enkele noot is opgenomen, maar ik had het volste vertrouwen in mijn fans, familie en vrienden. Toch is crowdfunding ook wel iets dat de nodige voorbereiding vraagt. Dat heb ik vooraf dus ook goed gedaan. Eén van de dingen om goed uit te zoeken is de haalbaarheid. Die heb ik gecheckt door te peilen bij familie en vrienden, maar vooral ook de fans in Europa en Australië. Dat zag er goed uit.” Lachend: “Sinds vandaag heb ik zelfs een geldschieter uit Canada!”
Een ander belangrijk iets om uit te zoeken is welke crowdfundingsite het beste bij je past.
“In mijn geval bleek dat www.indiegogo.com te zijn, deels omdat er geen tijdverspillende selectieprocedure nodig was. Verder is deze site meertalig en zijn de kosten vrij laag. Tot slot mag je hier al het gestorte geld houden, ook al zou je niet aan de honderd procent komen. Bij sommige sites moet je in dat geval alles terugstorten. Met een brede glimlach blikt Moczko terug: “Tsja, ik vooral mijn huiswerk heel goed gedaan. Twee maanden lang was ik er elke dag mee bezig: blogs lezen, zakelijke dingen uitzoeken, praten met artiesten die er al ervaring mee hebben. Voorbereiding. Belangrijk!”
Je hebt ingezet op een bedrag van vijfduizend euro.
“Ja, dat is echt heel veel geld. Toch ben ik de vijftig procent al gepasseerd. Het eindresultaat zal het echt helemaal waard zijn!”
Voelt het ook anders door je muziek zo direct door allerlei mensen gefinancierd te krijgen?
“Jazeker. Het werken op deze manier is me echt dierbaarder. En natuurlijk fijner dan een gewoon bijbaantje waarvan je soms ook nog eens de kroeg ingaat. Voor mij is dit een heel fijne manier. Of ik een sterkere verantwoordelijkheid voel wat betreft het eindproduct? Nou, nee. Of beter gezegd, niet sterker dan anders. Die verantwoordelijkheid voel ik altijd heel sterk. Deze keer is het alsof je samen met heel veel mensen een project aangaat. Dat voelt heel gek en heel gaaf!”
Welke tegenprestatie lever je voor alle bijdragen?
“Ik heb er heel veel! Van downloads tot de hardcopy ep en van special editions tot huiskamerconcerten. Ik heb zelfs weleens bij een funder aangebeld met een cd’tje en een zelfgemaakte chocoladetaart! De meeste mensen ken ik trouwens wel. Vooral vrienden en ‘via-via-vrienden’ ondersteunen me maar ook mijn familie helpt fijn mee. Daarnaast zie ik allerlei mensen van huiskamerconcerten en zelfs van de tour in Australië terug op mijn rekening.”
Welke tip heb je voor andere muzikanten die crowdfunding overwegen?
“Besef dat crowdfunding echt een bijbaan is, het is echt niet makkelijk geld ophalen. Zowel de voorbereiding als het hele fundingproject vragen heel veel tijd. Je moet mensen doorlopend laten weten dat je met crowdfunding bezig bent, zowel voor het krijgen van nieuwe donateurs als voor degenen die al hebben geholpen. Ik ben zelf niet zo’n twitteraar en gebruik vooral Facebook. Mijn nieuwsbrief per e-mail heb ik in die tijd maar twee maal verstuurd; dat kan zo snel spammerig overkomen. Of er een deadline voor dit project is? Jazeker! In total loopt dit crowdfundingproject vijftig dagen. Op 20 maart ben ik begonnen dus mijn deadline ligt op 9 mei. Het blijft spannend en er moet echt nog wel wat gebeuren. Ik kan zeker nog wel wat hulp gebruiken!”
Wat kun je vertellen over de nieuwe ep en de weg ernaartoe?
“Tijdens een interview met 3voor12 in het najaar van 2011 vertelde ik dat ik de speeltuin in zou gaan en een cd wilde opnemen. Die cd ligt qua kosten toch moeilijk, vooral omdat ik de kwaliteit enorm hoog wil hebben. Het was een lange weg sindsdien. Van het coachingstraject bij de Jacobiberg over muziek, marketing en liedjes schrijven tot het moment dat de liedjes daadwerkelijk op schijf staan.”
Na het traject met de Jacobiberg heeft Miriam enkele keren gesproken met de New Yorkse Buffi Duberman.
Moczko: “Zij is een ‘Engelsetaalcoach’ en geeft onder meer les op de Rockacademie in Tilburg. Via haar kwam ik ook weer in contact met Henri Meijer van Song Analytics. Met hem heb ik de vorm, structuur en akkoorden van de liedjes heel erg goed uitgewerkt. En toen… Eind vorig jaar was het zover om de opnames te maken!”
Als Miriam over het opnameproces begint, verschijnt er een gelukzalige glimlach op haar gezicht.
“Ik heb mezelf de vraag gesteld met wie ik graag de studio in wilde gaan als geld geen rol zou spelen. Blaudzun vind ik echt fantastisch en hij werkt veel met producer Martijn Groeneveld. Omdat ik zijn werk zo goed vind, heb ik Martijn gemaild. En hij mailde terug." Miriam lacht. "Zo makkelijk gaat het soms. Tussen de eerste afspraak met Martijn en het opnemen van de eerste noot in de studio zat een vol jaar. Dat was de voorbereidingstijd voor de opnames. Martijn heeft het geluid en de productie gedaan en de ep is opgenomen in de Mailmen Studio in Utrecht waar bijvoorbeeld ook Janne Schra, Solo en Silence is Sexy hebben gewerkt. En alledrie de platen van Blaudzun zijn er opgenomen!”
Welke instrumenten en muzikanten vinden we terug op de ep?
“Naast celliste Beate Wollf met wie ik al eerder heb gewerkt, is de ep opgenomen met nieuwe muzikanten. De instrumenten? Dat is een heel rijtje: piano, Rhodes, gitaar, lapsteel, trombone, cello, harp, melodica, drums en natuurlijk viool. De drums zijn bijvoorbeeld ingespeeld door Ruud Voesten van Krach en de gitaar door Tim Coehoorn van Nausica.”
Ben je blij met het eindresultaat?
“Oh, enorm blij, het eindresultaat is echt zo vet! Ik ben al twee weken zo blij, trots en gelukkig dat ik met een ongehoord grote glimlach rondloop. De ep is qua geluid uiteindelijk groter en orchestraler dan ik verwacht had. Het idee was om een ingetogen, intiem singer-songwriter plaatje te maken. Hmm, nee, dat is het niet echt geworden. De ep is vooral een stuk positiever en vrolijker dan mijn vorige twee ep’s. De melancholie is er nog wel maar op de nieuwe ep staat ook voor het eerst een heel andere kant van mezelf. Er staan vijf nummers op de plaat. De twee meest uiteenlopende nummers? Follow Me is vrij melancholisch met veel cello, piano, viool, lapsteel en zware drums. Een heel licht liedje is Oh Oh Oh. Het is echt serieus dansbaar, een beetje girl-trashy-achtig. Een liedje over… Nee, dat ga ik niet zeggen, dat mag iedereen zelf beluisteren.”
En nu een nieuwe band en touren?
“Jazeker. Ik ga deze zomer een band samenstellen en fijne mensen zoeken die me willen helpen met de zakelijke kant, zoals marketing en promotie. Na de zomer ga ik met een grote en een kleine bezetting zoveel mogelijk spelen in Nederland en hier en daar over de grens. Schrijven, opnemen en live spelen; ik kan me eigenlijk geen beter leven voorstellen!”
De ep-release van Miriam Moczko kun je verwachten rond begin september. Wil je de ep voorbestellen via crowdfunding dan kan dat hier.