Wat oorspronkelijk begon als initiatief voor Nijmeegse producers is inmiddels uitgegroeid tot een platform voor electronisch geproduceerde muziek in heel Oost-Nederland. In 2012 meldden maar liefst 140 producers zich met een track voor op de jaarlijkse promo-cd van NEW. De twaalf nummers die werden uitgekozen, zijn inmiddels zo’n 9000 keer gedownload en 26900 keer gestreamd. “Oost-Nederland barst van de talentvolle producers,” merkt Bas Aaftink van productiehuis Oost-Nederland. “De doorstroom vanaf hier is alleen ontzettend lastig, omdat er te weinig georganiseerd netwerk is. Als je uit Amsterdam komt en je bent half zo goed, maak je bij wijze van al tien keer zo veel kans. Daarom zijn we met NEW al jaren bezig de producers uit hun zolderkamer te halen en het podium te wijzen. Om ze op weg te helpen, organiseren we ondermeer workshops, showcases en presenteren we ieder jaar een promo-cd met de beste nieuwe aanwinsten.”
Inmiddels zijn 244 producers aangesloten bij NEW. Daarvan hebben een paar het geschopt tot Noorderslag, de Popronde en de Zwarte Cross en een enkeling zelfs tot de Boiler Room in Londen. Jonatan Brand, assistent-programmeur van Doornroosje: “Er komt een hoop talent uit deze buurt, dat bewijzen jongens als Sam A La Bamalot, De Sluwe Vos, Sonurber, Knarsetand, Gimm Limbo en Steef Mensink. Er is zo veel potentieel, maar we benutten het niet genoeg. Dat komt doordat de infrastructuur voor producers uit deze regio ontbreekt om de stap te kunnen maken naar de rest van de wereld. Om toch aan deze toenemende kwaliteit en vraag van producers te voldoen, gaat NEW haar taken uitbreiden.”
Bas Aaftink: “We willen actie ondernemen om de doorstroom mogelijk te maken voor de jongens die er klaar voor zijn. Dat houdt in dat we een actieve koppeling willen maken tussen de jonge talenten en labels, publishers, festivals, boekingskantoren, dance-organisaties en de game-industrie. Daar waar elke stad een organisatie heeft die zich bekommert om de lokale oefenruimtes en vragen van bijbehorende bands is het voor producers namelijk moeilijk om aan de juiste informatie te komen en gebruik te maken van een genrespecifiek netwerk. Daarnaast bevindt een groot gedeelte van de Nederlandse dance-industrie zich niet langs de oostelijke grens van Nederland.”
Jonatan Brand vat samen: “We blijven dus doen wat we op dit moment ook doen en zullen elk jaar meer zichtbaarheid, showcases en workshops blijven organiseren. Maar daarnaast willen we ons bestaande netwerk wel verder uitbreiden. Talent moeten we niet voornamelijk in onze eigen achtertuin laten spelen maar moet heel Nederland, Europa en de rest van de wereld in.”