Vasim prima decor voor geslaagde Herfstdrift

Uitverkocht festival biedt voldoende beweging om warm te blijven

Daisy Bietsch ,

Herfstdrift in de Vasim is het zoveelste bewijs dat het plan van de gemeente om de ruimte in te richten als vrijheidsmuseum snel in de prullenbak mag verdwijnen. Cultuur in de Vasim leeft. Aan mensen wordt gevraagd om hun handtekening ter behoud van de huidige vorm te zetten.


Het voordeel van vroeg arriveren is dat het Herfstdriftterrein nog even in alle rust kan worden aanschouwd. Ook dit jaar is het festival helemaal uitverkocht, dus de rust van nu voelt als een stilte voor de storm. Met drie area's en zeventien acts is er over de gehele dag genoeg te kiezen. De beperkte ruimte is opnieuw optimaal gebruikt voor een onderhoudend programma met aansprekende namen.

Wat opvalt is de minimale aankleding van de ruimtes. De reden is een gering budget. Het noodzaakte de organisatie om handig gebruik te maken van de industriële omgeving: what you see is what you get. Alleen in De Kathedraal (de grote tent) staat achter de dj-booth een groot, op een boom lijkend, kunstvoorwerp. Het blijkt als herfstblad bedoeld, maar dat mag de pret niet drukken; een sfeervol element is het zeker.

Jocelyn Abell, lid van het Nijmeegse ESHU, vangt hier aan. Hij begint met puur sferische tonen om de ruimte voor te bereiden op de beukende bassen die gaan komen, zo lijkt het. Er is nog maar een minimaal aantal bezoekers aanwezig, dus de noodzaak tot tempo ontbreekt. Later komt deze dj met een heldere beat, en een geluid dat bij tijd en wijle buitenaards en indringend is te noemen. Soms is er in zijn set net iets teveel nadruk op een vlakke bas, waarmee het geluid wat kil overkomt.

Het drietal Daktari Soulsystem heeft de eer om in de kleine tent, De Hofnar, te beginnen. Ze brengen muziek die getypeerd kan worden als een soort van reggae-disco, gecombineerd met funk- en jazzinvloeden. Het is over de hele linie een warm geluid; gezelligheid troef. Ze roepen daarmee een beetje een bruin café-gevoel op, niet beledigend bedoeld. De Hofnar is duidelijk ingericht als alternatieve tent tegenover het technogeweld in de andere area's en zorgt daarmee voor een welkome aanvulling.

Alex Jansen, eveneens van ESHU, mag het startsein in de Vasim geven. Hij maakt net als zijn kompaan in De Kathedraal gebruik van een sferisch begin. Het lijkt een ESHU-dingetje te zijn. Beide dj's nemen de tijd voor een solide opbouw. De akoestiek van de Vasim is helaas niet je van het. De muziek klinkt over het algemeen of artiesten in een tunnel staan te draaien. Daar valt natuurlijk niks aan te veranderen, maar het is een punt van aandacht. Alex draait met een behoorlijke bas, die hij soms laat vergezellen van een lekker swingende piano. Deze dj is op dit moment de enige die staat te werken alsof hij voor een menigte staat die hij op wil zwepen. Later neemt hij wel weer wat gas terug, wellicht omdat er weinig mensen zijn. Hij draait erg lekker en is daarmee licht favoriet voor het begin van deze Drift.

Herfstdrift kan met deze temperatuur al bijna Winterdrift heten. Je moet toch echt voldoende bewegen wil je nog warm blijven. De Hofnar is gelukkig wat op temperatuur en de Vasim is binnen, waar het dan altijd goed vertoeven is. Wel één vraag aan alle Drift-bezoekers: hotpants en t-shirtjes in deze kou, really?! Je vraagt je af hoe mensen dat in godsnaam overleven.

Juxtapose begint in De Hofnar met een relaxte reggaesound en vervolgt zijn weg met wat intelligentere breaks. Hij vreest daarbij niet een dikke bas in te zetten, als er maar publiek is. De muziek laat zich verder benoemen als Afrikafunk en acid disco met soms een haast jiddische ondertoon.
 

Sandrien gaat met een dubbele bas in De Kathedraal opzwepend van start. Het is ook sferisch met een sterke drive en af en toe een lik acid. Haar set klinkt volwassen, als ware het goed gerijpte kaas. Sandrien is daarmee ook, zeker het begin van haar sessie, een act die je gezien moet hebben.

De Vasim is om vijf uur 's middags niet normaal druk meer. Het podium is hier mooi opgesteld, waardoor het publiek in een boog om de dj staat, wat wel saamhorigheidsgevoel opwekt. Tama Sumo dendert als een trein met lamaboeren door de ruimte. Er hangt een soort wereldmuziekvibe, die ook bij andere dj's te horen is. Een heerlijk golvende en dreunende bas zet behoorlijk aan tot dansen, al weet Tama Sumo de spanningsboog niet helemaal af te maken. Deze dj blijft echter hoe dan ook intrigeren.

De Tropen, ook van Nijmeegse makelij, onderhoudt de gasten in De Hofnar. Wat ze doen is tegelijk eclectisch en vermakelijk. Deze heren brengen geen typische muziek. Het gaat van Indiase dansplaten naar Nepalese breakbeats, baile funk en balkankermis met een hoog hysteriegehalte. Hier wordt echte muziek gedraaid en het swingt de pan uit. Technisch gezien valt er weliswaar nog wat aan te merken op het optreden. Zo is het doodzonde dat even het geluid stilvalt en er wordt niet altijd superstrak gemixt. Ook een enkele overgang naar een nummer zonder bas, haalt daarmee de groove wat uit de dansbaarheid. Uiteindelijk echter lijkt de missie van De Tropen wel bijzonder geslaagd.

Dj Slowpoke, lid van De Tropen: “Ik trof de andere dj's vaak aan op festivals en gigs. We kwamen erachter dat we allemaal liefhebbers en verzamelaars zijn van tropische vibes met andere accenten, gericht op de dansvloer. Het bleek goed te klikken en De Tropen was geboren. Wat ons onderscheidt van andere dj's is dat we allerlei stijlen uit allerlei tijden mixen. Veel global dj's draaien sec salsa, cumbia, of global bass muziek. Wij houden van lekker breed en draaien op de feel van de tracks en het publiek en niet zozeer of het stijlvast is. Drift is pas ons tweede optreden. De respons is in ieder geval geweldig, en ook de mixtape op Soundcloud doet het erg goed. We zijn dik tevreden met ons optreden. De tent was lekker vol en er waren erg veel mensen uit hun dak aan het gaan waaronder wijzelf. Erg leuk om te zien dat je met een complete tegenhanger ook op een technofestival mensen blij kunt maken. Goed en gedurft dat de Drift-organisatie daar oog voor heeft en die keuze maakt.”

Davy Brandts draait na De Tropen. Deze Nijmegenaar heeft zijn sporen meer dan verdiend met succesvolle optredens op verschillende podia. Hij start met onvervalste soul en wisselt dit af met feestelijke disco, boogie, funk en fusion. Davy draait als vanouds soulful en lijkt goed nagedacht te hebben over zijn set. Enig minpunt is helaas dat de bas over de hele strekking wat minder aankomt. De beat is te vluchtig om echt binnen te dringen. Dat heeft wellicht te maken met de keuze van nummers en een nadruk op de mid- en hoge tonen. Meneer Brandts straalt verder wel één dikke party uit. Hij is een echte gangmaker, die door alle aanwezigen zeer goed wordt ontvangen.

Brandts: “2013 was voor mij echt een mooi jaar muzikaal gezien. Eigenlijk heb ik ieder weekend wat te doen gehad. Een tijdje terug ben ik begonnen op de vroege zaterdagavond in Credible, naast mijn werkzaamheden bij Riva, Club7 en Spectrum. Het is een nieuw Nijmeegs hotel waar ze het draaien met vinyl nog kunnen waarderen. Ik kan mezelf hier redelijk uitleven op mijn rustigere jazzy sound. Ik probeer er dingen uit en zie die plek ook als een muzikale speeltuin. Spectrum is dan weer meer een soulvolle en funky avond waar disco, funk en house hand in hand gaan. Ik probeer artiesten te boeken die nog nooit eerder in Nijmegen hebben gestaan, zoals Rahaan en Al Kent. Dat zijn twee ongelooflijk sterke dj's die het "breder draaiend gevoel" ook hebben en het als geen ander uitvoeren. Ik ben blij met mijn set op Herfstdrift. Volgens mij ging het wel lekker. Het publiek pikte het goed op en de reacties achteraf waren positief. Meestal voel je na een paar platen al wel of er iets gebeurt in het publiek. Ik heb zelf in ieder geval genoten van begin tot eind! Het blijft bijzonder dat mensen die een 38 euro-ticket kopen blijven hangen in een tentje met locale acts en dit ook kunnen waarderen. Ik beschouw het dan ook als een enorm compliment dat ze blijven dansen en feesten bij mij terwijl ze ook bij Benny Rodrigues, Xosar of Luke Slater hadden kunnen staan."

Wegens omstandigheden konden wij jammer genoeg niet het einde van Herfstdrift 2013 meemaken. Het is echter aan technokoningen Jeff Mills en Derrick May toe te vertrouwen dat ze het festival met een waar spektakel weten af te sluiten. Verder nog goede dingen gehoord over Karenn, Xosar, Dj Onko en Hömfdinga. Daarmee is deze Herfstdrift, mede mogelijk gemaakt door de aardige medewerkers, wederom een succesvol feest te noemen.