Oranjepop, waar moet je anders heen? Oranjepop, waar moet je anders heen?

Organisator Peter Onstein over de programmering en het heffen van entree

, Tim Arets

Oranjepop, waar moet je anders heen?

Organisator Peter Onstein over de programmering en het heffen van entree

Tim Arets ,

Het is bijna 30 april. De laatste Koninginnedag voor koningin Beatrix, en ook meteen de inhuldiging van Willem-Alexander (en Máxima). Maar voor de echte muziekfans is dát natuurlijk maar een klein onderdeel… 30 april is het ook weer tijd voor Oranjepop! Elk jaar een prachtige line-up met dit jaar voor het eerst een entreeprijs. Tijd voor enkele vragen aan koning Peter Onstein van Oranjepop.

Waar kies je bands op uit bij de programmering van Oranjepop?
“Oranjepop heeft een redelijk duidelijk profiel qua muzikale programmering. Wat opvalt, is dat we zeer extreme stijlen op voorhand altijd een beetje mijden. Ik houd bijvoorbeeld ook van hele stevige, harde rock, maar we zijn een breed en toegankelijk festival. Dat willen we ook echt. Als je de scherpe randjes van die stijlen afhaalt, kom je op een gebied wat ertussen in zit, waar nog genoeg spannends te vinden valt. Daarnaast pakken we, kijkend naar ons budget, bands die in opkomst zijn. Maar niet de echt grote namen, die kunnen we niet betalen. We zijn daarin ook beperkt met wat we kiezen. Ik ben wel op zoek naar wat er doorbreekt. Wat op Noorderslag staat, wat aan de Popronde meedoet en wat daar opvalt. Het mag een feestelijk karakter hebben, het moet toegankelijk zijn en iets van een reputatie hebben. Je gaat wel op je gevoel af. Het is ook een feestdag, dus de avond moet feestelijk worden afgesloten. Het is belangrijk dat onze leeftijdscategorie breed is, van 6 t/m 60 jaar. Het kan best zijn dat een band niet je smaak is, maar het moet er niet voor zorgen dat iemand 'weggejaagd' wordt door het type muziek. En het is tof om een opkomende naam te hebben die wel eens door kan gaan breken. Daarnaast is Oranjepop een Nijmeegs festival. We willen graag het Nederlandse product promoten, maar ook het regionale en lokale aanbod. Veel buitenlandse bands zie je bij ons niet. We willen kijken wat het goed doet in Nederland en potentie heeft om nog verder te komen. Zie De Staat, zie Go Back to the Zoo, maar ook Voicst. Dat zijn het soort bands waar ik zelf in thuis ben. Toen ik in Merleyn werkte, programmeerde ik in dezelfde categorie. Maar we willen wel een mengeling van stijlen.“

Met Oranjepop staat dus het Nederlandse aanbod centraal, maar ook lokaal en regionaal vind je belangrijk. Is dat de reden om samen te werken met 3voor12 gelderland?
“In onze doelstelling hebben we staan dat we een podium willen bieden voor lokaal en regionaal talent. Eerst waren dat de eerste twee of drie bands. Toen we een stap groter gingen, merkte ik dat de eisen die ik stelde steeds hoger lagen. Sommige bands konden dat aan, zoals De Staat, maar bij sommige bands werkte het gewoon nog niet. Toch hadden ze wel de wens om op Oranjepop te staan. We hebben toen gekozen voor een tweede podium. 3voor12 gelderland is dan de meest logische partner, want we zochten ook een vaste mediapartner hiervoor. Ik maak een longlist met bands waarvan ik denk dat ze het goed doen in de regio. Edwin (Niemantsverdriet, hoofdredactie 3voor12 gelderland) kijkt daar naar en maakt met behulp van zijn kennis een selectie uit die bands. Samen komen we tot deze mooie programmering. Het werkt gewoon erg goed. Vorig jaar was er  veel publiek en de bands komen juichend van blijdschap het podium af. Dat is mooi om te zien.”

Jullie programmering biedt ook geen concurrentie tussen het hoofdpodium en het 3voor12 gelderland podium. Je geeft de mensen ook de keuze om nieuw talent te ontdekken.
“Klopt. Het is zelfs zo dat het vorig jaar bij het 3voor12 gelderlandpodium af en toe drukker was dan bij het hoofdpodium. Daarnaast is het gewoon fijn dat het andersom dus ook werkt. Jonge bands krijgen meer aandacht. Bij veel van de acts is het de vraag of ze volgend jaar nog bestaan, maar het zou tof zijn als we een nieuwe Black Bottle Riot of De Staat zouden vinden.”

Voor het eerst heffen jullie entree voor Oranjepop. Een luttele 5 euro kun je zeggen, maar het is er toch. Hoe is dat ontstaan?
“Als bezoeker is het moeilijk inschatten hoe veel een festival kost. Je weet niet hoe wij qua budget zitten. Maar er zijn gewoon ontzettend veel kosten. De programmering kost geld, de tenten, de podia, het licht, het geluid, et cetera. Daar denk je niet meteen over na, en dat snap ik ook. In het verleden konden we het altijd net klaarspelen door de combinatie van subsidie en baromzet, maar de structurele subsidie van de gemeente valt nu weg. Je kunt dan proberen om het festival in stand te houden met de baromzet, maar daar zit een te groot risico aan. We willen zekerheid inbouwen. Of het heffen van entree zekerheid gaat bieden, is nog maar de vraag. Misschien komt het publiek niet meer. Maar ik heb er vertrouwen in dat het wel lukt en dat het publiek wel tot vijf euro bereid is. We hebben al geëxperimenteerd met 'pay what you want'. Je kon dan zelf kiezen hoeveel je aan Oranjepop doneerde. En we hebben via publieksenquêtes meegekregen dat mensen bereid zijn vijf euro neer te leggen voor dit festival. Sommige zelfs twintig euro, maar dat zijn uitzonderingen. ‘Pay what you want’ leverde ons te weinig op om daarop te blijven bouwen, maar het was een mooie opmaat naar onze entreeheffing.”

Hoe lang speelt het idee van entreeheffing al?

“Dat speelt al wel een aantal jaren. We hebben natuurlijk eerst 'pay what you want' gebruikt. De entreeheffing is ook een soort back-upplan, want het is maar hopen dat het mooi weer blijft.” Peter klopt op de tafel, zegt “Zo, die staat er op” en lacht. Hij vervolgt: “Als het regent, hebben we niet genoeg baromzet om een volgende Oranjepop te laten slagen. Met de opbrengst van ‘pay what you want’ van vorig jaar hebben we een kleine reserve opgebouwd. Maar het is lang niet toereikend. Voor ons is dit jaar daarom cruciaal. Als het goed gaat, hebben we een potje om te overleven wanneer het een keer in het water valt. Vijf euro is daarvoor een schappelijk gedrag. Oranjepop heeft steeds meer trouwe bezoekers en je krijgt er echt heel veel voor terug. We hebben wel een reputatie opgebouwd. Als we minder zouden vragen, zou het te weinig opleveren. Veel meer willen we niet, want de laagdrempeligheid is belangrijk. Het is tenslotte een feestdag, waarop de meeste activiteiten gratis toegankelijk zijn. Maar goed, het is dit, of na dit jaar niet meer bestaan. Wij hoeven er niks aan te verdienen, het is meer om onszelf veilig te stellen. Het risico zit er dus nu nog in, maar als dit lukt, kan ik zeggen dat we er komende jaren nog zullen zijn. Daar heeft het publiek wat aan. En het is jaarlijks het eerste openluchtfestival in Nijmegen, waar moet je anders heen?”

En gelijk heeft hij! Oranjepop is op 30 april weer te vinden in het Hunnerpark in Nijmegen. Voor het luttele bedrag van vijf euro krijg je vanaf 13.00 uur prachtige bands voorgeschoteld.

nu op 3voor12