Waar gaat Knopje over?
"Ik wilde een eigen label beginnen, omdat ik muziek wilde uitbrengen die ik zelf hartstikke leuk vind. Knopje richt zich voornamelijk op elektronische, melodieuze muziek. Muziek in een technojasje en heel dansbaar. Knopje wil in ieder geval iets anders brengen dan techno met alleen een break en een vierkwartsmaat. Knopje gaat vooral over muziek met gevoel. Dat moet het label hopelijk uiteindelijk anders maken dan de rest.
De eerste release van Ricardo Tobar, In Betweener, kent drie tracks. Tobar hoort oorspronkelijk bij Border Community, maar hij mag ook op andere labels uitbrengen. Dat hij de eerste release deed maakte veel respons los. Ook door de promotie die Ricardo zelf deed, wat ik niet had verwacht. Ik kreeg opeens reactie van mensen als Jesse Somfay, Fairmont en James Holden. Daar stond ik wel van te kijken.
De volgende releases liggen ook al klaar. De eerstvolgende is van Idiot Idols, genaamd Settebello Express. Deze zal gepaard gaan met een remix van Avus en Angelo Battilani.
De derde release is van Spada en een remix van mijzelf.
De vierde release waarmee ik bezig ben, wil ik door twee jongens uit Nijmegen laten doen: Ralf Gerritse en Binaural. Hun muziek is naar mijn smaak erg mooi. Het gaat bij Knopje om de muziek, niet zozeer om de artiesten. Daarom hoef ik niet per se met grote namen te werken. Grote namen uitbrengen kan daarentegen natuurlijk wel helpen in het aan de man brengen van de platen.
Als de muziek mij raakt, dan breng ik het uit. En ik hoop dat dat dan ook andere mensen raakt. Misschien dat ze er in het begin even aan moeten wennen, maar het moet ze uiteindelijk wel raken."
Worden er ook avonden onder de naam Knopje georganiseerd?
"Ja, dat klopt. We hebben al verschillende avonden neergezet, op verschillende plekken in Nijmegen. De eerste editie van Knopje met Petar Dundov in Café Otis was een succes. Maar eigenlijk veel te klein. Daarna volgden nog Ricardo Tobar, Max Cooper, Fairmont, Ripperton, Luke Abbott en Ryan Davis. Zulke dj’s in een plek als bijvoorbeeld de Billabong laten draaien is wel apart. Artiesten in een wat kleinere ruimte laten draaien dan ze gewend zijn geeft een intieme sfeer. Er is meer interactie met het publiek omdat je ook kunt zien wat de artiesten aan het doen zijn. Als ze op een groot podium staan is dat onmogelijk. Dat geeft Knopje zeker een eigen gezicht."
Ondervond je hindernissen bij het oprichten van het label?
"Om een label op te richten heb je naast een distributeur en artiesten ook het nodige lef nodig. Je ondervindt nog weleens wat weerstand. In het begin was het lastig, aangezien mijn distributeur Tripple Vision me op het hart drukte dat wat ik wilde gaan doen beter moest zijn dan wat je tegenwoordig gemiddeld gesproken in de markt vindt. Gelukkig was ik eigenwijs daarin en kon ik hem overtuigen. Ze willen wel ook al weten hoe de volgende releases eruit gaan zien, maar verder kijken dan de vier die nu in de planning staan doe ik nog niet."
Wat is je eigen muzikale achtergrond?
"Toen ik vijftien was, had ik thuis een soort van discohuisje dat mijn vader had gebouwd. Daar draaide ik toen al plaatjes. Heel erg snel werd ik verliefd op muziek van Jean Michel Jarre, Vangelis en Depeche Mode. Die voorkeur voor bepaalde, elektronische muziek komt nu terug in wat er met Knopje gebeurt. Ik heb al op best veel feesten gedraaid, maar het was nooit echt mijn bedoeling om daar in te groeien. Het dj'en is voor mij een hobby vanuit een passie en ik vind het te gek als ik mensen daarmee kan raken. Precies wat ik met Knopje ook probeer te bereiken."