Ferdinand Maks (33) ziet met de start van Shipwrec Store in de Waaghals te Nijmegen een jarenlange wens werkelijkheid worden. Zijn label Shipwrec bestaat inmiddels anderhalf jaar en is met veertien releases tot dusver een platform voor elektronische muziek, die zich het beste laat omschrijven als wat abstract, sfeervol en donker.
Hoe ben je met Shipwrec Store in de Waaghals terechtgekomen?
"Ik woon inmiddels viereneenhalf jaar in Nijmegen. Daarvoor in Breda, waar ik praktisch mijn hele leven woonde. In Breda was ik ook altijd bezig met muziek, met draaien en dingen organiseren. In Breda had ik al serieuze plannen met een vriend om een platenwinkel te beginnen. Uiteindelijk is dat niet doorgegaan omdat het heel moeilijk was om in de binnenstad een geschikte, niet te dure, locatie te vinden.
Toen ik in Nijmegen kwam wonen leefde dat idee nog steeds bij me. Ik had al wel een mobiel verkooppunt waar ik mee op feesten stond en ik was op internet actief. Op een gegeven moment kwam er een mogelijkheid om in de Paraplufabriek iets te gaan doen. Ik kende daar ook mensen en er kwam een ruimte vrij, die heel interessant was. Tegelijkertijd eigenlijk kwam Paul van de Waaghals, waar ik al drie jaar werkte, naar me toe en opperde om de bovenverdieping in gebruik te nemen. Dan zou ik me daar met de elektronische muziek kunnen gaan bezighouden.
De Waaghals is een speciaalzaak voor heel veel soorten muziek. Er was altijd al wel goede elektronische muziek, maar nu wordt dat idee verder uitgewerkt. Zo worden bezoekers ook in die genres goed bediend. Beneden is die muziek nu ook helemaal weg. Dat heeft voor de Waaghals ook meer ruimte gecreëerd. Ze hebben sowieso veel verloop aan muziek, veel tweedehands ook, dus ze kunnen de extra plek goed gebruiken."
Had je nog meer andere bezigheden naast het werken in de Waaghals?
"Nadat ik van de kunstacademie kwam, vanuit de richting audiovisuele vormgeving, ging ik werken als zelfstandige en dat doe ik nu al tien jaar. De eerste vijf jaar na mijn opleiding ben ik vooral audiovisuele projecten gaan doen. Ik ben er uiteindelijk mee gestopt, omdat dat werk in opdracht vaak heel bedrijfsgericht is. Anderzijds kun je ook wel terecht in de kunstculturele sector, maar daar is het probleem vaak dat het leuke projecten zijn, maar met een gelimiteerd budget. Ook creatief gezien vind ik het niet altijd prettig om in opdracht te werken, aangezien je dan minder van jezelf erin kwijt kan. In de Paraplufabriek heb ik drie jaar mijn werkruimte gehad en daar heb ik me beziggehouden met dat soort projecten. Daarnaast werk ik nog steeds als geluidstechnicus in Roosje en ook draai ik nog als dj onder de naam HerrFer.
Drie maanden geleden ben ik echter vader geworden en ik had daarom de behoefte om mijn werkzaamheden wat minder door elkaar te laten lopen en minder op projectbasis te gaan werken. Zo kwam ik op het punt om het idee, om in de Waaghals voor mezelf te gaan beginnen, uit te werken. Ik ben nu dan ook fulltime bezig in de winkel. Qua stabiliteit is het op dit moment wel heel fijn dat ik hier mijn aandacht kan focussen. Het dj'en staat ook op een laag pitje vanwege de kleine, want nachten thuiskomen is dan gewoon lastig. Maar er komen altijd wel wat leuke dingen voorbij en daar zeg ik gerust ja op. Helemaal als het om evenementen gaat die qua muziek te maken hebben met mijn label en de winkel."
Wat voor soort muziek kies je om op je label Shipwrec uit te brengen?
"Ik ga voor elektronische muziek in heel brede zin. Ik ben niet aan een genre gebonden. Met stijlen houd ik me niet bezig. Maar ik streef wel na om kwalitatief goede muziek uit te brengen. Ik ben daarin bijvoorbeeld geïnspireerd door een label als Warp Records uit Engeland. Juist dat hele brede scala, van house tot techno of dubstep, idm, of juist met bandjes die ook met electronika werken, dat zou ik allemaal uit kunnen brengen. Mensen die het label volgen hoeven van mij ook niet alle releases goed te vinden. Per release kan het compleet de andere kant op gaan. Dat houdt het wat mij betreft verrassend en avontuurlijk. Dat vind ik leuker, omdat ik er steeds weer nieuwe mensen mee kan aanspreken. Dat vind ik belangrijker dan mensen geven wat ze verwachten, binnen een bepaald genre."
Hoe lopen de releases van Shipwrec?
"Clone uit Rotterdam distribueert de platen die uitkomen op Shipwrec, driehonderd per release. Ik werk nu ook samen met het Amsterdamse Rush Hour. De laatste releases zijn allemaal verkocht in een paar weken tijd. Ook al geeft Clone de platen uit, ik zorg altijd dat ik van iedere release een stapeltje voor mezelf houd om hier in de winkel te verkopen. Nijmegen is een kleine stad, dus die releases vliegen hier niet de bak uit. Maar dat is verder okay, ik moet het wat dat betreft van Clone hebben. Ook wereldwijd staan zij sterk. Twee jaar geleden hadden ze al zo’n honderdvijftig partners waar ze aan leverden.
Op dit moment is de planning dat ik een plaat per maand wil uitbrengen, ook van internationale artiesten. Het voordeel van de winkel is dat ik me nu ook overdag met dat soort zaken kan bezighouden. De winkel is daarmee ook gelijk mijn werkplek. Zo hoef ik me er ’s avonds niet meer mee te bemoeien en heb ik dan genoeg tijd voor mijn gezin."
Shipwrec is een vinyllabel en dat is ook het uitgangspunt van Shipwrec Store. Wat heeft je ertoe doen besluiten om ook cd’s te gaan verkopen?
"De Waaghals deed zelf al aan elektronische muziek op cd en daar zijn ook klanten voor. Dat zijn dan mensen die niet per se bezig zijn met draaien, of een 12-inch willen hebben. Elektronische muziek komt veel uit op vinyl, maar dan krijg je maar twee tot vier nummers per plaat. Niet alle artiesten brengen albums uit en sommige klanten willen dat juist wel. Die zitten niet te wachten op een ep. Dan is het handig om albums op cd te kunnen aanbieden. Een cd verkopen vind ik wel lastiger dan een plaat. Vinyl is wat dat betreft veel exclusiever.
Ik vind het zelf heel fijn om vinyl op te zetten, omdat je dan van tevoren al weet dat het een bepaalde kwaliteit heeft. Met platen draaien klinkt heel vol. Als je iets digitaals koopt moet je heel goed letten op wat de kwaliteit is, die nogal varieert. Ik houd zelf van de kwaliteit van een plaat, die heel degelijk en stabiel is. Een plaat is een heel mooi medium voor kunstenaars en artiesten om zich te uiten. De afmetingen van vinyl lenen zich daar prima voor. Dan gaat het van fotografie naar illustraties tot collagevormen. Dat maakt het een mooi en tastbaar product. Er is zorg en aandacht besteed aan de hoes, het label en de tekst die erop staat. Daar ligt voor artiesten ook een uitdaging om zich extra te profileren."
Wat zijn je verwachtingen voor Shipwrec Store?
"Mijn verwachting is dat mensen er achter gaan komen dat in dit deel van het land een hele gespecialiseerde, elektronischemuziekwinkel zit. Met de promotie van mijn zaak ben ik gaandeweg begonnen. De winkel is 30 maart geopend. Vanaf dat moment ben ik gestart met zaken als social media, mails en persberichten. Ook regionale televisie was geïnteresseerd. Laatst heb ik een Shipwrec avond gedaan met festival Go Short. Met de aankomende Cultuurnacht ga ik samenwerken met Odd Stream, een combinatie van kunst en muziek. Op deze manier hoop ik dat bij meer mensen bekend raakt dat deze platenzaak bestaat. Het feit dat de Waaghals hier inmiddels al 26 jaar zit en best bekend is in deze hoek van het land, heb ik zeker wel vertrouwen in deze plek."
Op donderdag 17 mei wordt de opening van Shipwrec store gevierd met een Shipwrec labelnight in Merleyn. Achter de draaitafels staan HerrFer en oXane. De zaal gaat open om 23:00 uur.