De winnaar gaat niet alleen door naar de Gesel van Gelderland, maar wint daarnaast ook de gouden gitaar, een cheque ter waarde van 500 euro van Jasper Muziek en een fotoshoot. Ook de andere drie finalisten worden royaal beloond: voorafgaand aan de finale mogen alle vier finalisten een nummer opnemen bij Roy’s Kitchen in Kotten. Zo is iedereen een winnaar. Tijdens de twee voorrondes in Café Schiller in Aalten en Café De Zaak in Lichtenvoorde streden acht bands om dat felbegeerde plekje in de finale. Met het bijzonder hoge niveau dit jaar wisten Room06, Thirsteth, Yellow House 21 en Take the Fall het met een minimaal puntenverschil net niet tot de finale te schoppen. Na het uitroepen van de twee jurywinnaars, een publiekswinnaar en de wildcardwinnaar bleven Hadrian’s Wall, Landing the Apollo, El Jando en Scar7 over.
Landing the Apollo: het wordt jullie vergeven als jullie nog nooit van deze band hebben gehoord, aangezien ze het net iets anders aanpakken dan de gemiddelde band. Landing the Apollo begon met het opnemen van een album. Nog voor het eerste optreden een feit was, lag het album al in gerespecteerde platenzaken. Het nummer Time dat ze voor de Orkaan hebben opgenomen is een fijn loom nummer. De heerlijk verveelde stem van de zanger laat je geloven dat je alle tijd van de wereld hebt. Slimme indienummers die gelukkig eindelijk het daglicht te zien krijgen, maar live nog veel werk nodig hebben.
Hadrian’s Wall is met eerdere deelnames aan de Orkaan van het Oosten, de Slag om Paaspop en de Achterhoekse BandCompetitie expert geworden in bandwedstrijden. Hieruit valt overigens absoluut niet te concluderen dat de band uit wanhoop meedoet: ze maken elke keer weer evenveel indruk. Opmerkelijk is het feit dat drummer Timon Hoitink de ‘frontman’ is. Met zijn jongensachtige zang en opvallende ritmes trekt hij (misschien zelfs onbewust) alle aandacht naar zich toe. De gitarist en bassist dienen slechts als ondersteuning in deze creatieve band, die nog steeds met de oude U2 en Moss moet worden vergeleken.
De finale vindt plaats in het redelijk grote openluchttheater in Eibergen. Hoewel bandcompetities over het algemeen mager bezocht worden, staat het bij El Jando goed vol. Deze Lichtenvoordse band kan rekenen op een vaste fanclub. Of het enthousiasme van de band overslaat op het publiek of andersom is niet helemaal duidelijk, maar het is een feit dat het helemaal los gaat. Een retestrakke drummer, een scherpe gitarist en een toetsenist die een show neerzetten, met nummers die flink wat electro bevatten.
Na drie slimme, creatieve en vernieuwende bandjes is het duidelijk dat Scar7 geen schijn van kans maakt. Uiteraard een zeer acceptabele metalband, anders hadden ze zichzelf nooit finalist mogen noemen, maar het is bijna onmogelijk om in het metalgenre origineel genoeg te zijn om de creativiteitsprijs te winnen. Het enige wat er op het podium uitspringt is de ‘God-houding’ van de (nogmaals tussen aanhalingstekens) ‘zanger’, afgewisseld met huppeltjes die in een aerobicsklas thuishoren.
Met Landing the Apollo, Hadrian’s Wall en El Jando staan er drie bands die elk op hun eigen manier erg veel potentie hebben, maar er kan er maar één winnen. De winnaar wordt door de jury omschreven als ‘de meest eigentijdse band met hun new wave techno rock’. Iets waar het publiek meerstemmig amen op zegt. Het is duidelijk: van Landing the Apollo en Hadrian’s Wall gaan we nog veel horen, maar El Jando krijgt de eer om de Achterhoek te vertegenwoordigen tijdens de Gesel van Gelderland.