Vanuit het hele land waren mensen naar Arnhem gereisd om nieuwe dingen te leren, zoals bij de workshop Songwriting met Blaudzun. Blaudzun, echte naam Johannes Sigmond, besprak met een stuk of twintig gelukkige muzikanten de manier waarop hij liedjes schrijft. Zo vergeleek hij liedjes schrijven met een kantoorbaan. "Als ik tien uur achter elkaar in de studio zit, dan lijkt het bijna een kantoorbaan. Ik schrijf liedjes en lunch tussendoor. Dat kan zo werken voor sommige muzikanten." Het kan natuurlijk ook zijn dat op een ander moment een briljant idee voor een nummer te binnen schiet. “Als je sex hebt, op de verjaardag van je zus bent of op vakantie, kan je ook een mooi idee in je hoofd hebben. Dat moet je dan ook meteen vastleggen. Daar zijn smartphones handig voor.” Mooi om te zien was de rustige manier waarop Johannes met zijn ‘leerlingen’ omging. Iedereen leek zich goed op zijn gemak te voelen en Johannes leek al jaren les te geven.
Gesel XL is meer dan bandjes kijken
Leren van de meesters uit het vak bij diverse workshops
Naast het uitgebreide programma van 83 bands bood Gesel XL ook workshops op de Jacobiberg. Zaterdagmiddag was het erg druk in de verschillende zalen. Muzikanten en niet-muzikanten gingen aan de slag met het bouwen van een gitaar, journalisten werden onderwezen in de popjournalistiek en singer-songwriters leerden van Blaudzuns kunsten. Een kleine greep uit het diverse programma.
In de bovenzaal van de Jacobiberg vonden de workshops Pop, hoe schrijf ik het op? plaats. Als eerste kwam de categorie interviewen aan bod door Ingmar Griffioen (VPRO’s 3VOOR12). Ingmar deelde drie interviews met Roosbeef uit, geproduceerd door verschillende websites. De deelnemers namen deze stuk voor stuk door en er kwamen zowel hilarische als scherpe reacties op de interviews. “De manier waarop Roosbeef wordt neergezet, lijkt ze bijna tegen oververmoeidheid aan te zitten. Als de interviewer nou even was doorgegaan, had hij haar makkelijk de Ziektewet in kunnen praten."
Daarna was het de beurt aan Joris Rietbroek (Kicking The Habit), die vertelde over het schrijven van een recensie. Het publiek kwam vooral tijdens deze workshop met veel vragen. Vragen als “Moet je vaktermen gebruiken in je recensie of maak je het dan te moeilijk?” of “Hoe schrijf je nou over een cd als die band nog helemaal niet bekend is?” wist Joris makkelijk te beantwoorden en het uur vloog snel voorbij door alle vragen uit het publiek.
Theo Ploeg (OOR) maakte in Nieuws in de popjournalistiek duidelijk dat je een eigen niche moet kiezen. Oftewel: baken je territorium af en ga niet alles doen dat op je pad komt. Daarnaast is de journalist als individu steeds meer aan het groeien. Hij is de spil in zijn netwerk. Ook werd aan beginnende journalisten de tip gegeven om aanvankelijk journalistiek naast een normale baan te doen. “Journalist ben je altijd, 24 uur per dag, 7 dagen in de week.” En hij voegde hier gekscherend aan toe: “We hebben daarom ook helemaal geen tijd voor ontspanning of relaties.”
Ondertussen was de grote zaal omgetoverd tot een woestijn van stof en zaagsel, waar vooral mannen (en twee dames) aan het zagen, schuren en lijmen waren. Ze bouwden een slide-gitaar van een sigarendoos, een plank en wat snaren.
De workshop Gitaarbouw zou eigenlijk maar drie uur duren, maar voor sommigen was het een bezigheid van een uur of vijf. Zo gemakkelijk is het niet. Het geluid dat uit de gitaren kwam, was in ieder geval te gek. Elke gitaar werd aangesloten op de versterkers om te kijken of hij het deed, en om natuurlijk even wat gitaarkunsten te vertonen.