Buitenaardse wezens en robots neergestreken in Nijmegen?

Op zoek naar de muzikale waarheid

Erik Nijsten ,

De afgelopen maanden verschenen er regelmatig video's op YouTube en foto's op Facebook van in elkaar geknutselde robots en ruimteschepen. Zijn er buitenaardse wezens en robots in de Waalstad neergestreken? Nee: van Area 51-achtige praktijken is in Nijmegen geen sprake. Het is allemaal het resultaat van VISITORS, het eenmansproject van Bertin van Vliet. Hoog tijd voor een interview!

Sciencefiction en muziek. Wie zijn of waren de belangrijkste inspiratiebronnen voor jou om tot de video's en de muziek te komen? 
"Bruce Haack is een grote inspiratiebron. Niet alleen qua sound (vocoder-stem en synthesizers) maar ook zijn humor en toegankelijkheid. En de Do-It-Yourself clips van Der Plan zoals Spacebob en Da Vorne Steht Ne Ampel laten zien hoe je met weinig middelen een hele leuke clip kunt maken. Daarnaast heb ik een kast vol met ex-rental VHS-tapes met b-films uit de jaren 70 waaronder enkele Italiaanse sciencefiction klassiekers. Deze films zijn fantastisch om hun knulligheid, maar tegelijkertijd ook om hun originaliteit. Voor mij is dit jeugdsentiment. Ik ben opgegroeid met Buck Rogers.”

Een van de eerste tekenen van VISITORS was een oproep aan eenieder om met een zelfgemaakt robotpak deel te nemen aan de videoclip We Are Robots. Hoe kijk je terug op het maken van die videoclip?
“Dat was inderdaad een soort startschot van VISITORS. De oproep was om robotpakken te knutselen en een robowalk door de stad te houden. De beelden daarvan zijn de videoclip geworden. Ik vond het best spannend om te organiseren en was heel benieuwd wie eropaf zou komen. Gelukkig deden er genoeg mensen mee. Ik ben heel blij met het resultaat van de clip en kijk met plezier terug op die dag. Veel mensen hebben de clip gezien op YouTube en ik word vaak aangesproken over 'dat ene nummer met die robots'. Sindsdien word ik vaker gevraagd om iets met kartonnen robots te doen.”

De eerste videoclip was niet We Are Robots, maar The Darkness. Kun je iets vertellen over die videoclip?
“Toen ik het nummer The Darkness had gemaakt, wist ik meteen dat hier een clip bij moest komen. Het is in samenwerking gemaakt met Nikki Ootjers en Hinde Chaâtouf en is ontstaan vanuit de karakters en kleding waar zij als duo kunstperformances mee doen. De clip is in een dag opgenomen en geregisseerd door Eli Walter en mijzelf. De video is een beetje een esoterisch verhaal waarin een dubbele entiteit vanuit de astrale werelden het einde van onze planeet verkondigt. Je begrijpt dat we hier veel lol mee hebben gehad.”

Inmiddels zijn er al vier video's verschenen. Na de derde video House verscheen onlangs de clip van No Flash Photography. Ben je van plan om voor elk nummer een videoclip te maken
“Dat zou leuk zijn! Ik heb altijd al de ambitie gehad om films te maken. Een speelfilm zit er waarschijnlijk niet in, maar in deze videoclips kan ik ook veel ideeën kwijt. Zolang ik een uitdaging zie qua techniek of vorm blijf ik video's maken. Ik vind het wel fijn als iedere clip een eigen stijl heeft. In de laatste clip heb ik veel tijd en energie gestoken. Volgens mij zie je dat er ook wel vanaf.”

In de vooralsnog laatste clip zien we niemand minder dan Frans de Waard in de hoofdrol als chagrijnig buitenaards wezen. Was het moeilijk om deze Nijmeegse geluidskunstenaar te strikken voor de hoofdrol?
“Het is een bekend gegeven dat muzikanten eigenlijk allemaal willen acteren en acteurs eigenlijk willen zingen. William Shatner, David Hasselhoff, Bruce Willis, Sting... nou ja, noem maar op. Ik ken Frans en vond hem simpelweg het meest geschikt voor deze rol. Dus heb ik de stoute schoenen aangetrokken en hem gevraagd. Tot mijn verbazing zij hij meteen ja. Maar goed ook, want wie anders dan Frans de Waard kan zo'n overtuigend chagrijnige alien neerzetten?“

De video's ademen een hoog Do-It-Yourself gehalte uit. Kies je daar bewust voor?
“Ja en nee. De video's zijn natuurlijk door mijzelf en zonder budget gemaakt. En ik maak dankbaar gebruik van de hulp van vrienden om te acteren en te assisteren. Voor de laatste video van No Flash Photography heb ik flink uitgepakt en mijn slaapkamer twee maanden lang opgeofferd en omgetoverd tot mini-filmstudio. Ik heb van karton en aluminiumfolie een decor van een ruimteschip gemaakt en voor het eerst gewerkt met een blauw scherm. Daarnaast heb ik in de post-productie voorzichtig wat digitale effecten toegepast. Het voordeel van Do-It-Yourself is dat je overal je eigen stempel op drukt. Dus wat dat betreft is het 'gewoon DIY' en ben ik blij dat je dat ziet. Ook vind ik kartonnen robots heel sympathiek. Het decor en effecten refereert zoals een sterrenstelsel gemaakt van koffie, melk en afwasmiddel, naar de sci-fi van voor alle Computer-Generated Imagery 'ellende'. Dat zijn dus wel bewuste keuzes. Ik probeer de video's wel zo goed mogelijk in elkaar te zetten qua montage.”

Inmiddels is er ook een heus album uit met tien elektropop-tracks. Had je bij aanvang al een idee om een dergelijk album te maken of schreef het album zichzelf
“Ik liep al een tijdje rond met het idee om iets met sciencefiction te doen. The Darkness was het eerste nummer en We are Robots het tweede. De volgende acht nummers schreven zichzelf. Vooral qua tekst was het heel inspirerend om vanuit het perspectief van een buitenaards wezen te schrijven. Sommige teksten zijn redelijk abstract, poëtisch misschien zelfs. Andere zoals House en No Flash Photography zijn ware comedies.“

Het album heb je in je eentje opgenomen. Kun je een tipje van de sluier oplichten en iets meer vertellen over hoe je te werk gaat?
“Dit is voor het eerst dat ik met het muziekprogramma Ableton Live heb gewerkt. Ik ontdekte het voordeel dat je beats en grooves kunt maken en het werkelijke componeren van een song kunt uitstellen en bijna alles tot in de details nog kunt aanpassen. Het gemak en de vrijheid die je hebt als componist hiermee is zo ongelooflijk dat het soms best moeilijk is om tot keuzes te komen. Mijn stijl is song gebaseerde popmuziek. Dus iedere track duurt ongeveer vier minuten. Ik vind het fijn als bas- en melodielijnen elkaar aanvullen in plaats van opstapelen. Daarnaast heb ik veel naar Indonesische Krong Chong geluisterd: wie weet hoor je dat terug.”

Inmiddels heb je ook al live met VISITORS opgetreden. Krijgt dat nog een vervolg en wat kan het publiek dan verwachten?
“Ik heb een ultramoderne robot en twee buitengewoon charmante aliens bereid gevonden om mij op het podium bij te staan. We spelen de nummers live met 80's Yamaha-keyboards, gitaar en percussie-instrumenten. We hebben slechts een paar keer opgetreden nu en het smaakt naar meer. “

Wat mogen wij in 2013 van VISITORS verwachten?
“Meer clips natuurlijk, een hoorspel, live optredens en een sciencefiction speelfilm helemaal gemaakt van karton en aluminiumfolie. Dat laatste is wellicht toekomstmuziek.”