Bekijk ‘t maar! INTERO – Propaganda Invasion

Lokale acts met hun clip en het verhaal

Erik Nijsten ,

Video Killed The Radio Star klonk het ooit. Dankzij muziekzenders als MTV, TMF en vooral YouTube, zijn videoclips tegenwoordig bijna niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. In de rubriek Bekijk ‘t maar! stellen wij een aantal vragen aan lokale bands en de filmmakers over hun videoclip. In deze aflevering: INTERO en filmmaker Tristan van Doorn.

Waar en wanneer hebben jullie de videoclip opgenomen?
INTERO: "De clip is 6 februari opgenomen in Groesbeek, in OJC Maddogs. Dat vonden we wel gepast, omdat onze roots in die tent liggen. We worden daar regelmatig teruggevraagd om op te treden. Voorheen repeteerden we in Groesbeek en gingen we na afloop vaak nog een biertje pakken bij Maddogs. Toen we vroegen of we daar op mochten nemen, zei men daar meteen volmondig: JA!"

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om de video te maken zoals hij nu is geworden?
INTERO: "Een budget hadden we niet, want we zijn niet rijk. Het moest dus sowieso low-budget. De tekst van het nummer gaat over de beperkte en partijdige berichtgeving die we bij ons op het nieuws zien over conflicten in het Midden-Oosten. Daarom kwam de regisseur met het idee om bestaande oorlogsbeelden uit de media te gebruiken."
Tristan van Doorn: "In een gekke bui had ik de band benaderd voor het maken van een videoclip tegen een onkostenvergoeding en zij kwamen aan met twee nummers: Propaganda Invasion en Deathgroove. Voor Deathgroove was al snel duidelijk dat er een redelijk budget nodig was, dat niet voorhanden was. Propaganda Invasion kon daarentegen wel 'less is more' worden verfilmd, dit met dank aan de enorme mediamaatschappij waarin alles gefilmd én op internet geplaatst wordt. Het was toen al snel duidelijk hoe de clip eruit zou komen te zien."


Is er nog iets leuks/spannends/bijzonders voorgevallen tijdens de opnames?
INTERO: "De zanger had last van een zware buikgriep tijdens de opnames. Maar: 'the show must go on!' Tussendoor heeft hij liggen slapen met z’n kop op bar en hij moest vaak naar de wc. Uiteindelijk zie je er weinig van in de clip, behalve wat grote wallen onder z’n ogen."

Wat zijn de kosten geweest van de videoclip? Hoe hebben jullie deze gefinancierd?
INTERO: “Er zijn praktisch geen kosten gemaakt, alleen reiskosten. We hadden de mazzel dat de filmmaker de muziek vet vindt en daarom zelf met ons contact heeft opgenomen met de vraag of hij een clip voor ons mocht maken. Hail Tristan!”

Wie is de maker(s) van de videoclip?
"Tristan van Doorn, van Van Doorn AV Producties uit Soest."

Welke materialen zijn gebruikt om de clip te maken?
Tristan van Doorn: "Voor de clip hebben we een redelijk simpele camera gebruikt, een spiegelreflexcamera met filmmogelijkheden. Qua apparatuur had ik meer bij me, maar dit was niet nodig. De stagebelichting kwam van OJC Maddogs. De montage is gedaan met Final Cut Pro. That's it, we hebben maar twee apparaten gebruikt."

Heb je nog tips voor andere bands/filmmakers voor het maken van een videoclip?
Tristan van Doorn: "Laat de muziek leidend zijn in een clip. Veel artiesten hebben het idee dat een vette clip met veel special effects en beroemdheden een nummer beter kan promoten (en verkopen), terwijl dit niet zo is. Het gaat de fan immers om de muziek."
INTERO: "Leg de lat niet te hoog en vooral zelf niet gaan het kloten met beelden en montage als je daar weinig tot geen ervaring in hebt. Sommigen denken dat als ze maar alle benodigde apparatuur en software hebben dat het dan wel goedkomt. Maar dat slaat natuurlijk nergens op, als je een dure gitaar hebt wil dat nog niet zeggen dat je erop kunt spelen. Zoek er vooral iemand bij die verstand van zaken heeft en hart voor de muziek."

Wat is jullie favoriete videoclip/regisseur en waarom?
Tristan van Doorn: "One van Metallica, een redelijk simpele videoclip met de band die speelt in een verlaten warenhuis afgewisseld met shots van een man die zwaargewond in een ziekenhuisbed ligt en scènes uit de antioorlogsfilm Johnny Got His Gun. Het thema van de film en het nummer komen zeer overeen en hier hebben de filmmakers slim gebruik van gemaakt zonder al te veel af te leiden van het daadwerkelijke nummer."
INTERO: "Stone The Crow van Down, vanwege de broeierige sfeer die de clip uitstraalt: geen poespas, down to earth, met mooie beelden van vergane glorie in een oude haven in Mississippi. Ook een te gekke clip (die gaat over het maken van een clip) is Wires van Red Fang."