Ook in 2012 een editie van het Oddstream festival

Directeur Doeko Pinxt: "We zien de interactieve kunst en multimedia als aanvulling op het huidige aanbod in de stad."

Tekst: Lucas Vergeest ,

Het kan weinig muziekliefhebbers ontgaan zijn; het kersverse Oddstream festival dat afgelopen juni plaatsvond in en rondom te Vasim kampte met tegenvallende bezoekersaantallen. Toch is er voor 2012 weer een editie gepland. Een interview met Doeko Pinxt, directeur van Oddstream.

Directeur Doeko Pinxt: "We zien de interactieve kunst en multimedia als aanvulling op het huidige aanbod in de stad."

Het kan weinig muziekliefhebbers ontgaan zijn; het kersverse Oddstream festival dat afgelopen juni plaatsvond in en rondom te Vasim kampte met tegenvallende bezoekersaantallen. Toch is er voor 2012 weer een editie gepland. Een interview met Doeko Pinxt, directeur van Oddstream.

Waarom hebben jullie besloten een tweede editie van Oddstream te organiseren?
De insteek van Oddstream was om er een jaarlijks festival van te maken en vanuit dat oogpunt zijn we destijds met Oddstream begonnen.

Hoe heb je de eerste editie ervaren?
Wanneer je met een hardwerkend team een mooi kwalitatief festival neerzet maar je hebt tegenvallende bezoekersaantallen, dan is dat op dat moment een deceptie voor iedereen. Je hebt je doelen dan gewoon niet gehaald. Je kunt dan of compleet instorten of je wonden flink likken, reflecteren met Jan en alleman en alsnog besluiten om te stoppen of om door te gaan. Wij zijn in staat geweest om door te gaan mede omdat wij, en ook onze samenwerkingspartners, voldoende potentie in Oddstream zien. Met name de interactieve kunst en multimedia zien we als een aanvulling op het huidige aanbod in de stad. We zijn nu inmiddels vijf maanden verder en veel kunstwerken die hun wereldpremière op Oddstream hebben beleefd, zijn nu te zien op vele festivals zowel in Nederland als daarbuiten. Dat maakt de deceptie die we voelden net na het festival kleiner.

Wat zullen jullie komend jaar veranderen?

Oddstream moet een duidelijker profiel gaan krijgen. Er moet een aanleiding zijn waarom een artiest op Oddstream staat. Elke artiest die met hetzelfde repertoire op elk ander festival kan staan, heeft in principe niets te zoeken op Oddstream. Een artiest of band die bijvoorbeeld samen met een videokunstenaar een bijzondere productie neerzet willen wij graag op Oddstream hebben. Er moet een link met visuals en/of multimedia zijn om artiesten voor Oddstream te programmeren. We nemen afscheid van de brede muzikale podiumprogrammering en het festival zal één dag korter duren (26,27,28 oktober 2012). Qua muziek blijft Club Oddstream, de nachtprogrammering gericht op elektronische muziek in de Vasim, overeind. Het is een wens van mij om speciale producties te maken met ‘bekendere’ artiesten gecombineerd met videokunstenaars, die we als apart concert gaan programmeren in het centrum. Of dat bij de tweede editie gaat lukken of dat we dat tussendoor of bij de derde editie gaan doen, is nu nog onduidelijk.

De expositie gaat zich uitbreiden. Twee weken voor Oddstream verandert de Vasim in een ‘artist in residence’ waar Europese talenten op het gebied van kunst en technologie bij elkaar komen om kunstproducties te maken die tijdens Oddstream in het centrum van Nijmegen vertoond worden. Oddstream wil zich nadrukkelijk als een producerend festival gaan profileren en zichtbaar zijn voor een breed publiek. Het rauwe ‘undergroundgevoel’ van de Vasim leent zich goed voor kunstproducties en de Club Oddstream-programmering. Het centrum leent zich weer goed om een breed publiek te verwonderen met ondermeer lichtkunst, interactieve kunstinstallaties en multimediaperformances. Onlangs ben ik bij Glow in Eindhoven geweest. Daar krijgen ze in één week tijd 360.000 mensen op de been uit alle lage van de bevolking die vier kilometer langs allerlei lichtkunst en mediakunstinstallaties lopen.  Dat is een bevestiging van mijn beeld dat de soort kunst die Oddstream exposeert de meest toegankelijke vorm van kunst is. Het is alleen wel de meest moeilijk communiceerbare kunstvorm. Als ik ‘lichtkunst’ of ‘interactieve kunstinstallatie’ zeg, dan weten weinig mensen waar ik het over heb. Je moet het zien en ervaren en dat willen we bewerkstelligen bij de tweede editie van Oddstream. Een deel van de expositie zal daarom ook gratis toegankelijk zijn en nadrukkelijk zichtbaar zijn in de openbare ruimte.

Het thema voor volgend jaar is ‘transformatie’. Wat houdt dat in?
Concreet is dat alle kunstproducties transformatie als uitgangpunt hebben. De hele expositie en de programmering zullen een link hebben met dit thema. Als we speciale producties programmeren waar muzikanten met videokunstenaars samenwerken, zal dit tevens hierin terug te zien zijn.

In plaats van begin juni is nu gekozen voor eind oktober. Hoe zijn jullie daar bij gekomen? Betekent dit dat het festival meer indoor zal zijn?
We willen in het centrum en de openbare ruimte aanwezig zijn met ondermeer lichtkunst en video mapping-projecties. Eind oktober is een periode waarin het al redelijk vroeg donker wordt. Dan komen deze beter tot hun recht. Het festival zal zowel indoor als outdoor zijn, echter niet outdoor bij de Vasim, zoals vorig jaar. Tegelijkertijd geeft de late datum ons voldoende tijd om een stevige tweede editie neer te zetten.

Zoals je al zei, zullen er ook door het jaar heen multimedia-performances en kleine club-edities georganiseerd worden. Wat is daar het idee achter?
Het idee hierachter is dat we mensen meer bekend willen maken met multimedia, interactieve kunst, lichtkunst en de soort muziek die we op Oddstream programmeren, zodat we een grote achterban creëren en onze naam bekender wordt.

Hoewel wij Oddstream een uitstekend alternatief op een fantastische locatie vinden, vielen de bezoekersaantallen tegen, hebben jullie ongetwijfeld verlies geleden en stonden jullie op de rand van faillissement. Wat gaan jullie veranderen om komend jaar een succesvollere editie neer te zetten?
Een eerste jaar voor een festival is altijd zwaar en in dit geval hebben we het onszelf ook niet makkelijk gemaakt door het direct (te) ambitieus neer te zetten. Hetgeen wat hier boven staat geeft al deels aan hoe we het anders gaan aanpakken. De keuze om geen brede muziekprogrammering neer te zetten is zowel een grote kostenbesparing als een inhoudelijke keuze. De ticketprijs voor Club Oddstream zal tevens aangepast worden. Die zal iets lager worden. Tegelijkertijd komen er losse tickets voor individuele shows en performances. Het meer ‘underground’-gedeelte programmeren we in de Vasim en het meer publiekstoegankelijke gedeelte verplaatsen we naar het centrum. Dat is tevens een inhoudelijke keuze omdat we echt een breed publiek willen bereiken. In een later stadium kunnen we meer bekendmaken over waar in het centrum Oddstream gaat plaatsvinden.

Zijn er al sponsors of subsidies voor de komende editie?

Er zijn een aantal sponsoren die bij de tweede editie weer van de partij zullen zijn, er komen een aantal nieuwe samenwerkingspartners die tevens financieel of in natura zullen bijdragen en voor de rest zijn we druk bezig om de financiering voor de tweede editie veilig te stellen.