This is HOW WE JAM!, samenspelen en leren

Nieuwe cross-over jamsessie mét workshop

Tekst: Felicia Tielenius Kruythoff ,

Een nieuw concept, jongerenjamsessies vroeg op de avond, voorafgegaan door een workshop. Bovendien worden stijlen en groepen gemixt. Cross-over is het toverwoord. 3VOOR12/Arnhem-Nijmegen sprak met Majied Bahramy en Aram Scholten, de initiatiefnemers van het project.

Nieuwe cross-over jamsessie mét workshop

This is HOW WE JAM! is een initiatief van de Lindenberg en Stichting PAN, in samenwerking met New Arts Nijmegen. Het is een nieuw concept, een jamsessie speciaal gericht op jongeren. Daarnaast zijn er workshops voor de onervaren muzikanten om de drempel wat lager te maken. 3VOOR12/Arnhem-Nijmegen sprak met Majied Bahramy en Aram Scholten, de initiatiefnemers van het project.

Wat is er nieuw aan deze jamsessies vergeleken met de anderen?
Majied: “Wij willen de jamsessie toegankelijker en laagdrempeliger maken voor jongeren. De jamsessies die we al kennen in Nijmegen zijn door het niveau vaak minder toegankelijk voor jongeren die nog niet zo ervaren zijn. Bovendien eisen de volwassenen ook tijd op het podium. Door ons speciaal op jongeren te richten willen we de stap voor hen kleiner maken.”
Aram: “Daarom beginnen we al om zeven uur ’s avonds. Nijmegen heeft een grote sessiegeschiedenis, maar de meeste jamsessies beginnen rond een uur of elf ’s avonds en dat is voor jongeren die de volgende dag naar school moeten, gewoon te laat.”

Majied: “Ons doel is om jongeren te laten groeien in hun talenten en om een jong publiek ook de kans te geven om op een podium te staan. Voorafgaand aan de jamsessies geven we daarom twee workshops. De ene voor muzikanten die al bezig zijn en die we verder willen stimuleren in hun groei. Deze workshop wordt verzorgd door Stichting PAN en is wat inhoudelijker. Hij gaat onder andere over dingen waar je als beginnende band mee te maken krijgt. De andere workshop wordt gegeven door de Lindenberg en is gericht op jongeren die nog geen ervaring hebben. Zo kunnen ze leren jammen en samenspelen.”
Aram: “Er zijn twee soorten muzikanten. Enerzijds de autodidacten die wat ondersteuning nodig hebben in de theorie, en anderzijds de mensen van de muziekschool die we willen leren om wat vrijer te spelen. Deze twee groepen willen we graag met elkaar integreren.”

Aram: “Ik zal als sessieleider een ietwat andere rol gaan aannemen dan bij andere jamsessies. Normaal gesproken geef ik aan wie wanneer zijn tijd op het podium krijgt. In dit geval zal ik me meer als begeleider gaan opstellen. Aangeven wanneer iemand de leiding kan nemen of zich juist wat terughoudender kan opstellen. Ik zal ze leren hoe ze op muzikaal gebied met elkaar kunnen communiceren.”
Majied: “We willen tevens benadrukken dat we niet enkel mikken op de muzikanten zelf, maar dat we daarnaast hopen veel publiek binnen te halen.”

Jullie geven duidelijk aan dat jullie stijlen willen gaan mixen. Niet alleen rock, blues en jazz, maar ook hiphop en met name rap.
Majied: “Door het mengen van muziekstijlen kunnen mooie nieuwe producten ontstaan. We zijn benieuwd hoe dat uitpakt in een vrije vorm, zoals het jammen.”
Aram: “In een jamsessie is het lastig om een zanglijn te integreren. Je moet ter plaatse een tekst, een ritme en een melodielijn verzinnen. Dat is een extra dimensie vergeleken met de andere instrumenten. Rap is daarom uitstekend geschikt voor een jamsessie, omdat de melodielijn niet nodig is. Bovendien heeft rap al een traditie van freestyle.”

Het mengen houdt niet op bij de muziek.
Majied: “We werken samen met New Arts Nijmegen, dat gericht is op nieuwe kunst die mede de jongerencultuur aanspreekt. Hiermee willen zij jongeren samenbrengen. Door ons te richten op verschillende stijlen, willen we zoveel mogelijk groepen met elkaar kennis laten maken. Een ontmoeting door middel van muziek dus. Integratie van de verschillende muziekstijlen zorgt tevens voor integratie tussen verschillende groepen in de samenleving. Muziek is grenzeloos en taalloos. Jongeren die moeite hebben met elkaar te communiceren, kunnen de muziek daarvoor gebruiken.”
Aram: “Jongeren die in het publiek misschien nooit met elkaar zouden praten, gaan nu wél samenspelen. En daardoor raken ze in elkaar geïnteresseerd.”

De sessies vinden plaats in de Lindenberg Aldenhof. Waarom helemaal in Dukenburg en niet in het centrum?
Majied: “In het centrum is al genoeg te doen. We willen jongeren bereiken voor wie de stap naar een jamsessie nu nog te groot is. Juist de jongeren in Dukenburg zullen wel twee keer nadenken voordat ze op hun fiets stappen om een half uur heen en een half uur terug te fietsen voor een avond muziek. Nu brengen we de muziek naar hen toe.”

Er zullen in totaal maar drie sessies plaatsvinden in dit project en ook nog eens ver uit elkaar: in februari, april en in juni. Waarom geen wekelijkse of maandelijkse sessie?
Majied: “We vinden kwaliteit belangrijker dan kwantiteit. Dit is een pilotproject en we willen graag dat het succes heeft, dus we stoppen veel tijd in de organisatie en voorbereiding. Mocht het succesvol zijn, dan gaan we uiteraard nadenken over maandelijkse sessies.”
Aram: “We willen daarnaast iets van exclusiviteit uitstralen. Bij een wekelijkse of maandelijkse sessie is het te vrijblijvend en blijf je ook wel een keer een avond thuis. Op deze manier hopen we dat de jongeren alle drie de keren zullen komen, en zo het proces volledig meemaken.”

Ben je enthousiast geworden? Als muzikant of gewoon nieuwsgierig? Kom dan naar de Lindenberg, Aldenhof nr. 13-90. De sessies zijn gratis toegankelijk en vinden plaats op 11 februari, 8 april en 10 juni van 19:00 tot 23:00 uur.

Meer info over het programma van de workshops is te vinden op sites van de Lindenberg, Stichting PAN en New Arts Nijmegen.