Muzikale Opvoeding: Aafke Romeijn

3VOOR12/Arnhem-Nijmegen spreekt met Aafke over haar muzikale voorkeuren

Tekst: Bernard Bodt / Foto: Archief ,

Op tweede kerstdag kan je na het kerstdiner heerlijk uitbuiken in Merleyn! Deze avond zullen Marten de Paepe en Aafke Romeijn met fijne klanken kerst 2011 tot een mooi einde brengen. Speciaal in het kader daarvan spraken we met Aafke over platen die van grote invloed zijn geweest op haar muzikale opvoeding.

3VOOR12/Arnhem-Nijmegen spreekt met Aafke over haar muzikale voorkeuren

Op tweede kerstdag kan je na het kerstdiner heerlijk uitbuiken in Merleyn! Deze avond zullen Marten de Paepe en Aafke Romeijn met fijne klanken kerst 2011 tot een mooi einde brengen. Speciaal in het kader daarvan spraken we met Aafke over platen die van grote invloed zijn geweest op haar muzikale opvoeding.

Na zes jaar als zangeres van Mister Blue Sky actief te zijn, werd het wegens een groot liedjesoverschot tijd voor een soloproject. Dit najaar bracht Aafke Romeijn haar solodebuut Stella Must Die! uit. Een plaat over mooie meisjes, stiekem zoenen in het fietsenhok, gooien met keukenmessen, en Stella natuurlijk. Een plaat om te janken, maar dan wel op de goede manier. Tweede kerstdag komt Aafke met piano en accordeon naar Nijmegen om het verhaal van Stella ten gehore te brengen. Wees erbij!

Wat was de allereerste lp/cd die je kocht?
Dat was het debuutalbum van de Spice Girls, toen ik een jaar of 8 was. Ik wilde het dolgraag hebben omdat de muziek perfect was voor de streetdance-choreografietjes die ik elke avond in elkaar knutselde. En zonder dat was ik ook gewoon groot fan hoor. Mijn hele kamer was behangen met posters van de meiden. Ik heb er een onevenredig grote liefde voor plateauzolen aan overgehouden.

Wat was de lp/cd die je bewoog om te gaan zingen?
Dat was Cocoon Crash van K's Choice. Het was de eerste keer dat muziek me werkelijk raakte, dat ik het idee had dat het over mezelf ging. Ik denk dat ik een jaar of elf was. Vanaf die tijd wilde ik zulke muziek maken: muziek die je boos maakt.

Welke lp/cd heeft de singer-songwriter muziek doen veranderen?
David Bowie, en dan maakt het niet uit welke LP. Als singer-songwriter maak je geen kunst. Je bent zelf het kunstwerk. Je moet jezelf constant opnieuw uitvinden. Dat heeft Bowie goed begrepen. Bovendien schrijft hij briljante muziek.

Wat is je favoriete singer-songwriter lp/cd?
Grace van Jeff Buckley. De enorme creativiteit die van het album af spat, het idee dat je als singer-songwriter keihard kunt rocken zonder de intimiteit van je liedjes kwijt te raken, de openheid en directheid van Jeff's stem - fantastisch. En dan nog de doe-het-zelf-mentaliteit die eraan ten grondslag ligt. Jeff was zijn tijd ver vooruit. Tot slot ontdekte ik het album pas na zijn dood. Ik was 15 en onmiddellijk verliefd op zijn muziek en zijn hoofd. Pas een paar dagen na de eerste luistersessie ontdekte ik dat hij verzopen was. Ik ben wekenlang ontroostbaar geweest.

Welke lp/cd heeft je kijk op muziek drastisch doen veranderen?
Ik denk dat elke luisterervaring je kijk op muziek verandert. Het is lastig daar één album aan te koppelen. Persoonlijk zou ik Jacques Brel willen noemen. Hij leerde me al op jonge leeftijd dat je geen briljant zanger hoeft te zijn (of zelfs maar knap) om me keer op keer weer aan het janken te krijgen. Zijn teksten zijn zo ijzersterk, de intentie druipt van zijn stemgeluid. Ik heb niet voor niks één van zijn teksten op mijn arm laten tatoeëren.

Wat is het beste liedje ooit?
Tsja, dat is natuurlijk de Vraag der Vragen. Het antwoord verandert steeds, maar het nummer dat bovenaan mijn lijstjes blijft staan is Voir Un Ami Pleurer, van Jacques Brel. Draai het niet, want je kunt me opdweilen.

Wat is de beste lp/cd ooit?
Pff... ehm... dat is OK Computer, van Radiohead. Omdat elk liedje op mijn begrafenis gedraaid mag worden. Da's knap, als dat je lukt.

Wat is de laatste lp/cd die je gekocht hebt?
The Seldom Seen Kid (met het BBC Concert Orchestra) van Elbow. Het is de soundtrack van het boek wat ik aan het schrijven ben: Het professionele leven van Keetje Kwant. Het laatste nummer van het album heb ik veertig keer achter elkaar gedraaid, terwijl ik het laatste hoofdstuk van mijn boek schreef. Erg beladen, maar zo ontzettend mooi. “Never really good at goodbyes.”

Waarom moeten we 26 december naar Merleyn gaan?
Omdat niets saaier is dan op Tweede Kerstdag bij je schoonmoeder op de bank te zitten. Bovendien ga ik Last Christmas van Wham coveren. In het Nederlands.

Wat vind je van de andere muzikant die optreedt?
Marten is een aardige gast die mooie liedjes schrijft en ook nog eens keihard werkt om ze aan de man te brengen. Ik heb hem een tijdje geleden geïnterviewd over de release van zijn album Boskoop, en wat hij toen in de Ekko heeft neergezet getuigt van een creativiteit waar je u tegen zegt.