Krach gaat van herrie naar dansvreugde

De Krach-isering van Nederland is begonnen!

Tekst: Sebastiaan Bevers / Foto's: Tom Roelofs ,

In januari komt het debuut van de Arnhemse electro-rockers uit. Gisteravond gaf Krach een voorproefje op dat wat komen gaat met een ep-release party in Luxor Live. Het troetelkindje van de maand onderscheidde zich muzikaal in twintig minuten, maar daar gingen twintig tenenkrommende minuten aan vooraf.

De Krach-isering van Nederland is begonnen!

Er was eens een bandje dat With Ice heette. Dat deed het voor een bandje uit de regio best aardig, maar de deur naar de grote nationale podia bleef gesloten. Ineens veranderde de band zijn naam en dat was al snel nationaal nieuws. Zo werd een bandje uit Arnhem het troetelkindje van de maand, met extra aandacht van 3VOOR12 en 3FM. Maar wat niemand in de gaten had, was dat Krach al meer dan een jaar bezig is met het kloppen aan de deur van het grote publiek. De Krach-isering van Nederland is begonnen!

De beginnende opmars van Krach wordt gevierd met een ep-release party in Luxor Live. De ep is een voorproefje van het debutalbum dat in januari uit zal komen. Maar als de cd dezelfde erbarmelijke kwaliteit heeft als het eerste half uur, dan moge God genadig zijn. Krach hangt graag het feestbeest uit met verdachte hitgevoelige ritmes, vuige rock en een energiek optreden. Jammer alleen dat de variatie ver te zoeken is. Krach zoekt zijn heil in clichés. De nummers zijn praktisch allemaal  klonen van elkaar en kennen allen dezelfde opbouw en voorspelbare spanningsboog. Krach gaat er hard tegenaan, bouwt een rustmoment in om de electronica op te voeren en explodeert dan in een brei aan geluid en energie. In dat opzicht maakt Krach zijn naam waar. Het is immers het Duitse woord voor herrie.

Na een korte speech en heel wat dankwoordjes wordt de megafoon erbij gepakt en dat lijkt onverwachte krachten los te maken. Het electro-verrassingspaket wordt nu volledig uitgepakt: de electro-breaks zijn langer, worden beter verwerkt in de rockpassages en er wordt meer met de vorm gespeeld. De overgangen van rock naar electro zijn soepeler en minder plichtmatig. De geluidsexplosies worden subtiel ingezet, in plaats van uiterst voorspelbaar waardoor het optreden aan broodnodige spanning wint. Sowieso doet Krach de door hun zelf bedachte term ‘kinetische rock’ nu meer eer aan. De muziek is uiterst dansbaar geworden en de beleving op het podium en onder het publiek lijkt alleen maar groter te worden. Het culmineert allemaal in een perfecte overgang naar de dj-set van Die Lui.