Naast een grootschalig feest in poppodium Doornroosje, zal de Nijmeegse platenzaak De Waaghals ter ere van zijn 25-jarige bestaan voor het eerst op bij het Affaire festival in juli opduiken. Na vijf opeenvolgende jaren is het de organisatie van dit festival eindelijk gelukt om de platenzaak overstag te laten gaan. Geheel onvoorbereid op het interview reageert mede-eigenaar Paul van Leur nuchter op de felicitaties. “Ach ja, we gaan gewoon door hè? Inmiddels is het toch tijd geworden om de banden met de bezoekers en muziekliefhebbers extra aan te halen.” Of ik niet met een collega van hem het interview zou hebben: “Uhh, volgens mij zit hij thuis voetbal te kijken, haha.”
De Waaghals is een interessant verborgen geheim voor de incrowd muziekliefhebbers. Genesteld in een bescheiden uithoek zal menig stadbezoeker het nooit bemerken. Maar volgens de filosofie van guerrilla oorlogsvoering hebben ze juist van een zwaktebot hun sterke punt gemaakt. Het oogt klein, maar het is verre van commercieel met een unieke uitstraling en sfeer. Ondanks de essentiële pogingen om op een alsmaar veranderende omgeving in te spelen is De Waaghals altijd hetzelfde gebleven. Hierdoor is het door de jaren heen een vertrouwde habitat geworden om langzaam het vinyl door de vingers te laten glijden.
Je zou denken dat zo’n verscholen hol nooit 25 jaar door kan bijten. Paul weet echter wel waar het aan ligt. “Een sterk punt van de Waaghals is dat iedereen zijn eigen speciale kennis, liefhebberijen en zelfs klanten heeft. Platenwinkels waar leuke dingen gebeuren en waar werknemers voor hun plezier werken hebben de toekomst. Grote maatschappijen zijn eigenlijk compleet de weg kwijt. Als je simpelweg niet meer weet wat je verkoopt dan ga je achter lopen. Wij zijn natuurlijk blij dat we rond kunnen komen maar we staan hier allemaal voornamelijk voor ons plezier.”
Het is een mentaliteit die de platenzaak ook ambieert uit te stralen op het Valkhofterrein in juli. In een standplaats zullen cd’s en lp’s worden aangeboden van alle mogelijke bands die dit jaar present zijn. Onder begeleiding van de artistieke capriolen van lokale dj’s, vj’s, en videokunstenaars hoopt De Waaghals een notabele belevenis te kunnen leveren. “We proberen een tent te creëren waar muziek in de volle breedte aan bod komt zoals bij ons het geval is”.
Godfried Verstegen, directeur van de-Affaire verklaart zijn keuze voor de underdog nader: “Muziek moet je ondersteunen. Waar wij dat eens in het jaar met de-Affaire doen, is De Waaghals hier het hele jaar mee bezig. Het leven van een artiest is niet bepaald gebouwd op zekerheden. Zodoende hopen wij dat de optredens zullen leiden tot directe verkoop. Dat kan bij De Waaghals zijn, maar natuurlijk kunnen andere platenzaken daar ook een rol in spelen. ”
Ondanks eerdere verzoeken vanuit de organisatie is het de platenzaak niet eerder gelukt een verschijning te maken op de-Affaire. “We hadden de middelen gewoonweg niet om dit te organiseren” meldt Paul. Dankzij een ruime voorbereidingstijd van een jaar en aangetrokken organisatietalent is het dit jaar wel gelukt."
Met tienduizenden bezoekers van het festival kan het niet anders dan dat dit ook terug te zien zal zijn in de verkoopcijfers.” Ja, zeker ook op de lange termijn” beaamt Paul.”Maar het is niet zozeer dat we daar een dikke winst zullen maken. Je investeert voornamelijk in een hoop goodwill. Je bent betrokken bij iets heel moois. de-Affaire is een heel bijzonder feest, en gratis! Wat natuurlijk uitzonderlijk is. Het heeft als popplatform veel te bieden, maar ik vind het heel leuk om te zien dat er ook veel ruimte is voor lokaal talent. Het is meer dan alleen maar mooie titels verkopen. Mocht het een succes worden dan gaan we het volgend jaar zeker weer doen, maar dan grootser!”