De St. Stevenskerk is al vaker de setting geweest voor fraaie concerten, maar aanstaande zaterdag wordt er eentje om in te lijsten. De organisatie InDeepEnd verzorgt dan namelijk een avond met onalledaagse acts als Faerydae, Arcana en Deleyaman, die liefhebbers van filmachtige, epische muziek a la Dead Can Dance, Sigúr Ros of de soundtrack van de film Gladiator absoluut zal aanspreken. Wij spraken met Ron Schoonwater van InDeepEnd over de insteek van hun organisatie, de bijzondere setting en uiteraard ook de bijzondere bands.
Wat is InDeepEnd precies?
InDeepEnd is eigenlijk een verbastering van het Engelse woord independ (onafhankelijk), maar ook voor In Deep End – wat je vrij zou kunnen vertalen als ‘In het diepe einde’. Het eerste zegt meer over de organisatie. We zijn onafhankelijk van de bekende, gesubsidieerde organisaties. Het tweede gaat meer over de muziek. Muziek die verder gaat dan de traditionele top 40 muziek en datgene wat doorgaans de aandacht krijgt, ook in het zogenaamde ‘alternatieve circuit’.
Let wel, we voelen ons zeker niet beter dan andere organisaties, maar wel anders. Vooral als het om de keuze van muziek gaat. De bands die we momenteel boeken zit vaak tussen klassiek, middeleeuws, wereldmuziek en pop in. Een mix die je bij andere podia veel minder tegenkomt.
Wanneer is het idee hiervoor onstaan?
Eigenlijk al toen we samen met de Goudvishal begonnen met het programmeren van (dark)folk, (dark)ambient, medieval concerten. Die avonden waren erg succesvol en trokken behoorlijk wat publiek. Daarnaast hebben we concerten georganiseerd in de W2 in ’s-Hertogenbosch. Daar programmeerden we naast de genoemde stijlen ook wave, rock en electro onder de naam Unknown Pleasure. We hebben ook regelmatig bands geboekt op verschillende festivals en plekken in Nederland.
De afgelopen jaren hebben we veel bands geboekt die nog nooit in Nederland gespeeld hadden en eigenlijk doen we dat nog. Zoals VocaMe, Omasphere (1 mei) en Deleyaman (5 juni). De doelstelling is eigenlijk, bands met mooie muziek live in Nederland laten spelen. Vooral die bands die eigenlijk nooit opgepakt worden door het reguliere circuit.
Vanwaar de keuze voor de St. Stevenskerk?
Het idee om in onze thuisstad iets te organiseren leefde al langer. Nijmegen is een mooie stad die, als oudste stad van Nederland, perfect past in de sfeer die wij uitdragen (een mix van oud/klassiek met nieuw). Daarnaast regelden wij een paar keer de bands voor enkele optredens in Nisse in een kerk, met Irfan, Corde Oblique en Ashram. Op een dergelijke locatie bleek de muziek die we nu boeken uitermate succesvol, de sfeer en akoestiek is hier echt perfect voor. Bovendien bleek dat een veel breder publiek zich aangesproken voelde door de muziek dan in een popzaal.
De St. Stevenskerk is natuurlijk een schitterende plek om concerten te mogen geven. Bovendien zijn de mensen er erg behulpzaam en wilden zij graag meewerken aan een cultureel muziek project als dat van ons. Kortom, de mooiste locatie denkbaar.
Kunnen we in de toekomst meer van dit soort projecten verwachten?
Dat is een moeilijke vraag. Het idee was om met de huidige twee concerten twintig jaar organiseren van concerten af te sluiten. Aan de andere kant kruipt het bloed waar het niet gaan kan en hebben we nog ideeën/ ambities en plannen genoeg. Zo zijn we momenteel in onderhandeling met het Gebroeders van Limburg festival of wij een muzikale openingsavond op vrijdag voorafgaand aan hun festival gaan organiseren. Daarnaast zouden we graag iets moois opzetten in Nijmegen samen met bijvoorbeeld Lux, Keizer Karel Podia, Lindenberg, Doornroosje en de St Stevenskerk (en mogelijk nog andere organisaties), maar dat blijkt moeilijk te realiseren. Dat zal dus wel een droom blijven.
Probleem van alles is dat het allemaal veel geld kost. Geld dat je niet zomaar terugverdient op de entreetickets en aangezien we geen subsidie en nog geen andere inkomsten hebben is het de vraag of wat we nu doen realiseerbaar blijft. Daarnaast werk ik naast InDeepEnd 40 uur in de week, dus dit is ‘slechts’ mijn hobby. Eigenlijk zou ik ook wat vrije tijd willen besteden met mijn vrouw, maar daar komt weinig van op deze manier. Gelukkig houdt zij ook van muziek en helpt ze me mee met InDeepEnd. Net als een aantal andere vrienden/ vrijwilligers overigens. Het is schitterend om te merken dat mensen dat allemaal voor deze organisatie over hebben!
Wat is InDeepEnd precies?
InDeepEnd is eigenlijk een verbastering van het Engelse woord independ (onafhankelijk), maar ook voor In Deep End – wat je vrij zou kunnen vertalen als ‘In het diepe einde’. Het eerste zegt meer over de organisatie. We zijn onafhankelijk van de bekende, gesubsidieerde organisaties. Het tweede gaat meer over de muziek. Muziek die verder gaat dan de traditionele top 40 muziek en datgene wat doorgaans de aandacht krijgt, ook in het zogenaamde ‘alternatieve circuit’.
Let wel, we voelen ons zeker niet beter dan andere organisaties, maar wel anders. Vooral als het om de keuze van muziek gaat. De bands die we momenteel boeken zit vaak tussen klassiek, middeleeuws, wereldmuziek en pop in. Een mix die je bij andere podia veel minder tegenkomt.
Wanneer is het idee hiervoor onstaan?
Eigenlijk al toen we samen met de Goudvishal begonnen met het programmeren van (dark)folk, (dark)ambient, medieval concerten. Die avonden waren erg succesvol en trokken behoorlijk wat publiek. Daarnaast hebben we concerten georganiseerd in de W2 in ’s-Hertogenbosch. Daar programmeerden we naast de genoemde stijlen ook wave, rock en electro onder de naam Unknown Pleasure. We hebben ook regelmatig bands geboekt op verschillende festivals en plekken in Nederland.
De afgelopen jaren hebben we veel bands geboekt die nog nooit in Nederland gespeeld hadden en eigenlijk doen we dat nog. Zoals VocaMe, Omasphere (1 mei) en Deleyaman (5 juni). De doelstelling is eigenlijk, bands met mooie muziek live in Nederland laten spelen. Vooral die bands die eigenlijk nooit opgepakt worden door het reguliere circuit.
Vanwaar de keuze voor de St. Stevenskerk?
Het idee om in onze thuisstad iets te organiseren leefde al langer. Nijmegen is een mooie stad die, als oudste stad van Nederland, perfect past in de sfeer die wij uitdragen (een mix van oud/klassiek met nieuw). Daarnaast regelden wij een paar keer de bands voor enkele optredens in Nisse in een kerk, met Irfan, Corde Oblique en Ashram. Op een dergelijke locatie bleek de muziek die we nu boeken uitermate succesvol, de sfeer en akoestiek is hier echt perfect voor. Bovendien bleek dat een veel breder publiek zich aangesproken voelde door de muziek dan in een popzaal.
De St. Stevenskerk is natuurlijk een schitterende plek om concerten te mogen geven. Bovendien zijn de mensen er erg behulpzaam en wilden zij graag meewerken aan een cultureel muziek project als dat van ons. Kortom, de mooiste locatie denkbaar.
Kunnen we in de toekomst meer van dit soort projecten verwachten?
Dat is een moeilijke vraag. Het idee was om met de huidige twee concerten twintig jaar organiseren van concerten af te sluiten. Aan de andere kant kruipt het bloed waar het niet gaan kan en hebben we nog ideeën/ ambities en plannen genoeg. Zo zijn we momenteel in onderhandeling met het Gebroeders van Limburg festival of wij een muzikale openingsavond op vrijdag voorafgaand aan hun festival gaan organiseren. Daarnaast zouden we graag iets moois opzetten in Nijmegen samen met bijvoorbeeld Lux, Keizer Karel Podia, Lindenberg, Doornroosje en de St Stevenskerk (en mogelijk nog andere organisaties), maar dat blijkt moeilijk te realiseren. Dat zal dus wel een droom blijven.
Probleem van alles is dat het allemaal veel geld kost. Geld dat je niet zomaar terugverdient op de entreetickets en aangezien we geen subsidie en nog geen andere inkomsten hebben is het de vraag of wat we nu doen realiseerbaar blijft. Daarnaast werk ik naast InDeepEnd 40 uur in de week, dus dit is ‘slechts’ mijn hobby. Eigenlijk zou ik ook wat vrije tijd willen besteden met mijn vrouw, maar daar komt weinig van op deze manier. Gelukkig houdt zij ook van muziek en helpt ze me mee met InDeepEnd. Net als een aantal andere vrienden/ vrijwilligers overigens. Het is schitterend om te merken dat mensen dat allemaal voor deze organisatie over hebben!
Tot slot: wat kunnen we precies verwachten op 5 juni?
Zaterdag 5 juni kun je allereerst Faerydae verwachten. Zij komen uit Nijmegen. Elst en Arnhem en maken interessante folk/middeleeuwse muziek. Het meest opmerkelijk is dat men gebruik maakt van harp, viool en didgeridoo/percussie, een niet alledaagse combinatie. Hoewel Faerydae zelf een relatief nieuwe naam is hebben alle drie de muzikanten een uitgebreide ervaring met het bespelen van hun instrument. Dat hoor je ook terug in hun muziek.
Daarna speelt het Zweeds/ Spaanse Arcana. Voorheen speelde deze band bijna alles via backtrack (computer), maar nu speelt men voor het eerst alles helemaal live. De muziek is een combinatie van klassiek, wereld en filmmuziek. Sfeervolle, melancholische muziek die het beste te vergelijken is met Dead Can Dance of de filmmuziek van de film Gladiator. Dit is het enige optreden in Nederland! We laten ze dus overkomen uit Spanje en Zweden.
Deleyaman maakt tenslotte sfeervolle wereld/ filmmuziek die eigenlijk moeilijk te omschrijven is. Qua sfeer kun je het vergelijken met Sigur Ros of een akoestische Anathema, maar daar doe je de muziek tekort aan. Hun invloeden zijn namelijk net zo divers als hun achtergrond. De bandleden komen namelijk uit de Verenigde Staten, Armenië, Frankrijk en Zweden. Deleyaman is daarmee ongrijpbaar, maar wel wonderschoon muzikaal vakmanschap. Dat ze daarnaast ook videoprojecties gebruiken zal de sfeer deze avond alleen maar ten goede komen.
We weten in ieder geval dat er mensen uit heel Nederland, delen van Duitsland, Frankrijk en België gaan komen. Zelfs een tweetal uit Spanje aanvaardt de reis aankomende zaterdag, dus dat zegt wel iets over hoe bijzonder deze avond wordt. Hopelijk kunnen we deze keer ook meer mensen uit Nijmegen zelf verwachten, want dat bleef voor ons gevoel de vorige keer een beetje achter.
Wil je de muziek horen en de videoclips zien van de bands dan kun je terecht op de MySpace of Hyves van InDeepEnd.