Zwanenzang van Gitbox!

Mooie afsluiting van goede band

Tekst: Tonnis van der Luit / Foto's: Thijmen Sietsma ,

Gitbox! is niet meer. Voor het laatst stonden zij samen op het podium voor een goed gevuld maar wat rumoerig Merleyn. Volgens het woordenboek betekent zwanenzang laatste daad of laatste stuiptrekking. Het klinkt een beetje treurig en gezwollen maar dat mag ook wel op het afscheid van een Nijmeegse band die ooit de lieveling was van de vaderlandse pers.

Mooie afsluiting van goede band

Voor het laatst staat Gitbox! samen op het podium voor een goed gevuld maar wat rumoerig Merleyn. Volgens het woordenboek betekent zwanenzang laatste daad of laatste stuiptrekking. Het klinkt een beetje treurig en gezwollen maar dat mag ook wel op het afscheid van een Nijmeegse band die ooit de lieveling was van de vaderlandse pers.
Tijdens het eerste halfuur staan zanger, gitarist Roeland van Niele en gitarist Maarten Verdwaald, de twee oerleden en oprichters van Gitbox! op het podium met contrabassist Harm Jan Roeles, drummer Teun Eikenaar en Wouter Maes op toetsen.
De muziek van Gitbox! is ingetogen en breekbaar en misschien wel eens een beetje ongemakkelijk. Af en toe snijden de liedjes van Van Niele en Verdwaald namelijk diep door de ziel. Soms doet het geluid van Gitbox! denken aan een band als Sparklehorse en de invloeden van deze band zijn dan ook duidelijk te horen in de ingetogen nummers. Daarin wordt veelvuldig gebruikgemaakt van akoestisch gitaar en een tapijtje van toetsen dat mooi aangevuld wordt met een warm klinkende  contrabas. 
De luchtige momenten zitten vooral tussen de nummers. Van Niele vertelt dat hij ooit een liedje met Carol van Dyk heeft gezongen dat hij bedacht heeft toen hij op weg was naar de supermarkt. Toen hij weer thuiskwam met een volle lading boodschappen was het af.

Een van de hoogtepunten tijdens de eerste helft van de set is Jump for Jesus een nummer over de oude stuntman Evil Knievel die geïnterviewd wordt door de kleine Richard Hammond van Top Gear. Het nummer swingt en er lijkt iets te gebeuren op het podium, het geluid wordt wat voller en de muziek poppier. Deze lijn wordt ook na de wissel doorgezet. Peter Palermo bemant dan de drumkit en Wouter Maes verruilt de toetsen voor een elektrische bas. Dit geeft het optreden wat meer vaart en dit had het ook nodig.

Aan het eind van de set wordt 'The Box' van stal gehaald, een kartonnen doos met een microfoon die gebruikt wordt als trommel. Zo speelde Gitbox! in het begin van hun carrière toen ze eerst een tweetal en later een drietal waren.  De toegift van de band is gloedvol. Een mooie afsluiting van een goede band. Gitbox! bedankt!