Roeland van Niele woont op het moment in een tussenwoning met kale muren en een verbazingwekkend gezellig half afgebladderd behangetje. Om ons heen staan gitaren, een keyboard en een grote collectie platen en cd’s. Kortom, dingen die een rasmuzikant altijd nodig heeft.
Zijn oude woning om de hoek wordt opgeknapt nadat er vorig jaar brand is uitgebroken door een slordigheidje van een schilder. Gelukkig is zijn prachtige akoestische gitaar gespaard gebleven omdat die nog in de koffer zat. Ook nu is Van Niele bezig met het maken van muziek, maar het is voor hem vooral belangrijk om Gitbox! goed af te sluiten. De cirkel sluit, maar ergens opent zich een nieuwe.
Zijn oude woning om de hoek wordt opgeknapt nadat er vorig jaar brand is uitgebroken door een slordigheidje van een schilder. Gelukkig is zijn prachtige akoestische gitaar gespaard gebleven omdat die nog in de koffer zat. Ook nu is Van Niele bezig met het maken van muziek, maar het is voor hem vooral belangrijk om Gitbox! goed af te sluiten. De cirkel sluit, maar ergens opent zich een nieuwe.
Het verhaal van Gitbox! en de jarenlange samenwerking tussen Maarten Verdwaald en Roeland van Niele begint in 1985, als zij samen gaan musiceren in een kraakpand in de Arksteestraat.
Verdwaald was eerst roadie bij de Moonies waar Van Niele in zat. Na het uiteenvallen van deze band gaan zij samen verder in The Shanks. Na een paar jaar wordt de sociale structuur binnen de band door Van Niele als beknellend ervaren. Van Niele gaat op wereldreis met zijn vriendin. In de Verenigde Staten raakt hij zeer geïnspireerd door het muzikale klimaat daar en Van Niele begrijpt dat je van alles een liedje kunt maken, als je je als muzikant maar vrij kunt voelen. Terug in Nederland richt hij samen met Verdwaald, de Amerikaan Phil Harder (ex- Big Trouble House) en Herman Antonisse, Gitbox! op.
Van de sessies die deze eerste versie van Gitbox! opneemt wordt later I Dreamed Of Gary Indiana uitgebracht, een EP gevuld met lo-fi country, geluidscollages en covers van postpunkbands als Meat Puppets en Urinals. In 1995 volgt een optreden op het vermaarde Fast Forward Festival in Doornroosje. Dit internationale festival zet de zogenaamde lo-fi stroming in Nederland op de kaart met artiesten als Wreckless Eric, Smog, Sebadoh en het muzikale fenomeen Beck. Gitbox! is niet per definitie een lo-fi band, maar wat zij wel met deze artiesten gemeen heeft is een bepaalde aanpak van hun muziek: een liedje terugbrengen tot de essentie en deze zo direct mogelijk spelen of opnemen. Zonder ellenlang opnamesessies, gitaarsolo’s, arrangementen en overdubs.
In 1995 komt ook Our Lady Of The Highway uit. Een plaat vol droevige country en lo-fi pop die snel omarmd wordt door de vaderlandse pers. Deze lijn wordt doorgetrokken op het sterke Soulsharks uit 1998. Goede recensies van het album leveren airplay en optredens op, alsmede een deal met het gerenommeerde label Munich. Gitbox! is inmiddels uitgebreid tot een viertal en brengt met drummer Peter Palermo (ex- Indian Summer) en Camille Courbois (ex- Fur Tips) het prachtige Steering By The Stars en de single The Low Road uit bij Munich.
Ook over deze cd’s is de pers lyrisch en het voert hen onder andere naar het Lowlands-festival en Crossing Border. Toch levert het voor Gitbox! niet datgene op wat vooral mensen om hen heen ervan verwachten.
Op de vraag waardoor het toen mis ging antwoord Van Niele dat het vooral te danken was aan een combinatie van mismanagement en laksheid. Van Niele is hier niet verongelijkt over: “We hadden misschien wat harder aan de kar moeten trekken maar dat zat niet zo in ons.” Pas zes jaar later, in 2004, brengt Gitbox! het spaarzaam gearrangeerde Songs For Shiftless Days uit op Living Room Records. Weer een mooi album vol sterke songs, met gastbijdragen van de inmiddels vertrokken Camille Courbois en Pascal Deweze (Metal Molly).
Van Niele krijgt het daarna al snel te druk met zijn baan en een mooie dochter. Zijn ervaring is dat als je een tijdje de kar niet meer trekt een band toch een beetje gaat afwachten. Van Niele wilde in die tijd ook niet meer in een band zitten. Het beperkt hem nu te veel. Tegenwoordig maakt hij muziek met verschillende mensen in losse samenstellingen. Een toekomstige samenwerking met Maarten Verdwaald wordt absoluut niet uitgesloten. “We zien het wel, muziek is nog steeds erg belangrijk voor mij, het moet tot de kern gaan en zich afspelen op het zielsvlak”.
album-release & afscheid Gitbox! |Merleyn | open: 21.00u | aanvang 22.00u
Verdwaald was eerst roadie bij de Moonies waar Van Niele in zat. Na het uiteenvallen van deze band gaan zij samen verder in The Shanks. Na een paar jaar wordt de sociale structuur binnen de band door Van Niele als beknellend ervaren. Van Niele gaat op wereldreis met zijn vriendin. In de Verenigde Staten raakt hij zeer geïnspireerd door het muzikale klimaat daar en Van Niele begrijpt dat je van alles een liedje kunt maken, als je je als muzikant maar vrij kunt voelen. Terug in Nederland richt hij samen met Verdwaald, de Amerikaan Phil Harder (ex- Big Trouble House) en Herman Antonisse, Gitbox! op.
Van de sessies die deze eerste versie van Gitbox! opneemt wordt later I Dreamed Of Gary Indiana uitgebracht, een EP gevuld met lo-fi country, geluidscollages en covers van postpunkbands als Meat Puppets en Urinals. In 1995 volgt een optreden op het vermaarde Fast Forward Festival in Doornroosje. Dit internationale festival zet de zogenaamde lo-fi stroming in Nederland op de kaart met artiesten als Wreckless Eric, Smog, Sebadoh en het muzikale fenomeen Beck. Gitbox! is niet per definitie een lo-fi band, maar wat zij wel met deze artiesten gemeen heeft is een bepaalde aanpak van hun muziek: een liedje terugbrengen tot de essentie en deze zo direct mogelijk spelen of opnemen. Zonder ellenlang opnamesessies, gitaarsolo’s, arrangementen en overdubs.
In 1995 komt ook Our Lady Of The Highway uit. Een plaat vol droevige country en lo-fi pop die snel omarmd wordt door de vaderlandse pers. Deze lijn wordt doorgetrokken op het sterke Soulsharks uit 1998. Goede recensies van het album leveren airplay en optredens op, alsmede een deal met het gerenommeerde label Munich. Gitbox! is inmiddels uitgebreid tot een viertal en brengt met drummer Peter Palermo (ex- Indian Summer) en Camille Courbois (ex- Fur Tips) het prachtige Steering By The Stars en de single The Low Road uit bij Munich.
Ook over deze cd’s is de pers lyrisch en het voert hen onder andere naar het Lowlands-festival en Crossing Border. Toch levert het voor Gitbox! niet datgene op wat vooral mensen om hen heen ervan verwachten.
Op de vraag waardoor het toen mis ging antwoord Van Niele dat het vooral te danken was aan een combinatie van mismanagement en laksheid. Van Niele is hier niet verongelijkt over: “We hadden misschien wat harder aan de kar moeten trekken maar dat zat niet zo in ons.” Pas zes jaar later, in 2004, brengt Gitbox! het spaarzaam gearrangeerde Songs For Shiftless Days uit op Living Room Records. Weer een mooi album vol sterke songs, met gastbijdragen van de inmiddels vertrokken Camille Courbois en Pascal Deweze (Metal Molly).
Van Niele krijgt het daarna al snel te druk met zijn baan en een mooie dochter. Zijn ervaring is dat als je een tijdje de kar niet meer trekt een band toch een beetje gaat afwachten. Van Niele wilde in die tijd ook niet meer in een band zitten. Het beperkt hem nu te veel. Tegenwoordig maakt hij muziek met verschillende mensen in losse samenstellingen. Een toekomstige samenwerking met Maarten Verdwaald wordt absoluut niet uitgesloten. “We zien het wel, muziek is nog steeds erg belangrijk voor mij, het moet tot de kern gaan en zich afspelen op het zielsvlak”.
album-release & afscheid Gitbox! |Merleyn | open: 21.00u | aanvang 22.00u