Dave Clarke. Techno-dj met godenstatus bij het grote publiek, cultheld in de underground en sinds enige tijd samensteller van het cutting edge electronica radioprogramma White Noise. Clarke houdt graag vinger aan de pols in de progressieve underground en heeft derhalve zijn hart verpand aan Doornroosje, waar hij met regelmaat terugkeert. Zo ook vanavond.
Met Darko Essers, Terence Fixmer en een showcase van het N.E.W. collectief zou dit onmiskenbaar een speciale avond worden. Temeer daar Clarke vanavond in het kader van zijn White Noise tour – waarmee hij in een select aantal zalen een live uitzending van zijn befaamde radioprogramma maakt – tevens een exclusieve workshop Serato Scratch verzorgde, de software die hij gebruikt om te mixen. Aansluitend kroop de grootmeester zelf ook nog achter de draaitafels. We ontmoeten Dave in de kleedkamer van Doornroosje voor een vraaggesprek.
Doornroosje
Hoe ben je met Doornroosje in aanraking gekomen en wat was je eerste keer hier?
“Ik kan het me niet exact herinneren, maar volgens de geschiedenis hier op de muur ben ik hier in 1995 voor het eerste geweest. Je kunt grote festivals en clubs spelen, en dat is leuk. Maar clubs als Doornroosje zijn speciaal. Ten eerste vanwege het feit dat er mensen van allerlei pluimage en leeftijden aanwezig zijn. De club heeft een geschiedenis van allerlei soorten muziek en geen niche. Feitelijk is het een soort gemeenschapsplaats voor goede muziek. Dat maakt het een unieke plek en zorgt ervoor dat ik blijf terugkomen. Geld speelt daarbij geen rol. Ik ben geen trance-dj die vantevoren de kassaopbrengst doorrekent in z’n gage. In feite is de enige overweging om een show te aanvaarden of het de voorwaarden biedt een goede show te worden ja of nee. Alles bij elkaar is Doornroosje mijn favoriete club in Nederland.”
Clarke ziet Doornroosje tevens als een plek om creatief scherp te blijven. “Het gaat om de vruchtbaarheid van de betreffende scene, om de mensen die het waard zijn te ondersteunen. Het is in feite een symbiose; clubs als deze houden mij als artiest creatief scherp en ik ondersteun hen door hier te komen draaien.” Het lijkt een factor die meerdere grootheden als James Holden en Laurent Garnier hier brengt. “Ja, ik denk dat Laurent een vergelijkbare benadering kent. We kunnen allebei een dikke rekening vragen, maar ook hij stelt het creatieve aspect boven het financiële.”
Een uitgesproken mening over de Nijmeegse elektronische scene heeft Clarke overigens niet. “Ik kom in- en uitlopen en vertrek direct weer naar een nieuwe bestemming. Ongeveer een keer in de zes maanden ben ik in de stad en heb daarom geen mogelijkheid de scene te peilen en goed te proeven. Het voornaamste referentiekader voor mij is derhalve hetgeen er voor het podium gebeurt en dat vertelt me dat het publiek in elk geval altijd bereid is tot het einde te blijven en er een uitstekende energie hangt." Slechts in flarden blijft hij op de hoogte van de muzikale ontwikkelingen van de talentvolle Nijmeegse artiesten. "Ik stond erop dat Darko Essers vanavond zou draaien. Daarnaast krijg ik hier en daar wat via internet binnen. Zo heb ik vanavond nog wat ‘Nijmeegs’ gedraaid dat ik vanmiddag per email binnenkreeg. Duidelijk is wel dat er genoeg talent rondloopt in de stad. Ook de winnaar van de dj-competitie tijdens Extrema Outdoor (een initiatief van Clarke zelf) komt uit Nijmegen, M-Bition. Het N.E.W. collectief is daarbij een uitstekend platform dat de coherentie binnen de scene verstevigt.
Workshops en de digitale toekomst
Clarke gaf eerder op de avond een workshop Serato Scratch aan select aantal gelukkigen. “Ten eerste doe ik het omdat ik gevraagd ben, haha. Het is een min of meer vast onderdeel geworden van de White Noise tour en ik vind het erg leuk om te doen. Temeer daar mensen op die manier een kans krijgen een op een met me te spreken en zo een zuiver beeld krijgen van wie ik ben, als tegenwicht voor het vaak vertekende beeld dat men door de media verkrijgt. Daarnaast voelt het gewoon goed belangstellenden op weg te helpen. Ik doe het los van de huidige White Noise tour af en toe in verschillende landen. Onlangs nog in Brazilië bijvoorbeeld. Gewoon in het Engels overigens. Hoewel Portugees me makkelijker lijkt dan Nederlands. Ik probeer nog steeds mn tong niet te breken over plaatsnamen als ’s Hertogenbosch.”
Serato Scratch is de software die Clarke verkiest boven de andere producten. “It has never crashed on me. Het is het meest professionele dj-product op de markt momenteel. Ik ben twee jaar geleden begonnen het te gebruiken, in principe drie jaar nadat ik met cd’s ben gaan draaien. De laatste keer dat ik met vinyl heb gedraaid is zo’n vijf a zes jaar geleden.” Het feit dat dit toentertijd een onconventionele stap was, spreekt voor het tegendraadse karakter van dj, maar was met name een praktische overweging stelt Clarke: “Het was voor mij een eerste stap in het digitale tijdperk. Ik heb het direct belangrijk gevonden mijn muziek te vertalen naar het digitale domein. Dat werpt nu uiteraard zijn vruchten af en tevens ben ik klaar voor de toekomst. Door al mijn muziek te hebben gedigitaliseerd kan ik meebewegen in de richting die de muziektechnologie ingaat. Het enige zekere feit daarin is dat die richting digitaal zal zijn.” Het digitaliseren van zijn vinyl collectie is overigens nog een aardige klus. “Ik heb iemand die dat voor me doet, haha. Achterin m’n cd-kit staat groot ‘Thank you to Baily’, de gelukkige - of eigenlijk ongelukkige ziel die met die taak belast is. Hij heeft al zeker een paar duizend platen achter de rug.”
White Noise tour
Clarke heeft zojuist zijn radio-uitzending vanuit het café afgerond. Hoeveel verschil is er volgens hem tussen de White Noise Tour en zijn reguliere sets?
“Wel, allereerst betreft het hier natuurlijk radio, hetgeen normaliter vantevoren wordt opgenomen. Dan is het nogal een solitaire bezigheid, je zit daar toch maar naar een muur in de studio te staren. Het leek me leuk om dat eens live te doen, zodat het publiek kan zien hoe dat er aan toegaat en het gezicht achter de muziek eens kan zien. En visa versa krijg ik de kans de luisteraars eens recht in de ogen te kijken. Hetgeen soms nog wel eens bevreemdende situaties leidt als iemand apathisch naar de dj-booth staat te kijken en ik niet weet wat ie van me wil, haha. Muzikaal zit het verschil in het feit dat met deze set-up ik de tracks niet aan elkaar mix zoals in de reguliere pre-recorded show, maar ik het meer presenteer als een traditioneel radioprogramma en daarom ook wat meer ruimte heb om verschillende stijlen aan bod te laten komen. In die zin is er wel een groot verschil tussen de reguliere White Noise uitzendingen.”
Toekomst
Een aspect dat Clarke altijd heeft aangetrokken in Doornroosje is de sfeer van het gebouw en de kleinschaligheid. De op handen zijnde nieuwbouw ziet hij met gemengde gevoelens tegemoet. “Ik houd van Doornroosje in haar huidige vorm. Zelfs deze ruimte is voor mij al vrij sjiek in verhouding tot de vroegere kleedkamer beneden direct achter het podium, vol graffiti. Dan zat je naar de muur te staren naar al die bandnamen denkende, ‘als deze bands hier gespeeld hebben moet het wel een toffe club zijn.’ En dan wat verderop: ‘goh, Anal Cunt, dat moet een strakke band zijn’. Dat is nu de opslagruimte voor de geluidsapparatuur, kun je nagaan. Ik ben inderdaad wel bang naar het uiteindelijke resultaat van de nieuwbouw en de weerslag ervan op de sfeer, maar het is een kwestie van er mee omgaan. Nijmegen heeft echter een traditie van goede en vooruitstrevende muziek en ik zal er daarom altijd blijven terugkeren.”
Over zijn eigen toekomst is hij minder beslist. “Ik neem het leven zoals het komt. Toen ik 16 was en in schoenenzaken werkte, vroeg iedereen altijd wat ik met m’n leven ging aanvangen. Ik heb altijd geantwoord dat ik muziek ging maken en daarmee de wereld over zou reizen. Dan kreeg je uiteraard honende koppen. Desalniettemin doe ik het nu bijna 20 jaar.”
Met plezier nog? “Jazeker. Hoewel ik niet van reizen houd, maakt een goede show een avond altijd goed. In het begin deed ik nog meerdere shows op een avond, daar had ik bijna altijd spijt van eerlijk gezegd. Ik herinner me nog een nieuwjaarsnacht waarop ik 3 landen aandeed en uiteindelijk trillend wakker werd met een overbelast lichaam.” Happy new year Dave. “Ja precies, vorig jaar heb ik voor het eerst vrij genomen en dat was heerlijk. Fuck you nieuwjaar!”
De aansluitende spijkerharde techno-set die Clarke die avond weggaf, deed vertrouwd de magen keren en de trommelvliezen scheuren. Onconventioneel,grimmig en strakker dan een Vestaalse maagd. Wederom werd duidelijk: koning Dave houdt van Doornroosje en Doornroosje houdt van hem.
Dave Clarke: ”Altijd Nijmegen”
Techno-orakel spreekt over Nijmegen, Doornroosje en White Noise
Techno-dj met godenstatus bij het grote publiek, cultheld in de underground en sinds enige tijd samensteller van het cutting edge elektronica radioprogramma White Noise. Het mag geen geheim heten dat de koning van de progressieve techno en electro een innige band heeft met Nijmegen en Doornroosje. Deze avond verzorgde Clarke ook een live radio-uitzending en een heuse workshop. Een vraaggesprek was dan ook op zijn plaats.