Luxor Live opent deuren met uitverkocht concert The Girls

De klassiek Griekse poptempel met moderne luxe

Tekst: Jeroen Rijnders / Foto's: Martijn Mellema, ,

Na het eerdere besloten openingsfeest met Gem op het hoofdpodium, was het nu de beurt aan The Girls om de kleine zaal te vuurdopen. Band, gebouw en publiek maakten er een geslaagde eerste kennismaking van.

De klassiek Griekse poptempel met moderne luxe

Aan de buitenkant is de contrastrijke stijl van Luxor Live al duidelijk. De voorgevel is naar authentiek voorbeeld gerestaureerd, maar prominent voor de deur staan hoge metalen asbakken als gevolg van het nieuwe rookbeleid. Luxor Live is in oude eer en glorie hersteld, maar heeft zich volledig aangepast aan de regels en mogelijkheden van de moderne tijd. Grote zware houten deuren geven toegang tot de foyer met mozaik vloer. Aan de muren hangen zes flatscreen televisies nog in het plastic beschermhoesje. De gang met licht geel terra cotta achtig gestucte muren worden gevuld met de doorklinkende galmen van The Girls. De lift met een punthelmige Duitse WO-1 soldaat als liftboy, brengt je ondergronds voor de garderobe en weer drie verdiepingen omhoog naar de kleine zaal. The Girls hadden naar eigen zeggen de zaal graag ingewijd door voor dit aller eerste optreden de zaal met bier te bespuiten, maar dat werd hun helaas niet gegund. Na het weekend gaat alle apparatuur weer achter slot en grendel en staan de bouwvakkers op weer de stoep. Het publiek heeft hier niets van door, zij genieten van de vier jongens met warrige half lange haren in jaren ’70 kleding die op hun brit-pop-rock nummers staan rond te springen. Veel ruimte hiervoor hebben ze niet. Het kleine podium is volgepropt met apparatuur, waardoor de drummer van de band verstopt zit in het nisje achter het podium. The Girls schijnen er geen probleem mee te hebben. Bassist Bas springt van het podium af, om midden in de zaal kontschuddend door te spelen. Het gaat de boys uit Meppel voor de wind en dat stralen ze uit. Met het winnen van de TMF Kweekvijver Award, een finaleplaats in de Grote Prijs van Nederland en het voorprogramma van Razorlight op zak nemen The Girls dan ook nonchalant tussen elk nummer door een paar grote slokken van hun biertjes. De meezingdeuntjes lijken perfect om het publiek en de nieuwe zaal, die in plaats van rook naar vers gezaagd hout ruikt, wat losser te maken. De eerste twee nummers zijn om technische redenen voornamelijk de drums hoorbaar. Het nog dwarrelende houtstof is zeer gevaarlijk voor de geluidspanelen. Maar nadat dit is opgelost, is uit alle hoeken van de zalen een overweldigend geluid te horen. De geluidsinstallatie in de Luxor Live is verbluffend goed, wat The Girls na afloop van hun concert ook veelvuldig benadrukken. Ook het licht is zeer professioneel aangepakt. Alle authentiek nagemaakte ornamenten zijn vakkundig uitgelicht. Boven het podium is over de gehele breedte een fresco achtige schildering te zien, de zijkanten van de zaal worden versierd met ouderwets uitziende Griekse Ionische zuilen van stuc en tot in het plafond zijn kleine ornamentale details uit het hout gesneden en goud geschilderd. De originele stijl van de oude Luxor is op moderne wijze nagebootst, maar speelt een zeer interessant spel met modern design. Een poptempel is Luxor Live zeker. Een tempel uit de klassieke Griekse mythologie, maar dan met ingebouwde breedbeeld flatscreens en ‘No Smoking Please’ bordjes.