Een geschiedenisles popmuziek in De Lindenberg

Leo Blokhuis herintroduceert oude helden als Karla Bonoff en Lowell George

Tekst: Henri Slatius / Foto's: Joost Reijnders, ,

De oneindige zoektocht naar avontuur in de muziek, bracht muziekkenner Leo Blokhuis en zangeres Ricky Koole vrijdagavond naar De Lindenberg in Nijmegen. Het publiek werd getrakteerd op een les in de geschiedenis van de popmuziek, waarin herontdekking van vergeten popparels centraal stond.

Leo Blokhuis herintroduceert oude helden als Karla Bonoff en Lowell George

Als hartstochtelijke muziekliefhebbers hebben Leo Blokhuis en Ricky Koole een missie: vergeten popjuweeltjes en componisten uit de vergetelheid halen. Tijdens de try-out van het theaterprogramma 'Harmonium' worden samen met de ervaren muzikanten Wouter Planteijdt (ex-Sjako!) en Eric van Dijsseldonk (onder meer Songwriters United) bekende en minder bekende helden in ere hersteld. Leo Blokhuis kijkt verheugd de bomvolle Lindenbergzaal in. "Jullie hebben woensdag zeker allemaal De Wereld Draait Door gezien?" Op zijn eigen, vertrouwde wijze leidt hij vervolgens de avond in met talrijke anekdotes en geluidsfragmenten uit de historie van de popmuziek. Het publiek neuriet bijvoorbeeld vrolijk een fragment van 'Sophietje' van Johnny Lion mee. Om vervolgens besmuikt te lachen om de originele, Zweedse versie van het lied. Zangeres en actrice Ricky Koole - gezegend met dezelfde snik in haar stem als Ilse de Lange - staat Blokhuis op vocaal gebied bij. Haar zuivere en krachtige stemgeluid komt goed tot zijn recht in nummers als 'I Live On A Battlefield' van Nick Lowe en Cat Stevens' 'The Wind'. De uitmuntende gitaristen Planteijdt en Van Dijsseldonk, die in Nijmegen een thuiswedstrijd speelt, dragen bij aan het kwalitatief hoge niveau van de songs. Het is muziek waar de pure passie vanaf druipt. Een vrouw uit de zaal die meedeelt dat er vroeger werd geluisterd naar een liedje over een gehaktbal (!) slaat de plank dan ook volledig mis. Toch wordt wel degelijk belang gehecht aan de smaak van het publiek. De poging om George Michael een vakkundige liedjesschrijver te noemen, wordt door Blokhuis resoluut de wereld uit geholpen. "Er heerst hier een té positieve George Michael-sfeer." De zaal wordt tevens aangespoord om aantekeningen te maken van verloren gewaande artiesten. Prompt worden namen als Karla Bonoff en Lowell George genoteerd. Het theaterstuk 'Harmonium' is ingedeeld in vier hoofdthema's. Voor Blokhuis dé ideale gelegenheid om zijn angstwekkend brede kennis op het gebied van popmuziek te etaleren. Door middel van een muzikale blik in een ver verleden wordt de link tussen de soundtrack van 'The Sound Of Music' en het Heizeldrama bijvoorbeeld duidelijk. En het fascinerende verhaal over bluesman Robert Johnson, wiens ziel door de duivel is bezeten, maakt nieuwsgierig naar het albumwerk van Cream. Bij deze superband denken we vooral aan Eric Clapton, door zijn grootouders toevalligerwijs Ricky genoemd. En zo is de cirkel weer rond. Blokhuis en Koole zijn er in geslaagd om een inspirerend theaterstuk af te leveren. Een geschiedenisles in kwaliteitsmuziek. Vanaf de Matthäuspassion, via de genialiteit van James Taylor en het seksgehalte van Prince, tot aan het gloednieuwe album 'The Shepherd's Dog' van Iron & Wine. Het geheel nodigt uit om op de stoffige zolder van je ouders op zoek te gaan naar een oud meesterwerk.