Luxor Live Digitaal IIX: De jazzmusici doen het licht uit Luxor Live Digitaal IIX: De jazzmusici doen het licht uit

Miguel Boelens sluit ‘tussen de steigers’ af met Dimami

Luxor Live Digitaal IIX: De jazzmusici doen het licht uit

Miguel Boelens sluit ‘tussen de steigers’ af met Dimami

Als laatste in de reeks Luxor Live Digitaal: Tussen De Steigers is het de beurt aan jazz. Niet zozeer een stijl die 3VOOR12 dagelijks verslaat, maar wel een type muziek dat van grote invloed is op vele andere genres. Miguel Boelens heeft zijn sporen als saxofonist in diverse vormen al ruimschoots verdiend en ziet jazz als een belangrijke muzikale factor in het nieuwe Luxor.

Miguel Boelens sluit ‘tussen de steigers’ af met Dimami

Miguel Boelens is een ideaal interviewslachtoffer voor 3VOOR12/Arnhem-Nijmegen gezien het feit dat hij Nijmegenaar is, maar al jarenlang in Arnhem woont en deze stad ook als uitvalsbasis voor zijn muzikale uitspattingen gebruikt. De saxofonist van Dimami is van vele markten thuis, zoals Luxor Live dat straks ook zal zijn: vanzelfsprekend jazz, maar ook funk en soul zijn hem geenszins vreemd. “Ik ben in 1995 afgestudeerd aan het conservatorium in Arnhem. Vanaf dat moment heb ik in vele bands gespeeld en projecten gedaan. Om er eens een aantal te noemen: Bob Color, Seven Eleven, Raise the Roof, Martin Fondse Oktemble, Quadrant en The Groove Troopers. Acht jaar geleden ben ik met Dion [Nijland, contrabas] en Makki [van Engelen, drums] gaan spelen. Eerst voor de lol, maar al gauw vonden we het zó goed en leuk dat we als band verder wilden. We hebben inmiddels drie cd's gemaakt. De laatste is een live registratie van een optreden in het Bimhuis met gitarist Anton Goudsmit en saxofonist Mete Erker, in het kader van de Young Vip tour afgelopen jaar. Behalve driemaal in de Mahlerei hebben we niet in Arnhem gespeeld.” Miguel, naast muzikant ook werkzaam als producer bij B-Wave Studio aan de Arnhemse Markt, heeft positieve herinneringen aan Luxor. “Ik heb altijd een bijzonder gevoel gehad bij ‘de Luxor’. Toen ik in 1991 in Arnhem ging studeren aan het conservatorium, ben ik een aantal keren gaan luisteren en kijken naar beroemde bands. Ik heb er onder andere Tower of Power, Peter Erskine en Fred Wesley gezien.” Met Wesley heeft zijn voormalige p-funkband Seven Eleven later zelfs nog een aantal nummers opgenomen. Overigens heeft Miguel, tevens een begenadigd drummer, de Luxorplanken zelf ook nog onder de zolen gevoeld: “Ik heb er zelf opgetreden met verschillende bands. Ik vond het altijd speciaal omdat Luxor zo'n bijzondere sfeer had, het had iets prestigieus om er te mogen spelen. Je wist dat alle ‘grootheden’ op datzelfde podium gestaan hadden!” Over de huidige staat van het pand kan Miguel weinig zeggen. “Ik heb het pand niet van binnen gezien (wel jammer eigenlijk, wij hebben ons clipje buiten opgenomen), maar ik vond het de laatste jaren verschrikkelijk zonde dat het gebouw zó stond te verpieteren. Bovendien mist Arnhem een podium als Paradiso. Klein genoeg om een artiest werkelijk te kunnen ervaren, groot genoeg om grote artiesten te kunnen presenteren. Ik ben blij dat het pand zoveel mogelijk in zijn oorspronkelijke staat wordt teruggebracht. Het was een prachtig pand en wordt met veel aandacht voor detail weer net zo mooi als vroeger. Ik hou van mooie dingen, en wat is er beter dan mooie muziek op een mooie plek!” Wat is je mening over het 'brede poppodium' zoals de gemeente dat voor ogen heeft, en hoe groot moet de rol van jazz daarin zijn? “Ik moet zeggen dat ik niet precies weet wat de gemeente van plan is, maar een breed ‘pop’podium vind ik persoonlijk niet breed genoeg. Haal de term ‘pop’ maar weg, dan wordt het pas interessant. Een podium voor kwalitatief goede muziek, dat is denk ik wat we nodig hebben. Daarin past ook een flinke portie jazz. Wat ik ook belangrijk vind is dat er daarnaast ook ruimte in de programmering is voor de beginnende muzikant uit de regio.” Dimami speelt jazz, een genre dat je steeds vaker vermengd ziet worden met popmuziek. Vind je dat een goede ontwikkeling? “Jazz wordt gelukkig vermengd met alle invloeden die voorhanden zijn en dat is een goede zaak. Het houdt de muziek levendig en in ontwikkeling. Bovendien, jazz blijft voor mij jazz als improvisatie de basis is. Het maakt niet uit wat de vorm is waarin het wordt gepresenteerd!” Dat blijkt wel als Miguel voorstelt om Dimami samen met het Metropole Orkest Luxor Live te laten openen aan het eind van het jaar. Met een knipoog, dat wel… Een mooie zaal zegt niet altijd alles, wat is er belangrijk om een goed optreden neer te zetten? “Er zijn inderdaad ook veel externe factoren die meehelpen een optreden te laten slagen. Geluid, publiek, gastvrijheid van het podium enz. enz... Het speelt allemaal een rol. Ik vind het fijn als er een gastvrije sfeer is, en de technici snappen dat het om de band, de muziek en het publiek gaat. En dat zij daar een belangrijke rol in kunnen spelen. Regelmatig is dat wel anders. Dan dulden de heren technici geen inspraak als het er om gaat hoe jouw saxofoongeluid moet klinken!! Om nog maar te zwijgen van het aantal keren dat ik me omgekleed heb in een bezemkast...” Heb je nog een muzikanten-advies voor Luxor Live en/of Arnhem als muziekscene? “Denk lange termijn! Niet teveel meevaren op modieuze tendensen. Ga voor kwaliteit. Het duurt een tijd voordat het publiek Luxor weer op regelmatige basis weet te vinden, heb geduld. Werk samen met de Goudvishal, Mahlerei en de diverse festivals. Profiteer ervan dat er in de regio geen podia zijn met de allure van Luxor!” Hiermee eindiget de reeks Luxor Live Digitaal. De opname van Dimami op de bouwlocatie van Luxor is nu te zien op de site van Luxor Live.

nu op 3voor12