Luxor Live Digitaal III: de tweede jeugd van Harries '89

Harries '89 laat de bouwsteigers trillen

Tekst: Pieter Kwant / Foto's: Wim van Zalen, ,

In deze derde editie van Luxor Live Digitaal is het de beurt aan Harries ´89, een punkrockband met een Arnhemse kern, die haar sporen in de vaderlandse punkscene verdiend heeft en na een jarenlange radiostilte aan een tweede jeugd is begonnen. Proef de overeenkomst met Luxor! Maar zijn er nog meer overeenkomsten? 3VOOR12/Arnhem-Nijmegen vroeg het bassist van het eerste uur Jeroen van der Lee, aka Harrie Lee.

Harries '89 laat de bouwsteigers trillen

De Arnhemse punkrockband Harries ´89 is in (jazeker!)1989 als The Harries ontstaan en tot 1996 zeer productief. Het burgermansleven maakt echter een tijdelijk einde aan de rauwe frisse klanken, maar sinds ongeveer twee jaar zijn ze weer bezig, met een nieuwe drummer en tweede gitarist. "Momenteel doen we een aantal voorprogramma's van de Heideroosjes, die overigens vroeger bij óns in het voorprogramma speelden. Ook doen we een tourtje met Beans en Antidote genaamd `The New Wave of Dutch Punk," begint Jeroen van der Lee, in functie genaamd Harrie Lee. Tijdens zijn jeugd verhuisde hij vanuit Rotterdam naar Arnhem en heeft een sterke band met de stad opgebouwd. "Ik heb de heftige punktijd van de beruchte en geduchte "Ernemse Punx" meegemaakt. Ik speelde in Nurfus Pigs, de Daltons en Fang en in de eerste versie van Kill City Rebel. Het leek toentertijd wel een beetje op de voetbalscene van nu; elke stad had zijn eigen punks en die waren desnoods bereid voor hun stad te vechten." Wat dat betreft trekt hij dat punkgevoel door, gezien zijn trouwe bezoek aan elke thuiswedstrijd van Vitesse. Ook het feit dat zijn jongste dochter in Arnhem geboren is versterkt de band met de stad. "Onze zanger/gitarist Harold Oddens (aka Harrie Harrie) woont ook al jaren hier en heeft als directeur van de Goudvishal eraan bijgedragen dat Arnhem nu een poppodium bouwt. Met The Harries hebben we natuurlijk opgetreden in de Goudvishal en Willemeen en verder nog in een jeugdhonk van een plaatselijke scoutingvereniging, haha. Momenteel repeteren we in de punktrots van Nederland, de Goudvishal." Luxor heeft in de ogen van Harrie Lee nooit echt een goede naam gehad, omdat het volgens hem een commerciële tent was waar je als punk niet in kwam. "Behalve als je drugsvriendje van de portiers was." Mede door het type publiek voelde hij zich er niet op zijn gemak. "Ik denk dat ze een te breed publiek wilden trekken. De kleinere bands die ik wel interessant vond speelden niet in Luxor. In die tijd ging ik dus eigenlijk zelden naar Luxor, maar wel naar Willemeen, de Goudvishal, Hotel Bosch, de Jacobiberg en natuurlijk Doornroosje in Nijmegen. Met The Harries hebben we ooit meegedaan aan de ledenactie van de VPRO. Toen mochten we een interviewtje doen op het balkon van Luxor en werd er een nummer van ons eerste singeltje gedraaid op Radio3. Helaas hadden we alleen een cassette bij ons en werd deze te langzaam afgespeeld. Wel lachen, maar al met al geen beste herinneringen aan Luxor dus." Harrie Lee heeft de tijd nog meegemaakt dat Luxor de bioscoopfunctie nog had: "Als jongetje heb ik ook veel films gezien in de Luxorbioscoop. Volgens mij hebben ze er toentertijd alleen de stoeltjes uit gesloopt en een podium in gezet. Op zich is dat natuurlijk hartstikke mooi, een beetje Paradiso-achtig. Ik kan mij herinneren dat Luxor een flink podium had en dat er veel catacomben waren. Maar áls ik er al kwam was ik meestal al aardig dronken en die herinneringen zijn dus behoorlijk wazig." De bassist is zeer benieuwd naar het nieuwe Luxor Live. "Ik heb wat foto´s gezien en hoopte op meer tijdens ons mini-optredentje. Maar ja, als punkbandje werden wij natuurlijk gefilmd aan de achterkant van het gebouw tussen de sloop- en bouwwerkzaamheden, dus heb ik Luxor nog niet van binnen gezien!" Als het over de invloed van de gemeente Arnhem in de popscene gaat, mengt de mening van Harrie Lee zich met nostalgische herinneringen over de Stokvishal, waar hij ooit nog vrijwilliger was. "Ach, ik voel me nog steeds genaaid dat de gemeente dat toen heeft gesloopt. Dat was hét podium! Wat speelde daar wel niet! Motörhead, Y&T, Sex Pistols, U2 (in de kleine zaal!) en vele, vele anderen. Alles wat in Paradiso en Vera kwam speelde ook in Arnhem. Maar de gemeente vond dat niet belangrijk en sindsdien is Nijmegen de Pophoofdstad van Gelderland en wordt hier nog steeds moeilijk gedaan en ruzie gemaakt." Zijn angst is dat Luxor tussen het muziekaanbod in valt. Te groot voor het servet en te klein voor het tafellaken. "De grote bands komen niet want de zaal is te klein en kleinere bands komen niet omdat de zaal te groot is. Ik vind dan ook dat de Goudvishal moet blijven omdat daar nu juist bandjes komen die populair zijn binnen de hardere alternatieve scène, maar waarvan de meeste nooit in Luxor zullen gaan optreden, omdat die zaal domweg te groot is voor deze bands." Zoals je van een punkrocker kunt verwachten zou zijn gewenste openingsprogramma (met budget zonder limiet) menig scherp randje vertonen, maar wel met oog voor de toekomstige invulling van de maandagenda. "Een programmering waarmee Luxor duidelijk maakt wat ze de mensen wil gaan bieden de komende jaren. Dus niet voor de achtentachtigste keer de Dijk neerzetten - hoewel ik niks tegen de Dijk heb hoor - maar een paar goede headliners zoals bijvoorbeeld Arctic Monkeys en een gouwe ouwe punkavond met Stiff Little Fingers, Buzzcocks, Stranglers en natuurlijk wat Arnhems trots!" Een ontspannen, gastvrije sfeer is een belangrijke factor in Jeroen zijn visie met betrekking tot Luxor. "Ik vind dat mensen het idee moeten hebben dat ze welkom zijn, dat de consumptieprijs niet belachelijk hoog is en natuurlijk dat er een heel goede programmering is! En alsjeblieft niet alleen maar van die aangeklede apen (portiers) voor de deur die je het idee geven dat je helemaal fout bent en dat je blij moet zijn dat je naar binnen mag!" Gevraagd naar een advies voor de gemeente, Luxor danwel de Arnhemse popsector in het algemeen, breekt Jeroen een lans voor zijn geliefde Goudvishal, waarvan de jaarlijkse subsidie zal verschuiven naar Luxor. De vrees bestaat dat de toonaangevende Arnhemse underground zal verdwijnen door deze ontwikkeling. "Het zou mooi zijn als de gemeente Luxor én de Goudvishal kan behouden. Laat de gemeente de Goudvis dan maar zien als satellietclub voor Luxor. Als je je kweekvijver weghaalt hou je straks geen vissen meer over! En wie moet Arnhem dan vertegenwoordigen in de Nederlandse popscene? Gemeente Arnhem, gooi de baby niet met het waswater weg! En aan Luxor: blijf in gesprek met mensen die al heel veel kennis hebben, zodat het wiel niet opnieuw uitgevonden hoeft te worden. Heel veel succes!" De clip van het mini-optreden van Harries ´89 is nu te zien op de site van Luxor Live. Check de link hiernaast. Volgende week: Ravage