In het kader van ‘Luxor Live Digitaal: Tussen de Steigers’ verschijnt er wekelijks een filmregistratie van aan Arnhem gerelateerde artiesten op de site van Luxor Live. Afgelopen week speelde Bettie Serveert een nieuw nummer in de bovenzaal, deze week is het de beurt aan Lavalu, een Arnhemse band met toekomst.

De Arnhemse popscene heeft een zeer bijzondere band in de gelederen. Het gaat hard met Lavalu, dat in de kern bestaat uit Marielle Woltring op toetsen en zang en Yonga Sun op percussie. Hun eigenzinnige en bijzondere muziekstijl, waarin ondermeer jazz en pop samensmelten, bracht hen tot alle hoeken van het land. Nu is het tijd hen te vragen naar hun gevoel en mening over thuisbasis Arnhem en hun misschien wel toekomstige thuispodium, Luxor Live.

Voor de mensen die jullie nog niet kennen, omschrijf jullie muziek eens... "Lavalu staat voor dikke vette energie, een sterke performance en bijzondere muzikanten die liedjes spelen zoals de wereld ze nog niet kent," begint Marielle. "Jazz, klassiek, triphop en andere muzikale elementen zijn verweven met het popgenre, waardoor de een 'Briljant!' zegt, en de ander 'Dat is toch geen popliedje.'" Hoe is jullie band met de stad Arnhem? Marielle: "Na de Toneelschool ben ik bewust in Arnhem blijven wonen. Ik realiseerde me dat Arnhem voor mij de ideale stad is om te focussen. Arnhem houdt het ideale midden tussen stad en dorp. Wij repeteren in de heerlijk rustige Saksen Weimar Kazerne, Yonga had daar al een eigen oefenruimte. Omgeven door bomen, maar veel licht. Ideaal." De van oorsprong Duitse percussionist bevalt het hier ook goed: "Het is leuk dat Marielle en saxofonist Miguel Boelens (samen met violist Oene van Geel afwisselend het derde bandlid) ook in het Spijkerkwartier wonen. Verder vind ik Arnhem een fijne thuisbasis van waaruit ik de wereld in ga, maar ik voel me niet écht een Arnhemmer."

Vorige week trapte Bettie Serveert af bij 'Luxor Live Tussen de Steigers' en vroegen we naar hun ervaringen met Luxor. Als 'oudgedienden' zijn zij er heel vaak geweest. Jullie zijn een paar jaar jonger, wat is jullie ervaring met of jullie beeld van Luxor? Marielle: "Om eerlijk te zijn was Luxor voor mij tot nu vooral een teken van vergane glorie. Het was helaas al gesloten voordat ik de kans kreeg er een optreden te zien." Ook voor Yonga is Luxor onbekend terrein: "Het lijkt mij een podium met veel potentieel, maar ik heb nog niet echt een idee wat het gaat worden."

Wat is jullie indruk van het gebouw, zowel in de huidige staat als hoe het er in de toekomst uit zal zien? Volgens Yonga kan het heel mooi worden. De zaal oogt echter kleiner dan hij had gedacht: "Ik ben benieuwd of het groot genoeg is om DE nieuwe, hippe plek voor gevarieerde concerten en cultuur in Arnhem te worden." Marielle is zeer onder de indruk: "Geweldig! Het heeft een tof Paradisogehalte. Volgens mij krijgt het flinke allure door de historische en hele bijzondere sfeer. De bouwput die het nu is, is al intrigerend. Het lijkt me gaaf als ze hier en daar stukken ongelakt en onaf laten, dat ziet er mooi en stoer uit."

Welke culturele leemte zou Luxor Live in Arnhem naar jullie mening kunnen opvullen, heeft Arnhem dus iets gemist de afgelopen jaren? Yonga: "Er zijn een paar kroegjes waar wel eens wat met jazz, pop en blues gebeurt, maar geen plek met een eigen sfeer waar deze muziek centraal staat: Mahler is te onpersoonlijk, Bosch is vrij alternatief maar wel leuk met een eigen sfeer en de Goudvishal is erg hard." Marielle kijkt terug en vooruit: "Het is zeker jammer dat Arnhem de afgelopen jaren geen toffe alternatieve popbands over de vloer kreeg zoals in Tilburg, Groningen en Nijmegen. Ik zou het helemaal geweldig vinden als Luxor de 013/Paradiso/Tivoli van het oosten kon worden."

Wat is jullie mening over het 'brede poppodium' zoals de gemeente dat voor ogen heeft? Marielle: "Tja, dat lijkt mij alleen maar goed. Op voorwaarde dat niks MOET qua samenwerking. Als ik érgens een hekel aan heb, is het wel dat je pas financiële steun voor dingen krijgt als je samenwerkt met andere disciplines. Dat is echt gelul, want dat leidt alleen tot geforceerde kunst." Yonga hoopt op een afgewogen programmering. "Het zou fijn zijn als de programmering van een zodanig niveau is dat het zowel musici als ook pure liefhebbers aantrekt en niet te zeer gericht is op een goede kaartverkoop en een mainstream publiek.

Wat is jullie ideale openingavond van Luxor, met werktitel 'Lavaluxor Live'? "Op het hoofdpodium een mix van pop, rock, hiphop, jazz en wereldmuziek, allemaal met wervelende energie. Verder een mooie combinatie tussen Arnhemse, regionale, nationale en internationale acts. En uiteraard geen commerciële onzinmuziek zoals er over het algemeen in de Top 40 staat," aldus Marielle. "Een grote happening met eten en drank," vult Yonga aan. "Daarnaast mooie tentoonstellingen van spannende kunstenaars, fotografen en schilders. Een avond waarop van alles gebeurt."

Dan komt Marielle met haar brede voorkeurslijst: "Bright Eyes van Conor Oberst met ons als voorprogramma, Radiohead en Björk mogen natuurlijk ook aantreden. Meshell Ndegeocello op het hoofdpodium en leefde Jeff Buckley nog maar, dan zou ik die in zijn eentje in de bovenzaal zetten. Qua jazz het Stefan Lievestro Sextet, Blink Too Electric met Mete Erker en het ZAPP String Quartet, muziek die ook door popliefhebbers te gek gevonden zal worden!" Wat vinden jullie belangrijk met betrekking tot een zaal? "Beheerders die weten wanneer je het koffiezetapparaat niet moet gebruikten omdat het teveel lawaai maakt." Ook een licht idealistische insteek van de leiding en genoeg budget zou volgens Yonga fijn zijn. "En geen bureaucratisch gedoe voor de artiesten met duizend regeltjes, want dat nodigt niet uit tot creativiteit," voegt Marielle toe. "Wat geluid betreft zou een vleugel een absolute must zijn. Daarnaast mogen de decibellen wat minder zijn dan in de meeste zalen."

Hebben jullie nog een muzikantenadvies of opmerkingen voor Luxor Live? Marielle lijkt het te gek als Arnhemse en regionale bands de kans krijgen om in het voorprogramma te staan van (inter)nationaal gewaardeerde acts waar mensen uit het hele land op afkomen: "Dit lijkt mij een ideale springplank en een mooie combinatie gezien de doelstelling van Luxor om regionale acts en (inter)nationale bands samen te programmeren." Yonga hoopt op een 'thuisgevoel': "Een plekje voor musici waar allerlei stijlen voorbij komen. Hopelijk wordt de programmering dusdanig open en gevarieerd dat Luxor wel een eigen identiteit heeft, maar waarbij het niet om één ding draait. Als de mensen na afloop van de concerten graag en lang blijven hangen en door het concert geïnspireerde ideeën uitwisselen zou dat een goed teken zijn."

Volgens Marielle is het belangrijkste dat je voelt dat iedereen, van de productiemedewerkers tot de uitvoerenden, met werkelijk gemeende toewijding zijn werk doet. "Gewoon geen zeikerds aannemen. Zorg dat er managers komen die hun personeel werkelijk weten te motiveren en dat Luxor echt een plek wordt die gedragen wordt door personeel en publiek." Het nummer dat Lavalu bij (en met) de hoofdingang van Luxor Live speelde, is nu online en te zien via de link naar de site van Luxor Live. Volgende week in Luxor Live Digitaal: Harries '89