MySpace is in korte tijd uitgegroeid tot dé hype onder bands en muziekliefhebbers. Je zet in een handomdraai je eigen site in elkaar en daarna is het netwerken geblazen. 3VOOR12/Arnhem-Nijmegen zocht een aantal regionale bands op MySpace en vroeg hun naar de voordelen.

Als je als band tegenwoordig een beetje serieus genomen wilt worden, zul je toch echt een website moeten hebben. Of in ieder geval iets kunnen noemen waar geïnteresseerden wat meer te weten kunnen komen over jouw muziek. Maar zo'n site maken en onderhouden kost geld. Geld dat je als beginnende band ook aan nieuwe snaren of de huur van een oefenruimte kunt besteden. Gelukkig is er een andere manier om je bekendheid te vergroten of kennis en inspiratie op te doen: myspace.com.

Ieder individu - muzikant of niet - kan vanuit een basispagina zijn of haar eigen website samenstellen, ontwerpen en op elk gewenst moment aanpassen. Helemaal gratis. Kernwoord: netwerken. Je schrijft een bio, omschrijft je muziekstijl, je invloeden, je muzikale favorieten, plaatst je agenda, foto's en upload vier van je beste nummers die je desgewenst kunt laten downloaden. En dan maar vrienden worden met interessante, of in ieder geval zoveel mogelijk mensen!

Op MySpace begint iedere band op hetzelfde niveau en creëert daarna op eigen kracht zijn bekendheid. In sommige gevallen neemt dat extreme vormen aan. Bands als Arctic Monkeys en Clap Your Hands Say Yeah waren dankzij internet al wereldberoemd zonder ook maar een noot op schijf te hebben staan. De punkrockband Panic! At The Disco staat momenteel op al bijna zeven miljoen (!) pageviews, waarmee ze een enorme bekendheid én een uitverkocht Tivoli hebben gehaald. Opvallen kan dus. Een extra motivatie kan zijn dat een van de vele aanwezige platenmaatschappijen en -labels je band oppikt.

Ook diverse bands uit onze regio hebben al her en der de voordelen van MySpace ontdekt, overigens ondanks het feit dat ze zelf stuk voor stuk prachtige websites hebben. Maarten Verdwaald (Gitbox!): "Vooraf hadden we eigenlijk geen verwachtingen. Ik spendeer er redelijk veel tijd aan, als ik niet oppas bijna een uur per dag. Vooral de reacties op onze muziek van luisteraars zijn leuk." Inmiddels heeft Gitbox! bijna 5000 pageviews achter zijn naam staan, dus de geïnvesteerde tijd betaalt zich zo uit in wereldwijde interesse.

Rienk Wopereis (Monokraft): "Het fenomeen gonsde al een tijdje op internet. Dat was voor ons de trigger. Het is ideaal om MySpace te gebruiken voor de contacten, waarna je op je eigen website meer content kunt bieden. Zo af en toe maak je vrienden: we zijn bezig optredens te regelen voor een Russische band die met ons contact opnam, wie weet nodigen ze ons ook een keer uit in Rusland..."

Twan Eikelenboom van John Coffey vindt het een goede manier om feedback te krijgen. "Het is een ontzettend makkelijke manier om je muziek te publiceren. Het haalt je muziek uit de oefenruimte en schiet het rechtstreeks de wereld in. Daarnaast ontmoet je natuurlijk vele muzikanten, bands en muziekliefhebbers. Mensen die je normaal nooit zou zijn tegengekomen." De contacten met geïnteresseerden kunnen tweeledig zijn. Ep van Kompaktrekorder zegt: "We verwelkomen natuurlijk graag nieuwe vrienden die wat hebben met onze muziek. En via anderen kom je snel in aanraking met nieuwe inspiratiebronnen waarvoor je op een andere manier veel meer moeite zou moeten doen. De ontdekkingstocht is via MySpace eigenlijk oneindig."

Daarnaast kun je je eigen groei in gang zetten: "Het bijhouden van de site wordt voor een groot deel gedaan door vrienden die zich aanmelden en een comment plaatsen." Het is afwachten hoe dit concept zich gaat ontwikkelen en hoe de massacommercie hier op inspringt. Een bereik van meer dan zeventig miljoen MySpacers is niet niks en dus aantrekkelijk voor het bedrijfsleven. Rienk Wopereis voegt toe: "MySpace is ook wel een trendgevoelig medium. Ben je als band zonder MySpace nog wel van deze tijd? En wordt de muziek van sommige bands niet ondergeschikt aan de hype? Goede muziek maken is bijna een bijkomstigheid."

"Alle aandacht helpt", meent Peterson Pax, zanger van The Pax. "Mensen kunnen er in één minuut achterkomen wie je bent. Het is wel jammer dat in Nederland - behalve voornamelijk bands - weinig individuele mensen een MySpace-site hebben. Hierdoor is het communiceren naar het Nederlandse publiek toe niet echt handig." Een goede oplossing hiervoor is om ook flink over de grens te gaan lobbyen, wat leuke contacten op kan leveren. Door het contact met enkele Engelse bands is de The Pax bezig een tourtje te organiseren aan de andere kant van de Noordzee. Voorlopig is MySpace voor iedere band een goede no-risk-investering en voor muziekliefhebbers met een onstilbare John Peel-honger naar nieuwe muziek een zeer prettige tijdsbesteding en absoluut een aanrader.