Met Machinefabriek de herfst door

Drie kwaliteits-cd's van Arnhemse doe-het-zelver

Martijn Buser, ,

Sinds de laatste recensie op 3VOOR12/Arnhem-Nijmegen heeft de geluidskunstenaar Rutger Zuydervelt, alias Machinefabriek, niet stilgezeten. Gisteravond was hij nog te zien op Nederland 3 in het programma 'Nachtpodium'. Afgelopen zomer leverde deze Arnhemmer drie indrukwekkende 3-inch-cd's af. 3VOOR12/Arnhem-Nijmegen is er klaar voor: laat die herfstbuien maar komen!

Drie kwaliteits-cd's van Arnhemse doe-het-zelver

Afgelopen zomer leverde heeft Rutger Zuydervelt, alias Machinefabriek, weer een aantal indrukwekkende 3-inch-cd's af. Voor Machinefabriek-begrippen is 'Beestenboel' een behoorlijk gevarieerd plaatje. Het zijn dan ook verschillende tracks die in de loop der tijd zijn blijven slingeren en nu verzameld zijn op één cd. Machinefabriek gaat van vrolijke en naïeve casioprobeersels naar angstaanjagende drones en kapotte apparatuur. 'Beestenboel' is de enige plaat op deze wereld die zowel Merzbow ('Knijpkat'), Wham! (ook 'Knijpkat') en Four Tet ('Bokkepoot') als Sigur Rós (de prachtige remix van het Vladimirs 'Compare & Contrast') in herinnering brengt. Dit ruwe materiaal schittert fel in de zon; enkel 'Vreemde vogel' klinkt redelijk beroerd met zijn casiokerkorgel. 'Ruis' is een vrij minimale track van zeventien minuten waarin Machinefabriek andermaal de drone-kant op gaat. Het begint allemaal nog redelijk beheerst; de Eno-esque akkoorden en verschillende 'found sounds' spreiden een makkelijk te behappen bedje, hoewel er regelmatig spannende industriële klanken doorklinken. Pas halverwege draait de track om en horen we een prachtig weggemoffelde melodie onder een langzamerhand overstuurder wordend geluidsspectrum. 'Ruis' klinkt als een niet te vermijden migraineaanval. De hoesinformatie vermeld dat 'Ruis' als de wereld klinkt. Het klinkt dan misschien áls de wereld, maar 'Ruis' ís niet van deze wereld. 'Vancouver' is afgelopen 15 juli opgenomen in Extrapool te Nijmegen. De track komt pas na drie minuten op gang en kent zeker in de daaropvolgende twee minuten een sterke postrock-feel, vergelijkbaar met de eerste Godspeed You! Black Emperor-platen. Gesprekken werken in dit deel desoriënterend. Het eind laat Rutger de overstuurde gitaren welig tieren. Begin en eind van 'Vancouver' zijn heel sterk; het is jammer dat het middenstuk spanning ontbeert, anders hadden we hier wellicht van het magnum opus van Machinefabriek kunnen spreken. Slottrack 'Uiterwaarde' biedt, met zijn ambienteske sound, de prachtige soundtrack bij de laatste zonnestralen van de zomer. Op naar de herfst die hopelijk een mooie nieuwe bulk cd's brengt van Machinefabriek.