Makkelijker betalen, maar nog steeds in de rij

Een nieuw betalingssysteem voor concertkaartjes bij Doornroosje

Jenneke Harings, ,

Tot 1 maart 2005 kon je je kaartjes voor Doornroosje nog lekker ouderwets bij de platenzaak halen. Daarna werd on line betalen de norm. Helaas kon niet iedereen meedoen. Sinds kort gebruikt Doornroosje ook het nieuwe betalingssysteem iDeal. 3VOOR12/Arnhem-Nijmegen vroeg zich af wat dat veranderde.

Een nieuw betalingssysteem voor concertkaartjes bij Doornroosje

Voor inwoners van Nijmegen was het niet per se een vooruitgang toen Doornroosje vorig jaar de nieuwe site lanceerde: concertkaartjes konden alleen nog maar on line worden gekocht. De tijd dat jouw platenboer toevallig nog een kaartje had voor een concert dat uitverkocht leek, was daarmee definitief verleden tijd. Tot nu toe kon je op de site van Doornroosje het kaartje kopen door een machtiging, met een creditcard - mits Visa of Eurocard/Mastercard - of, als Rabobankierder, via je eigen bank. Om het nu nog gemakkelijker te maken is het on line betalingssysteem uitgebreid met iDeal, waardoor nu ook Postbankers en ABN AMRO'ers via het eigen internetbankieren kunnen betalen. Na de oplevering van de nieuwe site en het bijbehorende betalingssysteem was een groot deel van de reacties positief. Mensen hoefden nu niet per se op en neer naar poppodium of platenzaak om zeker te zijn van een kaartje. Opstartproblemen waren er wel: met sommige e-mailadressen was het bijvoorbeeld niet mogelijk om de on line transactie te doen en er zaten nog wat technische foutjes in het systeem. Volgens Irena Nannes, PR & Marketingmedewerker van Doornroosje, zijn die nu allemaal opgelost en over het nieuwe systeem is ze positief: "We verwachten dat iDeal nog meer on line transacties gaat opleveren. Mensen waren soms toch bang om te machtigen, maar nu kunnen ze via hun eigen internetbankieren afrekenen." Tot nu toe koopt veertig procent van de bezoekers het kaartje in de voorverkoop via internet. "Voorheen was dat voor danceactiviteiten ongeveer hetzelfde en voor concerten aanzienlijk minder", zegt Nannes. Dat de verkooppunten in de stad zijn weggevallen lijkt dus niet zo veel uit te maken. "Bovendien is het voor Doornroosje overzichtelijker: we kunnen nu op elk moment zien hoeveel kaartjes er nog zijn." Allemaal leuk en aardig, maar nog steeds is deze betalingsmogelijkheid niet voor alle mensen geschikt, aangezien alleen de grote banken meedoen. Nannes verwacht dat binnenkort ook ING en SNS mee gaan doen. En wat eigenlijk iedereen wil weten: scheelt het nu ook met de rij bij de ingang? Op welke manier je ook betaalt, je krijgt nog steeds een transactiecode waarmee je je kaartje aan de kassa moet ophalen. "Tja, we hebben wel over die rijen nagedacht," zegt Nannes, "maar er is niet zoveel aan te doen." Zo snel mogelijk wordt de uitgifte van de betaalde kaartjes afgehandeld; een tweede verkooppunt in het pand zelf is logistiek onmogelijk. "Als je vroeg naar binnen wil, dan moet je op tijd komen. Of natuurlijk je kaartjes een paar dagen eerder ophalen, dat kan altijd." Voorlopig is Doornroosje het enige poppodium dat kaartverkoop via de eigen website afhandelt (dus zonder tussenkomst van ticketservices). Dat systeem is voor en met Doornroosje samen ontwikkeld. iDeal, ontwikkeld door de Rabobank, biedt een welkome uitbreiding op dit systeem. Inmiddels is er vanuit andere podia interesse getoond in de on line kaartverkoop van Doornroosje.